صداوسیمای مناسبتی!

علی فلاح یخدانی

همیشه وقتی برنامه هایی بیش از حد معمولی ، از نظر محتوا یکسان باشد و در مدت زمان خاصی برای مردم به نمایش گذاشته شود باعث دلزدگی و بی اهمیت شدن موضوع میشود؛ در صورتی که اگر همین برنامه ها به صورت مداوم و در مدت زمان طولانی اجرا بشود هم جذابیت بیشتری دارد و هم تاثیر گذاری دو چندان. حدیثی که برای همه ما آشناست و زیاد شنیده ایم “خیر الامور اوسطها ” نشان از حسن میانه روی در همه امور و برنامه ها می باشد.

در خیلی از موارد مشاهده میکنیم با رسیدن مناسبت های مختلف سیل برنامه های هم‌محتوا و بعضا تکراری روانه شبکه های تلویزیونی میشود. به عنوان مثال مناسبتهایی چون هفته دفاع مقدس ، ایام شهادت و ولادت ائمه(علیهم السلام) ، آزاد سازی خرمشهر ، رحلت امام(ره) و بسیاری از این مناسبتها که برای مردم بیشتر ملموس است. در هفته دفاع مقدس به حدی فیلم های جبهه و جنگ پخش میشود که مردم دفاع مقدس و این برنامه و فیلمها را فقط مخصوص این هفته از سال میدانند.

در ایام شهادت فیلمها وبرنامه های آموزنده و پر محتوایی پخش میشود که فقط آنها را در همان ایام سال باید مشاهده کرد ، در صورتی که مفاهیم و مطالب درباره ائمه اطهار(علیهم السلام) برای همه ایام سال هستند نه در زمانهای محدود! یا در ایام ولادت برای شادی وسرگرمی مردم از معدود برنامه های بی محتوا و صرفا خنده دار استفاده می شود.

در دورانی که تهاجم فرهنگی و تبلیغات رسانه ای همه به سمت ایران است تا ارزشها و اعتقادات مردم را کمرنگ کند صدا و سیما میتواند با برنامه ریزی بهتر روندی را پیش بگیرد که ایام ارزشی در طول سال هم برای مردم مهم شمرده شود و تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.

البته شایان ذکر است که اخیرا روند خوبی در صدا وسیما پیش گرفته شده است که برای بهتر شدن آن باید از انعطاف بیشتری در برنامه ها استفاده کرد تا برای مخاطب هم جذابیت بیشتری داشته باشد.