برنامه‌های اداره‌ کل میراث فرهنگی یزد برای سه شهر نمونه گردشگری استان

در سالهای گذشته و تصویب هیات وزیران ۱۲ شهر و دو شهرستان به عنوان شهرهای نمونه گردشگری انتخاب شده اند که در میان ۱۰ استان منتخب، یزد با سه شهر گردشگری تفت، میبد و ابرکوه در اولویت اول است.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: وجود سه شهر از ۱۲ شهر گردشگری ایران در این استان تعامل مسوولان و میراث فرهنگی را برای فراهم کردن زیرساخت های لازم می طلبد.

به گزارش ایرنا محمدرضا نصیری افزود: بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سالهای گذشته و تصویب هیات وزیران ۱۲ شهر و دو شهرستان به عنوان شهرهای نمونه گردشگری انتخاب شده اند که در میان ۱۰ استان منتخب، یزد با سه شهر گردشگری تفت، میبد و ابرکوه در اولویت اول است.

محمدرضا نصیری اظهار کرد: فرمانداران، شهرداران و مسوولین میراث فرهنگی استان باید در فراهم کردن زیرساخت های لازم از قبیل هتل، مکان های تفریحی، بخش های اقامتی و پذیرایی در مناطق ییلاقی، توجه به آثار و ابنیه تاریخی و بهره گیری مناسب از جاذبه های گردشگری تلاش کنند.

معاون برنامه ریزی میراث فرهنگی استان پیگیری ایجاد تاسیسات گردشگری در شهرهای نمونه گردشگری بدون گرفتن عوارض از سوی شهرداری ها و شوراهای شهرها، توجه ویژه به این شهرها در برنامه ششم توسعه کشور و اختصاص ردیف بودجه مستقل برای آنها و همچنین تهیه نقشه راه و طرح جامع گردشگری این شهرها از سوی مسوولان را از برنامه های این اداره کل دانست.

نصیری افزود: بر اساس آنچه در ادبیات گردشگری تعریف شده، برخی از محورها، شهرها، شهرستانها و روستاها به عنوان محور، شهر، شهرستان و روستاهای نمونه کردشگری انتخاب می شوند و در این راستا طبق مطالعات انجام شده علاوه بر مناطق نمونه در سالهای گذشته، شهرها، شهرستانها و روستاهای نمونه گردشگری به تصویب هیات وزیران نیز رسیده است.

به گفته وی در نظر گرفتن خدمات عمومی در شهرهای نمونه گردشگری همچون ساخت سرویس های بهداشتی ویژه می تواند یکی از عوامل متمایز کننده شهرهای نمونه گردشگری شود.

این مسوول اصلی ترین شاخص انتخاب محورهای نمونه گردشگری را ویژگی های تاریخی و طبیعی دانست که براساس آن ستون فقرات اقتصاد، فعالیت ها و اقدامات شکل می گیر.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در کشور، یکهزار و ۱۶۸ منطقه، حدود ۱۰۰ روستا و ۱۱ محور نمونه گردشگری نیز تعریف شده است.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری میراث فرهنگی استان به وجود آثار و بناهای تاریخی در این شهرها و راه های بهره برداری از آنها در جهت گردشگری اشاره و تاکید کرد: ابنیه و خانه های تاریخی می تواند با رعایت استانداردهای میراث فرهنگی مرمت شود و با ورود به بخش خصوصی تغییر کاربری دهد.

نصیری ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه این شهرها از پتانسیل ویژه ای برخوردار بوده و مصوبه هیات وزیران را دارند، می توانند با انجام مطالعات دقیق و منسجم از سایر شهرها متمایز شوند.

وی ارائه تسهیلات بانکی و همچنین ارائه تسهیلات از صندوق توسعه ملی و بانکهای عامل (براساس تفاهم نامه موجود) را از برنامه های حمایتی اداره کل از سرمایه گذاران برشمرد و بر حضور بخش خصوصی برای سرمایه گذاری تأکید کرد.

وی با بیان اینکه شهرداری ها باید با بخش خصوصی همکاری کرده و سرمایه گذاران واجد صلاحیت را جذب کنند گفت: به غیر از سه شهر استان یزد ،شهرهای شیراز، لاهیجان، ری، رامسر، دماوند، نیشابور، سرعین، شهمیرزاد، ماهان، بسطام و کاشان از دیگر شهرهای نمونه گردشگری در ایران هستند.

استان یزد یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

یزد، نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار بوده که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.