صادرات ۶۰%خیارسبز یزد به‌روسیه/ اتباع‌بیگانه؛ ۴۰%شاغلین گلخانه‌های استان

سجادی پور گفت: تغییر اراضی کشاورزی به مسکونی و غیره ظلم و جفا به مردم این خطه است زیرا استان کویری و خشک یزد اگر فضای سبز نداشته باشد دیگر قابل زندگی و سکونت نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: سالانه افزون بر یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.

به گزارش ایرنا سید جمال سجادی پور روز سه شنبه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی (۱۶ تا ۲۱ خردادماه) در جمع خبرنگاران استان با بیان اینکه این میزان ۱٫۵ درصد کل تولیدات کشور را تشکیل می دهد افزود: از ۱۵۸ هزار و ۵۶۵ هکتار اراضی قابل کشت ۱۱۸ هزار و ۲۵۵ هکتار آن معادل ۳۷ درصد محصولات زارعی و مابقی محصولات باغی است.

وی اظهار کرد: در مجموع حدود یک درصد از کل سطح زیر کشت کشور در این استان واقع شده است.

وی مجموع تولید محصولا زارعی و باغی استان را ۶۹۰ هزار و ۲۵۲ تن بیان کرد و افزود: علی رغم پدیده خشکسالی شدید در سالهای اخیر و افت نسبی تولیدات کشاورزی با افزایش ۳۱ درصد در تولیدات باغی روبرو بوده ایم.

سجادی پور کاهش سطح زیر کشت محصولات زراعی پر آبخواه و جایگزین نمودن محصولات کم آبخواه را از مهمترین اقدامات سازمان جهاد کشاورزی نام برد و گفت: توسعه کشت های گلخانه نمونه بارز این اقدام است.

وی با اشاره به متنوع بودن کشت های گلخانه ای در استان افزود: خیار سبز، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای و بادمجان در این استان بصورت گلخانه ای تولید می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه تلاش به سمت کشت محصولات کم آب خواه و بهره وری بالا در دستور کار جهادکشاورزی قرار دارد تصریح کرد: کشت محصولاتی چون زعفران ، زیره سبز و غیره در اولویت کاری این سازمان است.

وی در ادامه با اشاره فرآورده های بخش دام و طیور گفت: مجموعا ۲۸۸ هزار تن محصولات دامی در استان تولید می شود.

وی مجموع تولیدات دامی ، باغی و زارعی را یک میلیون و ۳۶ هزار تن به ارزش ۳۱ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این رقم نشان از این است که این خطه در زمینه کشاورزی از پتانسیل بالایی برخوردار است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خاطر نشان کرد: در سه سال اخیربا توجه به فعالیتها و اقدامات صورت گرفته ۱۲ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی استان صرفه جویی شد بطوریکه راندمان آبیاری از ۳۹ درصد در سال ۹۰ در سال گذشته به ۴۲ درصد رسید.

***صدور یکهزار و ۲۳۱ مجوز صنایع تبدیلی و تکمیلی

سجادی پور گفت: از سال ۸۴ تا پایان سال گذشته یکهزار و ۲۳۱ مجوز صنایع تبدلی و تکمیلی صادر شد که از این تعداد ۱۷۳ واحد آن به بهره برداری رسید.

وی میزان سرمایه گذاری در این بخش در سه سال گذشته را ۴۳۴ میلیارد ریال بیان کرد و افزود: در این زمینه برای ۷۱۷ نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: مجموعا در سه سال اخیر شش هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی سرمایه گزاری شد که برای ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرد.

وی از راه اندازی مرکز تحقیقات بلدرچین در شهرستان میبد خبر داد و گفت: مقدمات این مرکز مهیا شده و تامین اعتبار نیز شده است.

*** ۱۳ هزار نفر در گلخانه های استان مشغول به کار هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی از اشتغال ۱۳ هزار نفر در گلخانه های استان گفت: ۴۰ درصد این افراد اتباع بیگانه هستند.

*** استفاده نیم لیتر سم در هر هکتار

سجادی با بیان اینکه متوسط مصرف سهم در محصولات کشاورزی در کشور را ۵۶۲ گرم بیان کرد و گفت: این رقم در دنیا هزار گرم و در استان نیم لیتر است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد خیار سبز استان به روسیه صادر می شود افزود: این محصول گواهی سلامت دریافت کرده و سم استفاده در این محصول بیش از حد مجاز نیست.

وی ظرفیت سردخانه های بخش کشاورزی استان را ۲۰ هزار تن بیان کرد و گفت: در ایام تعطیلات نوروزی امسال بسیاری از محصولات کشاورزی استانهای همجوار در این استان ذخیره سازی شد.

*** تغییر اراضی کشاورزی به مسکونی ظلم است

سجادی پور گفت: تغییر اراضی کشاورزی به مسکونی و غیره ظلم و جفا به مردم این خطه است زیرا استان کویری و خشک یزد اگر فضای سبز نداشته باشد دیگر قابل زندگی و سکونت نیست.

وی با بیان اینکه اراضی کشاورزی داخل محدود شهر در دست ما نیست و نظارت ان بر عهده شهرداری است از این نهاد خواست از تغییر اراضی کشاورزی جلوگیری و فضای سبز خوب و با نشاط در این اراضی برای مردم این خطه به ارمغان بیاورند.

وی گفت: نظارت اراضی خارج محدود شهر یزد بر عهده جهاد کشاورزی است و به هیج وجه اجازه نمی دهیم که هیچ گونه تغییر کاربردی و تخریب در آنان صورت گیرد و با متخلفان برخورد می شود.

استان یزد رتبه نخست محصولات روناس، گوشت بلدرچین و کبک، گلخانه ای و رتبه سوم پسته و زعفران و رتبه چهارم انار و پنچم زردالو را داراست.