تنبلی، بی‌حالی و خواب زیاد از آفات دوران نوجوانی و جوانی است/ بخاطر عدم تشکیل به‌موقع جلسات، وقت‌های زیادی از من ضایع شده

اگر مسئول اداره ای ، مدیری و یا وزیری خودش را درست اداره کرد یعنی سازمانش هم درست اداره می شود بنابراین نمازگزاران عزیز و نوجوانان و جوانان باید تلاش کنید مدیر خود شوید

به گزارش میبد آدینه ، امام جمعه میبد در خطبه عبادی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان ، نمازگزاران روزه دار را به تقوا و پرهیزکاری ، صیانت خویشتن از گناهان و حفظ پیامها و روح ماه مبارک رمضان سفارش و دعوت کردند.

حضرت آیت الله اعرافی در این خطبه پیرامون مدیریت وقت انسان پرداختند و افزودند : وقتی که صحبت از وقت و زمان می کنیم ؛ ساعات و دقایقی که روزهای ما را تشکیل می دهند ؛ روزهایی که هفته ها را هفته هایی که ماه را ماهی که سال را تشکیل می دهد ؛ در واقع سخن از اصل حیات و عمرمان می کنیم.

خطیب جمعه میبد با بیان اینکه استفاده درست از این زمان و ساعات و ثانیه ها و دقایق یعنی اصل وجود و حیات ما انسانها اظهار داشتند : البته فصل نوجوانی و جوانی بسیار مهم است ولی سایر فصل های زندگی هم اهمیت خاص خود را دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کردند : بنابراین وقتی از زمان حرف می زنیم یعنی اصل وجود و حیات و بالاترین سرمایه عمرمان که بالاترین نعمتی است که خداوند به ما عنایت فرموده است.

ایشان با تاکید بر اینکه همه کمالات و وقت ما در گرو این است که این ثانیه ها ، دقایق و ساعت ها در جای خود و درست مدیریت شود گفتند : اگر این مدیریت را کسی داشت یعنی خودش را به قله سعادت رسانده است.

ساعات و وقت و زمان مهمترین رکن حیات انسان است

رئیس جامعه المصطفی العالمیه ساعت و وقت و زمان را رکن اصلی حیات انسان دانستند و افزودند : بقیه نعمت های الهی در درجه دوم قرار دارند و بدترین آسیب زندگی بشر این است که کنترل زمان و وقت را که بهترین فرصت برای دانش اندوزی ، مهارت آموزی ، خدمت به خلق و تلاش در راه خدا است را از دست بدهد .

عدم اولویت گذاری در استفاده از زمان بالاترین حسرت را برای انسان به بار می آورد

امام جمعه میبد با بیان اینکه متاسفانه این از مشکلات مهمی است که غالب ما به آن مبتلا هستیم یادآورشدند: تقریبا عمده بشر در این آسیب ها قرار دارند که بخشهایی از زمان ، وقت و عمرشان یعنی همان ثانیه ، دقیقه و ساعت و روزشان در غیر اولویت ها مصرف می شود و درست مورد بهره برداری قرار نمی گیرد ؛ این بالاترین حسرت را برای انسان به بار می آورد.

انسان حتی در پیری هم میتواند پیچیده ترین معادلات چند مجهولی را حل کند

آیت الله اعرافی با اشاره به ظرفیت و توان انسانها گفتند : آنقدر انسان دارای ظرفیت ، استعداد و توانایی است که قابل تصور نیست و از سخت ترین کارهای انسان که شاید یادگیری زبان در سن بالای ۷۰ سال و یا حل پیچیده ترین معادلات ریاضی و قوانین فلسفی باشد هم ؛ آدم در ۷۰ سالگی می تواند چندین زبان جدید را یاد بگیرد ؛ قوانین پیچیده ریاضی و معادلات چند مجهولی را حل کند ؛ این یعنی مغز بشر حتی در دوران پیری هم قدرت دارد و استعدادها و توانایی های بشر بی اندازه است.

