دروغ‌گو شناسی!

داوود شکوهی

  • داوود شکوهی

کتابی تحت عنوان “چگونه دروغ‌گو را در چند دقیقه بشناسیم” نوشته دیوید جی. لیبرمن، دارای Ph.D روان‌شناسی، به عنوان یکی از کتاب‌های جذاب روان‌شناسی و مدیریتی مطرح می‌باشد.

دانستن بخش کوچکی از این کتاب با عنوان “حقه‌های داد و ستد”، آموزنده و بسیار کاربردی است. در این بخش ۱۲ قانون بیان شده که یک از آن‌ها (برای نمونه) آورده شده است.

هر گردی گردو نیست

اغلب مغازه‌دارها به وفور از تمام موارد روان شناسانه، هم استفاده و هم سوء استفاده می‌کنند. همه ما در مورد آن چه نسبت به آن‌ها شرطی شده و باور کرده‌ایم، حساس و آسیب پذیریم، خصوصاً اگر برایمان قابل احترام باشند. این خوب است، مگر در مواردی که از آسیب‌پذیری‌مان به وفور و به نحو شرم آور سوء استفاده شود.

آیا تاکنون توجه کرده‌اید که فروشندگان لوازم آرایشی در فروشگاه‌های بزرگ چه نوع لباسی می‌پوشند؟ روپوش‌های سفید آزمایشگاه! عجیب نیست؟ چرا آن‌ها این نوع لباس می‌پوشند؟ چون مثل کارشناسان می‌شوند و به احتمال زیاد، حرفشان را باور می‌کنیم و معتبرتر به نظر می‌رسند.

اخیراً یکی از دوستانم می‌گفت: فیلمی که تازه اجاره کرده، بدترین فیلمی است که تاکنون دیده است. وقتی پرسیدم چرا آن فیلم را اجاره کرده، جواب داد: مرد پشت میز به من گفت، از این فیلم خوشم خواهد آمد. فرد پشت میز در مورد دوست من و سلیقه او در فیلم دیدن چه می‌داند؟ صرف بودن یک نفر پشت یک میز، پوشیدن روپوش آزمایشگاهی یا گرفتن یک تخته گیره دار در دست، از او یک کارشناس نمی‌سازد.