۳۰۰۰ افغانستانی در مهانشهر میبد زندگی می‌کنند/ بر اساس تاکید رهبر انقلاب بنا داریم اتباع افغان را مثل ایرانیان بیمه کنیم

آقای سیوانکاداناپالا مسئول دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران در این بازدید ازاقدامات خوب ایران درارائه خدمات رسانی به مهاجران و پناهندگان افغان در جمهوری اسلامی ایران واستان یزد قدردانی کرد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان میبد، ۱۳ نفر از سفرا ونمایندگانی از دفاتر سیاسی و بین المللی ده کشورجهان با سفر به شهرستان میبد ازمهمانشهر مهاجرین این شهرستان بازدید کردند.

در این بازدید یک روزه افتتاح کتابخانه مهمانشهر مهاجران میبد و بازدید از دو واحد آموزشی در این مهمانشهر از جمله برنامه های این هیئت دیپلماتیک و بین المللی بود.

آقای سیوانکاداناپالا مسئول دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران در این بازدید ازاقدامات خوب ایران درارائه خدمات رسانی به مهاجران و پناهندگان افغان در جمهوری اسلامی ایران واستان یزد قدردانی کرد.

وی گفت :خدمات ارائه شده به پناهندگان در شهرستان میبد در حد استاندارد های بین المللی است .

زارع زاده مدیر کل اتباع استان یزد طی سخنانی در جمع سفرا گفت : استان یزد از دیر باز محلی امن برای همزیستی اقلیتهای دینی از جمله زرتشتیان بوده که همزیستی آنان تا کنون نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد در حال حاضر نیز این نگاه به اتباع خارجی وجود دارد و گواه این مطلب پذیرایی از آنها در طی سی سال گذشته می باشد . وی گفت در حال حاضر سه هزار نفر از اتباع افغانی در مهانشهر میبد زندگی می کنند.

نصراللهی معاون اموراتباع ومهاجرین خارجی وزارت کشورهم با برشمردن خدمات جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان و اتباع خارجی گفت : امروز درکشور ما فقط از کشور افغانستان بیش از ۹۵۰ هزار نفر حضور دارند که از این جمعیت ۳درصد یعنی ۳۰ هزار نفر در۲۰ مهمانشهر زندگی می کنند ؛درحالی که ۹۷ درصد از این جمعیت با مردم ما در شهرها و روستاها زندگی می کنند و از همه امکانات جمهوری اسلامی ایران بهره مند هستند.

نصر اللهی هدف از این بازید را آشنایی با وضعیت مهمانشهرها دانست و گفت: ما با کمک کمیساریای سازمان ملل متحد و همچنین همکاری کشورهای افغانستان و پاکستان و جمهوری اسلامی ایران برای رفاه ،اسکان ،معیشت و سلامت اتباع که در کشور ما مهمان هستند راه حل های راهبردی را تهیه و تدوین کرده ایم.

وی با بیان اینکه امروز سند راه حل های راهبردی یک سند بین المللی است که نیازمند مساعدت ها و کمک های کشورهای کمک کننده و آژانس های بین المللی است افزود: صرفا درحوزه بهداشت و درمان امروز چیزی در حدود ۶۰۰ میلیارد تومان فقط برای بیمه اتباع خارجی در کشور نیاز داریم .چرا که ما بر اساس تاکید رهبر عزیزمان و تدابیر دولت تدبیر و امید بنا داریم این جمعیت را مثل ایرانیان بیمه کنیم تا از بیمه سلامت بهره مند شوند.

نصراللهی با اشاره به خدمات جمهوری اسلامی ایران درحوزه آموزش هم گفت : درراستای آموزش همه دانش آموزان پناهنده در کشور که هیچ دانش آموزی بی سواد نباشد بایستی برنامه ریزی کنیم و همچنین کلیه افرادی که در شرایط سن جمعیت کار هستند با آموزش مهارت های زندگی و فنی و حرفه ایی آنها را تقویت کنیم .

معاون اموراتباع ومهاجرین خارجی وزارت کشورهم کارآمدی و مهارت آموزی مهاجران را در آینده افغانستان حائر اهمیت خواند و گفت : اگر این جمعیت توانمند و کارآمدشوند ؛مهارت و کارآمدی آنها،آینده افغانستان را هموارخواهند کرد.

نصراللهی در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته با پی گیری های انجام شده وحمایت کشورهای کمک کننده ۵مدرسه در مهمانشهرها با مشارکت جمهوری اسلامی ایران احداث شد از احداث ۲ مدرسه دیگر در آینده نزدیک خبرداد و افزود: ما امروز برای ۳۶۵هزار دانش آموز اتباع خارجی در جمهوری اسلامی ایران اعتباری معادل ۵۰۰ میلیارد تومان سالانه هزینه می کنیم که این دانش آموزان به ۱۵هزار کلاس درس نیازدارند.

وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اهداف متعالی لازم است آژانس های بین المللی و کشورهای دنیا بیشتر کمک کنند چرا که ما در هر مهمانشهر حداقل به یک مرکز بهداشت و درمان نیاز داریم تا کلیه خدمات درمانی در این مهمانشهرها رایگان انجام بگیرد.

مطلب مرتبط: