تهدیدات زیست محیطی معادن در آینده بیشتر از تهدیدات صنعت در یزد خواهد بود/ برای واگذاری معادن هیچگونه استعلامی از محیط زیست صورت نمی‌گیرد!

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد سکونت گاه های شهر یزد در محور یزد – اردکان قرار دارد اضافه کرد: همچنین افزون بر ۷۰ درصد صنایع و کارخانه های استان هم در این مسیر قرار دارد و این امر موجب آلودگی هوا استان می شود.

مدیرکل محیط زیست استان یزد ، با بیان اینکه تهدیدات محیط زیست نتیجه عمل خودمان است گفت: حفاظت از عرصه های محیط زیست نیاز به همراهی و مشارکت همگان دارد.

به گزارش ایرنا ، سید حسین سادات موسوی در آیین تجلیل از رسانه های برتر جشنواره محیط زیست با بیان اینکه واگذاری بی رویه معادن تهدید جدی برای محیط زیست استان است ، افزود: رفت و آمدهای انسانها، ایجاد جاده ای های متعدد و تخریب های معدنی در زیستگاههای حیات وحش از عوامل مهم تهدید محیط زیست استان است.

وی از مسوولان خواست همچون گذشته هنگام واگذاری معادن از محیط زیست استعلام شود تا از واگذاری معدن در مناطق حساس جلوگیری و یا حداقل معدن کار به رعایت اصول زیست محیطی ملزم شوند.

مدیر کل محیط زیست استان یزد اضافه کرد: هم اکنون برای تسریع در سرمایه گذاری هیچگونه استعلامی صورت نمی گیرد و فقط در مناطق حفاظت شده (حدود هشت درصد در خاک استان) استعلام معدنی انجام می شود و در زیستگاههای آزاد این کار صورت نمی گیرد

وی با اشاره به ۶ هزار درخواست واگذاری معدن در استان یزد گفت: تهدیدات زیست محیطی معادن در اینده بیشتر از صنعت در استان خواهد بود و اگر این روند ادامه پیدا کند در اینده جایی برای زندگی نخواهد ماند.

موسوی با بیان اینکه تصمیماتی که ۲۰ سال پیش در حوزه صنایع گرفته شده اکنون محیط زیست را به شدت دچار مشکل کرده است گفت: این معضلات را نمی توان ظرف یکسال رفع کرد بلکه باید برنامه ریزی چاره ای برای برون رفت از ان و برای آینده تدابیری اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد سکونت گاه های شهر یزد در محور یزد – اردکان قرار دارد اضافه کرد: همچنین افزون بر ۷۰ درصد صنایع و کارخانه های استان هم در این مسیر قرار دارد و این امر موجب آلودگی هوا استان می شود.

مدیرکل محیط زیست استان یزد ادامه داد : آلودگی هوا در کلانشهرها بدلیل منابع سیار چون حمل و نقل و در شهر یزد به دلیل صنایع ثابت چون فولاد، کوره های آجرپزی سنتی و کاشی است.

موسوی اضافه کرد: سیاست کلی استان حرکت به سمت صنایع سبز و کمتر آلاینده و بهسازی صنایع موجود است و

مدیرکل محیط زیست استان یزد با اشاره به شهرک منطقه ویژه فولاد در اردکان ادامه داد: این اداره کل در این زمینه مجوزی صادر نکرده است.

وی با اشاره به تصفیه خانه فاضلاب استان هیچ گونه مشکل زیست محیطی ندارد گفت: بلکه این محل نیاز به مدیریت بهینه از بازیافت آب دارد که محلی برای زیستگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در دولت تدابیر و امید توجه جدی به بحث محیط زیست دارد افزود: امیدواریم به جایگاه قانونی خود در برنامه ریزی کلان کشور دست پیدا کند.

این مسوول تجلیل از رسانه های حوزه محیط زیست، نشست با تشکلهای غیر دولتی، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، افتتاح پارک شهدای محیط بان در میبد و بهره برداری از مرکز تحقیقات زیست محیطی یوز آسیایی در منطقه ساغند و دره انجیر را از جمله برنامه هفته محیط زیست در استان نام برد.

*** بزرگترین چالش استان یزد بحران آب است

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان یزد با بیان اینکه بزرگترین چالش استان بحران آب است گفت: میلیاردها خرج می کنیم که آب استان یک روز قطع نشود اما برای ۱۰ سال آینده با مشکل بی آبی مواجه خواهیم شد .

حسن اکبری با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد گونه های گیاهی شناخته شده یزد در اکوسیستم شیرکوه مشاهده می شود افزود: بیش از ۵۰ گونه گیاهی انحصاری ایران در این منطقه وجود دارد.

وی اضافه کرد: برای حفظ این اکوسیستم باید از همین الان اقدام کنیم واقعیت این است اگر مدیریت نشود و از بین برود دیگر قابل جبران نیست.

وی در ادامه گفت: همچنین اگر توسعه معادن در استان تدوام پیدا کند در آینده با مشکلات زیست محیطی روبرو خواهیم بود.

این مسوول مهمترین اقدام محیط زیست در دوسال گذشته را جلب مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست خواند و اضافه کرد: کلید این همراهی در دست رسانه ها است .

اکبری افزود: رسانه ها باید نسبت به معرفی و بیان ارزشهای تنوع زیستی و تهدید های ناشی از نابودی آنها و نیز شیوه های بهره برداری پایدار از آنها اقدام کنند.