اگر صاحبان صنایع بزرگ نخواهند از آلایندگی‌شان بکاهند، با آنها برخورد خواهد شد/ جرائم دریافت شده از صنایع آلاینده در مسیر دیگری هزینه می شود

وی بیان کرد: برخی واحدها سالهاست که یک درصد عوارض آلایندگی را پرداخت می کنند و هیچ بهبودی نیز در وضعیت آنها حاصل نشده و تنها به پرداخت جریمه اکتفا کرده اند.

معاون پایش و نظارت محیط زیست استان یزد گفت: اگر واحدهای آلاینده نخواهند با محیط زیست تعامل کرده و در مسیر کاهش آلودگی ها گام بردارند، از ابزارهای قانونی که در اختیار داریم استفاده خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا کوچک زاده، ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته محیط زیست اظهار داشت: مالکان و صاحبان صنایع بزرگ و آلاینده به محیط زیست مراجعه کرده اند و راهکارهای تعامل برای آن تشریح شده و در صورتی که نخواهند از آلایندگی که در محیط ایجاد می کنند، بکاهند، با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

وی بیان کرد: برخی واحدها سالهاست که یک درصد عوارض آلایندگی را پرداخت می کنند و هیچ بهبودی نیز در وضعیت آنها حاصل نشده و تنها به پرداخت جریمه اکتفا کرده اند.

کوچک زاده با بیان اینکه بر اساس قانون، این عوارض باید صرف فیلترگذاری، ایجاد فضای سبز و دیگر اقدامات در مسیر بهبود محیط زیست شود، افزود: سالهاست که این قانون اجرا نمی شود و از آن غفلت شده و جرائم دریافت شده در مسیر دیگری هزینه می شود.

معاون پایش و نظارت محیط زیست استان یزد تصریح کرد: اگر واحدهای آلاینده تعامل لازم با محیط زیست را داشته باشند، علاوه بر اینکه ناچار به پرداخت جریمه نخواهد بود، نام آنها نیز از صنایع آلاینده حذف می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از مهمترین چالشهای زیست محیطی استان یزد، آب است، افزود: با این وجود اکنون متاسفانه بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آب استان یزد صرف کشاورزی غرقابی می شود که این شیوه تخریب های جبران ناپذیری در منابع آبی به دنبال دارد که امیدواریم بتوانیم از ادامه این تخریب ها جلوگیری کنیم.

کوچک زاده تصریح کرد: ما برای رسیدن به شرایط خوب نیاز به برنامه داریم، برنامه ای که در آن فقط همه چشم ها به سمت محیط زیست نباشد و همه خود را مسئول بدانند که متاسفانه در یزد اینگونه نیست.

وی در مورد ایستگاه های سنجش آلودگی هوا نیز عنوان کرد: در حال حاضر پنج ایستگاه در یزد، دو ایستگاه در اردکان، یک ایستگاه در میبد، دو ایستگاه در بافق و یک ایستگاه در مهریز مستقر هستند و وضعیت هوا را مورد پایش قرار می دهند.

کوچک زاده با بیان اینکه در برخی موارد، تابلوهای اعلان پایگاه های سنجش در سطح شهر خاموش است، افزود: این به معنای قطعی سامانه نیست زیرا اطلاعات اصلی در اختیار سیستم های محیط زیست است و تابلوهای موجود در سطح شهر تنها یک صفحه نمایشگر است که گاهی به دلیل خرابی در برخی قطعات خاموش می شود