چه اشکالی دارد مسئولان دولتی در مساجد حاضر شوند و بین‌الصلاتین یا بعد نماز، پاسخگوی سؤالات مردم باشند؟

یک مسجد داریم که خموده است و یک مسجد دیگر داریم که خیلی فعال است. به این دلیل که هیئت امنای مسجد فعال، بچه‌های بسیجی و جوان‌های پور شور هستند و تحرک و نشاط دارند. اما مسجدی که هیئت امنا، جوان‌ها را در امور بازی نمی‌دهد، واقعا خمود و بی‌حوصله است.

ابوالفضل بهرام‌پور مترجم و مفسر قرآن کریم گفت: چه اشکالی دارد که مسئولان دولتی در مساجد حاضر شوند و بین‌الصلاتین یا بعد از نماز، پاسخگوی سؤالات مردم در زمینه‌های مربوط به خود باشند؟ این امر زمینه‌ساز همدلی و همزبانی است.

به گزارش ستاد خبری دهه تکریم و غبارروبی مساجد، ابوالفضل بهرام پورمترجم و مفسر قرآن کریم در خصوص نامگذاری سال ۹۴ به سال همدلی و همزبانی بین مردم و مسئولین‌ گفت: به عقیده من، مردم از دولتی‌ها خیلی سوال‌ها دارند. به نظرم مسئولان بین‌الصلاتین یا بعد از هر نماز که مردم هم آمادگی دارند، در مساجد حاضر شوند و به پرسش‌ها پاسخ دهند.

وی افزود: البته مراد این نیست که آن مسئول را سؤال‌پیچ کنند بلکه بگویند ما می‌خواهیم این سوالات رو از شما بپرسیم، شما جواب‌های پخته ای برای ما بیاور یا اگر پاسخی نداری، لطفا از اهلش بپرس! چه اشکالی دارد که آقای وزیر یا آقای معاون در مسجد بروند و صحبت کنند؟ این بهترین راه همدلی و همزبانی است وگرنه امام مسجد بگوید بلند شوید و با دولت همدلی کنید که مردم قبول نمی‌کنند.

این استاد دانشگاه، درباره اینکه ما در کشورمان خادم افتخاری در اماکن متبرکه زیاد داریم و به آنها احترام می گذاریم، گفت: این خیلی حرف درستی است، من می خواستم در اینباره صحبت کنم اما نمی‌دانستم چگونه باید بگویم. مثلاً چه خوب است بعد از نماز، فوری یک نفر مثل خود من مسجد را نطافت و جارو بکند. به خاطر دارم زمانی در یک مدرسه دبیر بودم و از مدیر آن زمان خواستم که به بچه ها یاد بدهید که کارهای شخصی‌شان را خودشان انجام دهند. در منزل هم همینگونه باید باشد، شوهر و بچه‌ها باید بیاموزند که مثلا بعد از اینکه غذا خوردند، خودشان ظرف‌هایشان را بشویند! اولا کارم به عهده دیگری نمی‌افتد، دوم اینکه اگر کار یک نفر دیگر را هم انجام بدهم، این سنت نبوی است. مرادم این است که در مسجد هم باید چنین ایده‌ای داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که ویژگی‌های یک امام جماعت مطلوب برای جذب جوانان به مسجد چیست، اظهار داشت: اگر سن و سال امامان ایجاب نمی‌کند که با جوانان دمخور شوند، باید یکی از جوانان کنار دستشان را به عنوان طلبه و عامل فرهنگی کاردان انتخاب کنند و همان دستوراتی را به او بدهد که مثلا اگر خودش جوان بود همان کارها را می‌کرد. بنده کتابی برای ائمه جماعات نوشتم به نام «روزی ده دقیقه ترجمه» تا امام مسجد بگوید آقا جان شما که به مسجد می‌آیید، می‌خواهید ترجمه قرآن را هم بیاموزید؟ بسم الله! این موضوع یک ربع بیشتر وقتشان را نمی‌گیرد. علاوه بر مباحث تفسیری و اعتقادی، مسجد باید به ورزش یا امور هنری هم بپردازد تا بتواند جوانان را جلب کند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: شما اکنون ببینید یک مسجد داریم که خموده است و یک مسجد دیگر داریم که خیلی فعال است. به این دلیل که هیئت امنای مسجد فعال، بچه‌های بسیجی و جوان‌های پور شور هستند و تحرک و نشاط دارند. اما مسجدی که هیئت امنا، جوان‌ها را در امور بازی نمی‌دهد، واقعا خمود و بی‌حوصله است.

وی تأکید کرد: بنده در نماز جماعت محله شرکت می‌‌کنم، چون این روایت است که اگر همسایه مسجد بودید حتماً در نماز این مسجد شرکت کنید. اما همسایه‌هایی دارم که اهل نماز هستند اما ماهی یک بار هم به مسجد نمی‌آیند! پیشنهاد می‌کنم که هیئت امنای مساجد یک نامه بنویسند و از قول مسجد درد دل کنند و بنویسند: من قرار است شفاعت شما را بکنم، خدا من را به شما سپرده است اما شما به من رسیدگی نمی‌کنید! چرا؟
بهرام‌پور در پاسخ به اینکه آیا علاقه دارید که در مسجد محله‌تان خادم باشید یا خیر، یاد آورد شد: شاید گفتنش درست نباشد اما نجف که رفته بودم پیراهنم را در آورده بودم و با آن جاهای مختلف را نظافت می‌کردم. مسجد خانه خداست، چرا باید خانه خدا نامرتب بماند؟!

وی همچنین درباره خاطره خاصی از جوانی خود در مسجد گفت: حدود ۱۲ سال داشتم که به مسجد محله ‌‌رفتم، وقتی وارد شدم، دیدم که همه ساکت هستند، معلوم بود که امام جماعت حضور دارد. آن آقای محترم به من گفت پسرم بیا اینجا پیش من! وقتی نزدیکش رفتم گفت پسرم بیا اینجا کنار من بنشین. بعد به چای‌دهنده گفت برای ایشان چای بیاورید! از آن برخورد بود که من جذب مسجد شدم.