با جوان نباید بامنطق تند سخن گفت/متاسفانه متوسط ۲ فرزند هم درخانواده‌ها نداریم

آیت الله اعرافی با بیان اینکه برادران و خواهران اگر به جوان بعنوان سرمایه جامعه توجه نشود با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد افزودند : اگر نسل جوان با روش های درست اخلاقی و تربیتی هدایت شوند معجزه می آفریند.

آیت الله اعرافی با بیان اگر به جوان بعنوان سرمایه جامعه توجه نشود با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد افزودند : اگر نسل جوان با روش های درست اخلاقی و تربیتی هدایت شوند معجزه می آفریند.

به گزارش میبد آدینه ، امام جمعه میبد در خطبه عبادی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در ادامه بحث جوانان به وظایف جوانان پرداختند.

حضرت آیت الله اعرافی با بیان اینکه مخاطب خانواده ها مسئولین و جامعه هستند افزودند : در برابر این سرمایه بزرگ ، این فصل درخشان زندگی و نقطه آغاز حیات ابدی وظیفه مندید.

خطیب جمعه میبد قدردانی و شناخت نعمت جوانی را سرآغاز هرکاری دانستند و تاکید کردند : اولین وظیفه نوجوانان و جوانان ، دانش آموز و دانشجوی و طلبه های ما این است بداند که جوانی یعنی چی چرا که معمولا ما در سنین نوجوانی و جوانی به خاطر غرور و مستی جوانی از شناخت این فرصت غافلیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتند : یکی از وظیفه نوجوان و جوان باز کردن چشم برای دیدن این زیبایی ها و فرصت های بی بدیل است چرا که این فرصت مثل برق و ابرهای بهاری می گذرد .

ایشان فراگیری قرآن و حدیث و آیات الهی را دومین وظیفه نوجوانان و جوانان عنوان کردند و افزودند : همانطور که امیر مومنان حضرت علی بن ابی طالب (ع) می فرماید ؛ یادگیری قرآن ، حدیث و کلمات نورانی و پیامبر ، اهل بیت و اولیای الهی به انسان نوری می دهد و تا پایان عمر با انسان است بنابراین قرآن باید در نوجوانی و جوانی با گوشت و پوست و خون ما اجین شود.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه فراگیری علوم و دانش های دینی را سومین وظیفه نوجوانان و جوانان خواندند و اظهار داشتند : همه زندگی و سعادت ما به یادگیری اعتقادات اخلاق ، احکام و وظایف دینی ما گره خورده است و باید این ها را در کودکی پایه ریزی کرد ، در نوجوانی آموخت و در جوانی عمق بخشید چرا که آشنایی به احکام ، عقاید و معارف دین وظیفه نوجوانان و جوانان است.

امام جمعه میبد چهارمین وظیفه جوان را فراگیری علوم و دانش های مورد نیاز جامعه بیان کردند و افزودند : یکی از وظایفی که بر دوش نوجوان و جوان ماست این است که در مدرسه و دانشگاه و حوزه باید علوم و معارف را بیاموزند.

ایشان خاطرنشان کردند: به فضل الهی نیروی بسیار بزرگ جوان داریم که علیرغم همه تهدیدها و تحریم ها ، قله های بلند علمی را در نوردیدند و کاری کردند که همه قدرتهای جهانی را سرمیز مذاکره نشاندند.

خطیب جمعه میبد با بیان اینکه نیروی علم و دانش ، تعهد ، اخلاق و فضیلت شما جوانان این قدرت های بزرگ را در برابر ما قرار داد و آنها را به شگفتی وا داشت تصریح کردند : وظیفه نوجوان و جوان ما فتح قله های بلند علمی ، پیشی گرفتن از دانش های روز ، رسیدن به مرزهای دانش در همه عالم است .

آیت الله اعرافی با بیان اینکه جوان باید فعال اجتماعی فرهنگی و سیاسی باشد این شاخص را پنجمین وظیفه جوان دانستند و گفتند : جوان باید در عرصه اعتلای فرهنگی ، مبارزه با آسیب های اجتماعی ، فسادهای اقتصادی و سیاسی حضور داشته باشد .

ایشان دانشگاه را مظهر جوانی عنوان کردند و افزودند : دانشگاه باید هم مظهر و نماد علم و دانش و ترقیات علمی و هم نماد نقش آفرینی اجتماعی و سیاسی باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عبادت و معنویت در جوانی را ارزشمند و وظیفه ششم جوان بیان کردند و گفتند : ارزش عبادت و معنویت و توبه و عنابه در پیشگاه خدا در جوانی خوب است .