توانایی های انسان بی حد و حصر است

خطیب جمعه میبد انسان را جلوه و مظهر اسماء و صفات خدا بیان کردند و با اشاره به قدرتهای بی اندازه آدم ها اظهار داشتند : گاهی آدمها در دقائق قبل از خوابشان چه استفاده هایی از آن میکنند همانطور که مقام معظم رهبری گفتند : که چندین کتاب را قبل از خواب در طول یکسال مطالعه کرده است .

ایشان در ادامه وقت انسان را بالاترین سرمایه وجودی او خواندند و با اظهار تاسف از اینکه این وقت درست استفاده نمیشود و به هرز ، بطالت ، تنبلی ، کسالت ، بی برنامه گی می گذرد افزودند : حسرت بزرگ پایان این خط مسابقه است و آن وقتی است که دست انسان از همه کارها و اقدامات کوتاه شده است و می گوید عجب چه ساعت ها ، فرصت ها و زمانها را در عبادت ، علم و خدمت به خلق از دست داده است .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد : هر چند خدا در میانه راه منزل هایی هم قرار داده است که انسان خودش را بازسازی کند ولی یک منزل پایانی است که در سوت پایان ؛ خیلی ها می بینند وا مانده اند و سرمایه دقایق و ثانیه ها و ساعت ها و روزها و هفته ها را مفت از دست داده اند و این همه سرمایه استعداد و فرصت به بطالت و غفلت سپری شده است و این بالاترین رنج انسان در پایان این مسابقه است .

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در آخرین روز ماه مبارک رمضان است باید خود را بازنگری کنیم که رمضان ما سحرها و روزهای ما چگونه سپری شد و آیا درست به خدا وصل شدیم ؛ آیا در خدمت به خلق تلاش کردیم افزودند : چرا که بخش مهم رمضان ربیع فقر و خدمت به نیازمندان است و مسئولین و مردم ما روزه داران و مسجدی های ما باید بدانند که چقدر به خدا نزدیک و از وقت و زمان خود درست استفاده کرده اند.

مهمترین هنر بشر اداره خویشتن است

ایشان از دست دادن گرانبهاترین سرمایه یعنی زمان را بزرگترین مصیبت انسان دانستند و با استناد به روایاتی از حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه ، امیرالمومنان ، امام صادق و امام موسی و ائمه هدی سلام الله علیهما ، خود مدیریتی را اولین نکته مهم در زمان شناسی عنوان کردند و گفتند : مهمترین هنر بشر اداره خویشتن است برای اینکه اصل عالم من و تو هستیم و اگر من و تو درست زمان را شناختیم و خود را اداره کردیم یعنی عالم درست اداره میشود.

امام جمعه میبد با بیان اینکه مهمترین جلوه مدیریت این است که انسان خودش را درست مدیریت کند خاطرنشان کردند : اگر مسئول اداره ای ، مدیری و یا وزیری خودش را درست اداره کرد یعنی سازمانش هم درست اداره می شود بنابراین نمازگزاران عزیز و نوجوانان و جوانان باید تلاش کنید مدیر خود شوید چرا که در درون ما غضب ، شهوت ، فطرت و تقاضا ها و نیازهای بی اندازه وجود دارد که یک آدم قوی میتواند اینها را مدیریت کند و به وقتش درس بخواند ، کارکند ، استراحت کند ، تفریح برود و عبادت کند .

ایشان افزودند : دنیای درون ما دنیای پرغوغا و شلوغی است و انسان باید بتواند این شلوغی و خواسته ها و تمایلات خود را نظم دهد.

رعایت تعادل و توازن در زمان از نکات مهم در زندگی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دومین نکته از زمان شناسی را رعایت تعادل و توازن خواندند و افزودند : گاهی آدمها به استراحت و تفریح می افتند؛ گاهی استراحت و تفریح را کلا کنار میگذارند ؛ گاهی فقط به خود می رسند اما به خانه و جامعه توجه ندارند ؛ گاهی کسی در خانه و جامعه غرق می شود و خود را فراموش می کند ؛ بنابراین تعادل و توازن در پاسخ دادن به نیازها در برنامه ریزی زمان و وقت خیلی مهم است.

