دولت را که تحویل گرفتیم حتی در موادغذایی هم مشکل داشتیم/ بعد توافق رفت‌وآمد توریست‌ها بسیار زیاد شده و شاید تا سال آینده ما هتل کافی برای آنها نداشته باشیم!!

دولت یک سیاست ریاضتی را دنبال می کند، در ۳ ماه اول سال جاری وضع دولت و خزانه به حدی بوده است که حتی نتوانسته است یک ریال برای مسائل عمرانی خرج کند و فقط توانسته است حقوق و مزایای کارمندان را تامین کند

در جریان مذاکرات هسته ای و پس از آن یکی از خطوطی که توسط برخی از دولتمردان تعقیب می‌شد، مفلوک نشان دادن اوضاع کشور از یکسو و کشتی نجات بودن توافق از سوی دیگر بود تا مردم به سمت توافقی مانند آنچه در وین به تصویب رسید سوق داده شوند.

در جدیدترین این اظهارنظرها علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نظیر چنین سخنانی را مطرح کرده است.

نسیم: دومین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد استان ها صبح امروز با حضور علی جنتی، وزیر ارشاد و معاونان وی در هتل انقلاب آغاز شد.

علی جنتی در این مراسم با ارائه عملکرد اقتصادی دولت در طی این دو سال گفت: ۲۵ مرداد سال ۹۲ از مجلس رای اعتماد گرفتیم و دولت از ۲۶ مرداد مشغول به کار شد. در طول این دو سال کار دولت با فراز و نشیب های بسیاری همراه بوده است بخشی از این مشکلات مربوط به گذشته بود که دامن گیر کشور شد.

وزیر ارشاد مهمترین مسئله را برنامه هسته ای دانست و گفت: با عنوان برنامه هسته ای دشمن در طول این ۱۰ و ۱۲ سال تحریم های زیادی را به کشور وارد کرده بود و عملا کشور را به نوعی فلج اقتصادی رسانده بود. دشمن تلاش می کرد بین نظام و مردم فاصله بیندازد و به این وسیله ایران را با قدرت نرم سرنگون کند.

جنتی افزود: برنامه آنها از پیش تعیین شده بود زمانی که دولت کار را تحویل گرفت میزان نفتی که فروش می رفت کاملا حساب شده بود و از آن بالاتر نمی توانستیم نفت بفروشیم، پول هایمان بلوکه می شد و دراین شرایط دولت کار را تحویل گرفت.

وزیر ارشاد بیان داشت: ما حتی از نظر مواد غذایی هم در آن زمان دچار مشکل بودیم کشتی ها روی آب مانده بود و تخلیه نمی شد، تورم ۴۰ و چند درصدی داشتیم.

وی با ظالمانه خواندن این تحریم ها گفت: شعار اول رئیس جمهور حل مسئله هسته ای بود و در تمام این دو سال تمام اهتمام ایشان و مجموعه وزارت خارجه بر روی این امر متمرکز شد و به حمدالله تلاش ها و مقاومت ملت دشمن را به زانو در آورد.

وزیر ارشاد گفت: ما امروز شاهد یک موفقیت بزرگ در این زمینه هستیم و امیدواریم این توافق مو به مو انجام شود و رونق اقتصادی در کشور حاصل شود و بسیاری از مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی، رکود در تجارت به تدریج حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته سال سختی برای ملت ایران بوده است، گفت: امسال سال سخت تری را خواهیم داشت از ابتدای سال دچار مشکلات اقتصادی بودیم و دولت یک سیاست ریاضتی را دنبال می کند، در ۳ ماه اول سال جاری وضع دولت و خزانه به حدی بوده است که حتی نتوانسته است یک ریال برای مسائل عمرانی خرج کند و فقط توانسته است حقوق و مزایای کارمندان را تامین کند.

جنتی ادامه داد: امیدواریم با توافقی که انجام شده است به تدریج ظرف ۶ ماه آینده گشایشی حاصل شود و پول های بلوکه شده بتواند مشکلات را حل کند و تحریم هایی که بر ما تحمیل شده بود، برداشته شود. برای اینکه با عمق تحریم های دشمنان بر ملت ایران آشنا شوید کافی است ترجمه توافق را در سایت وزارت خارجه بخوانید و ببینید که چه تحریم هایی را بر ما تحمیل کردند.

وی با اشاره به تحریم اشخاص حقیقی گفت: هزار نفر از شخصیت های حقیقی کشورمان نیز در این تحریم ها بودند که ۸۰۰ نفر آنها رفع تحریم شدند اما ۲۰۰ نفر دیگر هنوز تحریم هستند.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی باعث شده است تا به وزرا بگویند که سفرهای خارجی شان را کاهش دهند، گفت: مشکل دیگر ما باری است که یارانه ها به دولت تحمیل کرده است، بدهی دولت به بانک ها، بدهی بانک ها به بانک مرکزی از دیگر مشکلات اقتصادی دولت است.

وی با اشاره به فساد اداری در کشور گفت: مهمتر از همه مسائلی که عنوان شد فساد اداری نهادینه شده در حوزه دولتی و یا در دیگر حوزه ها است، فعالیت موسسه های مالی – اعتباری و یا به طور مثال یک نمونه بابک زنجانی که میلیاردها پول را برداشته است و هنوز مشخص نشده که این پول ها در کجا است. همه این مسائل باعث بی اعتمادی مردم به دولت شده است و تا آثار این کارها از بین برود زمان زیادی می برد.

وی انحطاط اخلاقی را نیز موضوع دیگر دانست و گفت: کشور با این مسئله مواجه است که هم در سطح جامعه و هم در سطح مراکز دولتی و نهادها زیاد است گاهی احساس می شود مسائل اخلاقی کمرنگ شده است، مثلا در سطح همین رسانه ها گاهی شایعاتی پخش می شود و باعث به وجود آمدن مشکلات می شود. در سطح مسئولان سیاسی هم گاهی می بینیم که مسائل شخصی بر مسائل ملی ملزم داده می شود.

وی با اشاره به بحث فروپاشی خانواده ها و مسئله طلاق در کشور گفت: در حال حاضر طلاق توافقی بسیار زیاد شده است و ازدواج ها در ۵ سال اول به مشکل می خورد، ازدواج های سفید هم که این روزها از آن چیزهایی می شنویم باید برایش چاره اندیشی کرد، ما در شورای فرهنگ عمومی کارهایی را در این زمینه انجام داده ایم.

علی جنتی ادامه داد: بعد از توافق اقبال عمومی به کشور زیاد شده است و رفت و آمدها نیز بیشتر شده است. قبل از توافق معاونین وزرا هم حاضر نبودند به کشور بیایند اما در حال حاضر خود وزرا می آیند و به کشورمان رفت و آمد می کنند، رفت و آمد توریست ها هم بسیار زیاد شده است و شاید تا یک سال دیگر ما هتل کافی برای توریست ها نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه نباید توقعات نا به جا از دولت برای حل مشکلات بعد از توافق داشته باشیم، گفت: بعضی ها فکر می کنند که با حل مسئله هسته ای همه مشکلات کشور حل می شود اما باید گفت اصلاح امور مملکت زمان می برد و به تدریج این اشکالات باید حل شود.

گفتنی است، وزیر ارشاد در ابتدای صحبت هایش گفت: “من از خبرنگاران می خواهم بعد از صحبت های عمومی من جلسه را ترک کنند تا ما با صحبت های خصوصی تر برسیم.” این اتفاق در حالی افتاد که سال گذشته خبرنگاران بدون هیچ منعی در تمامی این اجلاس حضور داشتند.