امام جمعه میبد هفتمین وظیفه جوان را پرهیز از آلودگی ها در برابر امواج شهوت خواندند و تصریح کردند: جوان باید در برابر دعوت های باطل بایستد و اصالت ، نجابت و شرافت خود را به شیطان نفروشد این جوانی است که خدا به او افتخار می کند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه تصریح کردند : اگر شما جوانان عزیز در کنار ده سرمایه جوانی با عبادت و بندگی و ستایش خداوند تکیه کنید می توانید به جایی برسید که خدای عالم در برابر ملائکه به وجود شریف شما مباحات و افتخار کند.

ایشان افزودند : شما نوجوانان و جوانان باید با پرهیزی از گناه و عمل به وظایف دینی در خانه ، مدرسه ، دانشگاه و همه محیط های کاری و اجتماعی نجابت و شرافت خود را پاس دارید.

آیت الله اعرافی کار و فعالیت اقتصادی و پرهیز از تنبلی و سستی و ایثار و جهاد در راه خدا را هشتمین و نهمین وظیفه جوان بیان کردند .

ایشان ازدواج به موقع و وقار و متانت در جوانی و نوجوانی را دهمین و یازدهمین وظیفه و شاخص جوان عنوان کردند و گفتند : اگر کسی در شرایط نوجوانی و جوانی فرصت را قدر بداند از فساد و تباهی از سستی و کسالت از خمودی و پژمردگی پرهیز کند و نماد شرافت و اخلاق در خانه و جامعه باشد این جوان الگوی جوان مسلمان است چرا که جوان مسلمان اهل دانش ، نیایش و فعالیت های اجتماعی سیاسی است.

حضرت آیت الله اعرافی با بیان اینکه همان جوان هایی هستند که پیامبر خدا و ائمه هدی بر آن تاکید دارند افزودند : اصحاب حضرت ولی عصر همه جوان هستند و یاران پیامبر خدا عمدا جوان بودند و جوانان در عاشورا نقش بزرگی را ایفا کردند ، بسیاری از پیامبران در جوانی مبعوث شدند بنابراین جوانان الگوی و سرلوحه زندگی ما باید باشند و اگر کسی این مسیر نورانی را طی کرد و یوسف وار زندگی کرد و در اوج پیام های شهوت برای خدا ایستاد و منحرف نشد آن وقت جوان ما به شکوفایی رسیده است .

نتیجه این الگوی پاک چیست ؟

امام جمعه میبد اولین نتیجه و ثمر جوان الگو و پاک را زندگی در سایه خدا در قیامت بیان کردند و گفتند : به روایت از پیامبر خدا “جوان نیکو در سایه خدا در قیامت زندگی می کند و آن روزی که سایه در صحرای قیامت نیست ، خدا سایه بر سر گروهایی می افکند که یکی نوجوان و جوانی است که در نیایش و عبادت خدا در مسجد و جماعت و جمعه در رمضان و محرم زندگی کرده است این در آفتاب سوزان قیامت زیر سایه خداست .

خطیب جمعه میبد اظهارداشتند: در روایت آمده است ” کسی که در جوانی قرآن را خواند ؛ قرآن با پوست و گوشت او اجین خواهد شد و خداوند جوان نیکو و پاک را با ملائکه بزرگ مهشور خواهد کرد و او را در شفاعت قرآن قرار خواهد داد” .

ایشان افزودند : یکی دیگر از نتایج الگوی نیک محبت الهی است .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مباحات به جوان با فضیلت را ششمین نتیجه الگوی جوان نیک بیان کردند و افزودند : پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیها می فرمایند “خدا در برابر ملائکه به جوان نیایش گر و پاک افتخار می کند ؛ همین انسانی که مورد اعتراض ملائکه قرار گرفت در میان این موجود جوان اهل عبادت پیدا می شود همان جوانانی که انقلاب را آفریدند ؛ در دفاع مقدس ما را پیروز کردند همان جوانان که امروز هم در عرصه مقاومت و جهاد علمی و اقتصادی و سیاسی حضور دارند ؛ خدا به شما افتخار می کند. خدا می فرماید ” نگاه کنید به بنده جوان من که چگونه از شهوت ها خود را رها کرد و خود را به الگوهای الهی نزدیک کرد ؟

رئیس جامعه المصطفی العالمیه ثمره هفتم الگوی پاک را عبادت جوان دانستند و گفتند : جوان خوب و مسجدی درس خوان و فضیلت ماب جوانی است که اجر ۷۲ صدیق خدا به او می دهد.

وظایف ما ، اولیاء مدرسه ، دانشگاه و مسئولان در برابر جوان چیست ؟

حضرت آیت الله اعرافی با بیان اینکه جوان باید فرصت را غنیمت بشمارد راههای نورانی را طی کند قله های بلند را فتح کند وظیفه ما بزرگترها در برابر جوانان یک اکرام و احترام و اعطای شخصیت و منزلت جوان نیاز به شخصیت و منزلت دارد نوجوان و جوان در خانه مدرسه و دانشگاه در جامعه و همه محیط های کار و اجتماع باید در صدر بنشیند احترام ببیند.