افراط و تفریط در استفاده از زمان منطق اسلام نیست

آیت الله اعرافی یکی از توازن ها را پاسخ به نیازهای مادی و معنوی خواندند و با بیان اینکه بعضی ها دنیا را کنار می گذارند و می خواهد عزلت بگزیند و از آن طرف انسانهای زیادی هستند که در زندگی برنامه عبادت ، نیایش و توجه به خدا را ندارند یا بسیار گم است تصریح کردند : این شیوه و منطق اسلام نیست و کاملا غلط است و امام علی علیه السلام در احد می فرماید : بهترین وقت های خود را برای نماز بگذارید ؛ بنابراین انسان هم باید به نیازهای مادی و هم معنوی توجه کند و ساعاتی را برای خلوت با خدا بگذارد و لحظه های عبادت و مناجات را در زندگی گم نکند چرا که انسانی که سحر و راز و نیاز و زیارت عارفانه ندارد اصل حیاتش را گم کرده است و آن وقت به هزار چاله می افتد .

رئیس جامعه المصطفی العالمیه توجه به خانواده و جامعه را یکی دیگر از نکات مهم در زمان شناسی و استفاده از وقت بیان کردند و افزودند : نکته دیگر که در این روایات به آن تاکید شده است خانواده و جامعه است و انسان موفق کسی است که در کنار مسائل فردی خود وقتی را هم به خانواده اختصاص دهد و در کنار آن هم وقتی را به خدمت به جامعه اختصاص دهد بنابراین هنر ادمها این است که جوری زندگی و ساعتش را تقسیم کرده است که جای عبادتش محکم و قرص و جای رسیدگی به خانواده محفوظ است .

یکی از آسیب های زمان شناسی بی نظمی است

ایشان با اشاره به اینکه آسیب هایی که انسان در تنظیم ساعات دارد زیاد است بر نظم دهی بر آن تاکید کردند و گفتند : برای مدیریت زمان باید کار را به عقب نیاندازید ؛ شلوغ کار نباشید چرا که کسی شاید ممکن است ده کار انجام دهد ولی فایل ها و جای کارش دقیق است این ادم موفق است .

بسیاری از وقت در کشور ضایع می شود

آیت الله اعرافی با اظهار تاسف از اینکه در کشورمان ، کلاس های درس حوزه ، دانشگاه ، شوراها و جلسات مهم خیلی ها به وقت خود تشکیل نمی شوند افزودند : من که عضو بسیاری از این شوراها در کشور هستم بخاطر عدم تشکیل به موقع ، وقت های زیادی از من ضایع شده است و بی نظمی ، وقت نشناسی ، تاخیر انداختن تصویب و به عقب انداختن از آسیب های زمان شناسی است که در کشور با آن مواجه هستیم.

آفت های وقت و زمان :

ایشان کسالت و تنبلی ، بی حالی و سستی ، خواب زیاد و اوقات فراغت بیش از حد را از آفت های وقت و زمان به ویژه در دوران های نوجوانی و جوانی برشمردند و افزودند : از این رو اگر ما بخواهیم در مسیر آخرت درست پیش برویم ؛ توجه به ارزش زمان و وقت ، تقسیم درست کارها ، توجه به همه نیازها در یک قالب مشروح و درست ، پرهیز از بی نظمی ، دوری از کسالت و بطالت ، شناخت اولویت های کاری و برنامه ریزی دقیق را می طلبد که از ویژگی های سبک زندگی اسلامی است اما ما از این سبک فاصله داریم .

خطیب جمعه میبد با اشاره به اینکه در نظم و بهره گیری درست از زمان و بهره وری درست از فرصت عمرمان خیلی مشکل داریم اظهار داشتند : استعداد و ظرفیتی که جوانان ما دارند اگر با مدیریت درست زمان باشد عالم را می شود با آن تغییر داد.

امام جمعه میبد فلسفه اصلی زندگی را نائل شدن به بلندای آسمان عبودیت خدا خواندند و افزودند: آن قله را باید در همه کارها در نظر گرفت و سهم قرآن ، دعا و عبادت را قربانی چیزهای دیگر نکرد چرا که اولین جایی که در فشار کارها روی آن پا می گذاریم مقوله دینی ماست ؛ بنابراین باید دینمان را بشناسیم ؛ عبادت کنیم ؛ نماز ، قران و دعا را در خانه برای فرزندانمان تبیین کنیم .