سهم شهرستان میبد از صنایع های‌تک و کم‌آب‌خواه استان؛ فقط ۱۰ درصد!

به گفته وی، ۹۰ درصد از مجوزهای صادره در حوزه صنایع های‌تک در استان طی سه سال گذشته مربوط به صنایع برق و الکترونیک بوده و مابقی نیز در صنایع شیمیایی و صنایع پزشکی مانند داروسازی و سرنگ‌سازی بوده ‌است.

استان کویری یزد، چهارمین استان توسعه ‌یافته صنعتی کشور محسوب می‎‎شود که براساس نتایج آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰(بدون در نظر گرفتن شهرستان طبس)، بالغ بر یک‌ میلیون نفر جمعیت دارد که سهم اشتغال بخش صنعت و معدن از این جمعیت ۴۳٫۲ درصد است.

البته با توجه به مشکل کم‌آبی در این استان، سیاست‌های صنعتی استان چند سالی است که به سوی صنایع کم‌آبخواه و های‌تک روی آورده، به نحوی که “سید محمد میرمحمدی” استاندار یزد نیز رویکرد صنعتی استان را توسعه صنایع در این حوزه اعلام کرد و تاکید دارد که با وجود مشکل کمبود آب در استان، صنعت استان در برنامه توسعه‌ی خود به سمت توسعه صنایع کم‌آبخواه و های‌تک پیش رود.

صدور ۱۵۹ مجوز جدید برای صنایع های‌تک در استان یزد

ناصر ارسلانی‌زاده، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، با اشاره به اینکه در سه سال گذشته، ۱۵۹ مجوز برای صنایع های‌تک در استان صادر شده، میزان اشتغالزایی در این صنایع با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۷۹ میلیارد تومان را برابر با ۴۶۲۰ نفر اعلام کرد.

به گفته وی، ۹۰ درصد از مجوزهای صادره در حوزه صنایع های‌تک در استان طی سه سال گذشته مربوط به صنایع برق و الکترونیک بوده و مابقی نیز در صنایع شیمیایی و صنایع پزشکی مانند داروسازی و سرنگ‌سازی بوده ‌است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اینکه صنایع های‌تک باید اقتصادی و کم‌آبخواه و برخوردار از تکنولوژی بالایی باشند، افزود: تقریباً ۸۰ درصد استقرار این صنایع در شهرستان یزد، سپس میبد با بیش از ۱۰درصد و بعد نیز اردکان با نزدیک به ۱۰درصد بوده است.

وی در ادامه صنایع های‌تک را صنایعی تعریف کرد که در آنها از تکنولوژی به روز دنیا در تولید محصولات استفاده ‌شود که در این رابطه بیشترین سهم در استان یزد به صنایع برق و الکترونیک شامل تولید انواع بردهای الکترونیکی، انواع قطعات الکترونیکی شامل ترانس، فیوز و از این قبیل کالاها و تا حدودی نیز به حوزه نساجی از قبیل تولید پارچه‌های نانو، مربوط می‌شود.

موانع توسعه صنایع های‌تک در استان یزد

وی با بیان این که متاسفانه در کشور دانش فنی های‌تک وجود ندارد، در این باره تصریح کرد: اگر صنایع های‌تک به جنبه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقسیم شود، علاوه بر تاثیر تحریم‌ها در تامین امکانات سخت‌افزاری، در حوزه نرم افزاری آن نیز که شامل دانش فنی و نیروی انسانی متخصص است، متاسفانه با کمبود نیروی انسانی متخصص در کشور مواجه هستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه اشتغال‌زایی صنایع های‌تک نسبت به صنایع پرآب‌خواهی مانند کاشی و سرامیک، فولاد و غیره کمتر است، اظهار کرد: با توجه به اینکه تخصص نیروها در صنایع های‌تک باید از صنایع عادی و پرآبخواه بیشتر باشد، به نیروی متخصص در این بخش نیاز است.

استقبال خوب سرمایه‌گذاران از صنایع های‌تک

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به استقبال خوب سرمایه‌گذاران در حوزه صنایع های‌تک، اعلام کرد: در همین رابطه نیز صندوقی به نام “صندوق ضمانت و سرمایه‌گذاری” برای حمایت از صنایع های‌تک به وی‍ژه در زمینه برق و الکترونیک تشکیل شده که به علاقمندان در این حوزه تسهیلات مناسبی را اعطاء می‌کند.

وی تاکید کرد: برای رشد صنایع کم‌آبخواه و های‌تک، تامین زیرساخت‌ها یک موضوع مهم است. برای اختصاص محلی در منطقه ویژه اقتصادی استان به این حوزه، مشکلی وجود ندارد و زیرساخت‌های لازم در این منطقه برای سرمایه‌گذاران مهیاست.

ارسلانی زاده یادآور شد: استان یزد در حال حاضر در تولید کاشی و سرامیک با تولید ۴۵ درصد از سهم کشور در رتبه اول تولید این محصول قرار دارد و در حوزه نساجی نیز با ۲۷ درصد تولید کشور جایگاه دوم کشور در این صنعت را به خود اختصاص داده است.

ان مسئول با اشاره به جایگاه سوم استان در تولید فولاد کشور و سهم ۱۵ درصدی تولیدات فولاد کشور در استان، افزود: میزان اشتغال ایجاد شده تنها در این سه صنعت شامل ۱۳ هزار و ۴۶۹ نفر در صنعت کاشی و سرامیک، ۲۲ هزار و ۳۱۱ نفر در صنعت نساجی و ۶۶۳۶ نفر در تولید فولاد است.