بیش از آنکه به دنبال عمل باشیم در پی خودنمایی هستیم/ مدیران و حتی معاونان استانداری آمارهای نادرست را بدون آنکه از آن سر درآورده و به عواقب آن فکر کنند امضا می کنند

وی اضافه کرد: در کشور ما بسیاری از کارها به اینگونه است که صحبت هایی می کنیم اما در مرحله عمل آنها را اجرا نمی کنیم چون بیش از آنکه به دنبال عمل باشیم در پی خودنمایی هستیم.

استاندار یزد در نخستین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سال ۹۴ با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: مدیران دستگاهها باید در مدیریت ها و ارائه آمار و دستاوردها با اعلام نقاط ضعف و پذیرش نقد، نگرش و نگاهشان را تغییر دهند.

سید محمد میرمحمدی با اشاره به اشکالات موجود در ارائه آمار از سوی دستگاههای مختلف افزود: متاسفانه نکاتی که درباره لزوم فرهنگ سازی و تعریف دوباره آمار و آمارهای متفاوت دستگاهها عنوان می شود عمدتا بیانگر وجود بیماری در مرکز آمار است.

وی اضافه کرد: در کشور ما بسیاری از کارها به اینگونه است که صحبت هایی می کنیم اما در مرحله عمل آنها را اجرا نمی کنیم چون بیش از آنکه به دنبال عمل باشیم در پی خودنمایی هستیم.

IMG11063475

استاندار یزد با بیان اینکه نبود آمار پایه ای دلیل مغایرتهای در ارائه آمارها است ادامه داد: ارائه آمارهای نادرست بدلیل برخی مسائل و منافع ارائه می شود و مدیران و حتی معاونان استانداری آنها را بدون آنکه از آن سر درآورده و به عواقب آن فکر کنند امضا می کنند.

میرمحمدی خطاب از کارشناسان دفتر آمار و اطلاعات استانداری یزد درخواست کرد تا ضمن تهیه دفترچه آماری فرمتی برای دستگاهها تهیه شده و گروهی آنها را بررسی و کارشناسانی نیز این آمار ارائه شده را ارزیابی و تست کنند.

استاندار یزد افزود: پایش آماری جزء ملزومات کار است و باید آمار یکسال را به عنوان پایه در نظر گرفت و مقایسه را بر اساس آن انجام داد ضمن آنکه ارائه آمار بدون تجزیه و تحلیل بی نتیجه است .

وی تاکید کرد: باید کار با اراده قوی ، ایمان بالا ، دلسوزی برای مردم و توجه به بیت المال انجام شود و درکنار آن با دستگاه خاطی در ارائه آمار نادرست براساس فرمت منسجم برخورد شود .

میرمحمدی ادامه داد: اگر هدف را مقدس بدانیم وقتی بولتن ارائه می کنیم توجه به اثر مثبت آن خواهیم داشت آن موقه است که تعارفات کار گذاشته شده و با دستگاه خاطی برخورد می شود.

وی با تاکید بر لزوم نقدپذیری مدیران دستگاهها گفت: اگر نقد نشود اشتباه ادامه می یابد اما وقتی ایراد نمایان و برجسته شد به نفع مدیر است چون آن را برطرف می کند.

این مسوول همچنین با گله از دلیل عدم تشکیل کارگروه آمار و اطلاعات با وجود گذشت چهار سال از برنامه پنجم توسعه گفت: وقتی مقوله آمار این قدر مهم است چرا باید در سال پنجم و پایانی برنامه به فکر تشکیل این کارگروه افتاد بنابر این به نظر می رسد مشکل ما خودمان و مدیریت های نادرست مان است که از بی دقتی ها و بی مسوولیتی ها ناشی می شود.

استاندار یزد تصریح کرد: یک مدیر باید به آنچه برایش تهیه می کنند دقت کرده و بی توجه امضا نکند چرا باید مثلا آمار پنج سال پیش را ارائه کنیم و برای هیچکس این اشتباه مهم نباشد و به جایی هم بربخورد و این کار باعث می شود آمار بی سر و ته ارائه کنیم و کسی از آن سر درنیاورد.

میرمحمدی در بخش دیگری از این جلسه درباره آمایش و سامانه ارزیابی توسعه و رصد آمایش (ساترا ) گفت: در این حوزه باید دو نکته مدنظر باشد یکی مدیریت ظرفیت های موجود و دیگری خلق ظرفیت های جدید که بسیار مهم است.

وی افزود : نگاه منظومه ای و تفکر سیستمی باید داشته باشیم یعنی بتوانیم ارتباط ، تعامل و نتایج همه عواملی که در مجموعه محیطی قرار دارد در برنامه ها پیش بینی کنیم در قالب برنامه های ملی ، منطقه ای و فراملی در کنار آن ابعاد کار را نیز بتوانیم ببینیم.

در این جلسه معاون امور آمایش و توسعه منطقه ای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به تشریح نظام ملی شاخص های ارزیابی توسعه و سامانه ارزیابی توسعه و رصد آمایش (ساترا) پرداخت.