حضرت آیت الله اعرافی در بخش دیگر از بیانات خود به وظایف اولیاء ، مدرسه و دانشگاه در قبال جوان پرداختند و اظهار داشتند : وظیفه ما هموار کردن راه پیشرفت معنوی و اخلاقی است و باید زمینه های رشد را برای جوان فراهم کنیم .

امام جمعه میبد ، رزق و مدارا و مهرورزی را یکی از وظایف مسئولین و اولیا در قبال جوانان دانستند و تاکید کردند : با جوان نباید با منطق تند سخن گفت ؛ چرا که زبان نرم و خلق نیکو دل جوان را رام می کند و او را در مسیر پیشرفت قرار می دهد.

جوان نیروی آتش فشان است که دارای قدرت بی اندازه است

ایشان با بیان اینکه جوان نیروی آتش فشان است که دارای قدرت بی اندازه است افزودند : با تحمل و بردباری می توان به افق های بلند رسید و چون که جوان انتظارات زیاد دارد باید جوان را شناخت و با مهرورزی با او رفتار کرد.

خطیب جمعه میبد با تاکید بر اینکه عذر جوان را باید پذیرفت خاطرنشان کردند : جوان شاید دچار لغزش شود اما باید او را آرام تحمل کرد تا در مسیر درست قدم بردارد.

تمایلات مشروع جوان باید پاسخ داده شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه تمایلات مشروع جوان باید پاسخ داده شود به روایتی از امیرالمومنان اشاره کردند و افزودند : امیرمومنان شهید ماه مبارک رمضان و اول مظلوم عالم که درود خدا بر او باد ؛ وقتی لباس می خرید بهترین لباس را به قنبر جوان داد و خود نپوشید و فرمود : چرا که جوان زیبایی می خواهد.

ایشان تصریح کردند : جوان باید در خانه و جامعه به مشارکت فرا خوانده شود و فعالیت به او سپرده شود .

آیت الله اعرافی بر مشورت و نظرخواهی از جوان هم تاکید کردند و گفتند : طرح مشاوران جوان در ادارات طرح خوبی است اگر تشریفاتی نباشد و ما مسئولان و بزرگسالان نیاز به نیروی جوانی و مشورتی خواهی از جوان داریم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه فراهم سازی زمینه ازدواج جوانان ، اشتغال و اوقات فراغت را از دیگر وظایف اولیا و مسئولین در قبال جوانان عنوان کردند و افزودند : جامعه ، اولیا ، خانواده و مسئولان در برابر این نیرو وظیفه دارند و ما جمعیت را باید به نحوی تنظیم کنیم که همیشه از جامعه جوان برخوردار باشیم.

ایشان با بیان اینکه امروز کسی نمی گوید خانواده ده تا بچه داشته باشد تصریح کردند : خطر امروز این است که متوسط ۲ فرزند هم در خانواده ها نداریم و این یعنی آینده بی جوان و کم جوان و زیان بزرگ اجتماعی و سیاسی در سه دهه آینده است .

جمعیت جوان کشور باید تنظیم و مدیریت شود

امام جمعه میبد با تشریح فرصت ها ، تهدیدها و وظایف جوان و نوجوان و فضیلت های آن در جامعه آینده جمعیت جوان کشور را در مرز هشدار عنوان کردند و اظهار داشتند : البته باید جوان را اداره و جمعیت را افزایش داد و هر خانه ۲ تا ۳ فرزند را داشته باشد وگرنه در آینده خطری در پیش روی ماست.

اگر نسل جوان درست هدایت شود معجزه می آفریند

آیت الله اعرافی با بیان اینکه برادران و خواهران اگر به جوان بعنوان سرمایه جامعه توجه نشود با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد افزودند : اگر نسل جوان با روش های درست اخلاقی و تربیتی هدایت شوند معجزه می آفریند.

خطیب جمعه میبد با اشاره به نقش جوانان در ۸ سال دفاع مقدس افزودند : فرماندهان ما در جنگ ۸ سال دفاع مقدس اکثرا ۱۸ و ۲۰ ساله بودند و این یعنی جوان و قدرت بی نظیر آن که اگر قدرت الهی شود انقلاب و دفاع مقدس می آفریند و به جبهه مقاومت ، حماس و حزب الله بدل می شود .

ایشان خاطرنشان کردند : مگر یک توده جوان نبودند که قدرت عظیم اسرائیل را به چالش کشیدند اما اگر همین جوان در راه صحیح قرار نگیرند در مسیر اعتیاد فساد می افتند و جوان داعشی ناآگاه می شوند بنابراین جوانان بر سر دو راهی قرار دارند و مسئولین و جامعه باید این سرمایه بزرگ را اصولی تربیت کنند .

writing-pencil - Copy