نوازش و خانواده

داوود شکوهی

  • داوود شکوهی

توی آزمایشگاهی، خرگوش‌هایی را داخل قفس کرده و این قفس‌ها را از کف زمین تا زیر سقف روی هم چیدند و برای دوره‌ای به آن‌ها غذاهایی با کلسترول زیاد دادند. موضوع آزمایش تأثیر غذاهای پرچرب و کلسترول دار بر تصلب شراین بود.

اتفاق جالبی افتاد؛ خرگوش‌هایی که در قسمت بالا بودند، نسبت به آن‌هایی که پایین بودند، بیشتر بیمار شدند. محققان متوجه شدن، دانشجوهایی که به خرگوش‌ها غذا می‌دادند چون دستشان به خرگوش‌های پایینی می‌رسیده آن‌ها را نوازش می‌کردن ولی به خرگوش‌های بالا فقط غذا می‌دادند و نوازشی در کار نبوده است.

در خانواده‌هایی که نوازش‌های کلامی مثبت (مثل گفتن دوستت دارم، عشقم و …) و غیرکلامی مثبت (مثل نگاه محبت آمیز، در آغوش گرفتن و …) وجود دارد، بیماری کمتر است؛ چون نوازش سیستم ایمنی را بالا می‌برد.

خانم‌هایی به روان شناسان مراجعه می‌کنند و می‌گویند: گردنم درد می‌کند، دستم تیر می‌کشد، چند تا دکتر متخصص هم رفته‌ام ولی گفته‌اند از نظر پزشکی مشکلی نداری و این به خاطر اعصابته. به مراجعین پرسشنامه نوازش¬گری داده می‌شود تا دیده شود شوهرش چقدر آن‌ها را نوازش می‌کند؟ بعد از پاسخ به پرسشنامه معلوم می‌شود که اکثر دردهایشان روانی- بدنی بوده و به علت نوازش نکردن شوهر آن‌هاست.

برگرفته از کتاب “می‌خواهم دوباره عاشق شوم (سبک همسرداری اسلامی)”، انتشارات شهد علم