چرا طرح اجبار موتورسوران میبدی به گذاشتن کلاه ایمنی، ناتمام ماند؟
چون بخش عظیمی از تردد مردم ما از خیابان امام خمینی(ره) است، یکی دوتا ایستگاه پلیس ایجاد می کردند و در کنار خیابان به “بی کلاهان” و البته بدون گرفتن موتور، تذکر و حتی بروشور اطلاع رسانی می دادند
- غلامحسین علوی/ علی آباد ما
مدتی پیش، در نماز جمعه، تبلیغات سایت ها، مصاحبه ها و بنرهای تبلیغاتی نصب شده توسط نیروی محترم انتظامی، یک تحرک قابل توجه برای اجرای محکم تر قانون استفاده از کلاه ایمنی، مشاهده شد.
دیگه داشتیم خوشحال می شدیم که این بار نه مثل بارهای قبل، بلکه قراره شهرمون رنگ جدی شدن این قانون رو به خودش ببینه. اما این طرح هم پس از مدتی ناتمام ماند.
وقتی می خواهیم قانونی اجرایی بشه، اول باید در مردم انگیزه سازی بشه، مردم رو نسبت به اون دغدغه مند کرد، که در این محور نیروی انتظامی قدم های خوبی هم برداشت.
در قدم دوم باید یه مدت زمان رو میگذاشت برای توجیه و تذکر به مردم، به اونها که در هنگام رانندگی با موتور از کلاه ایمنی استفاده نمی کردند، به این صورت که، چون بخش عظیمی از تردد مردم ما از خیابان امام خمینی(ره) است، یکی دوتا ایستگاه پلیس ایجاد می کردند و در کنار خیابان به “بی کلاهان” و البته بدون گرفتن موتور، تذکر و حتی بروشور اطلاع رسانی می دادند
قدم سوم، این بود که بعد از گذشت چند ماه، نسبت به گرفتن موتور متخلفین و فرستادن به پارکینگ اقدام کنند و مطمئناً اگر یه مدت مرحله دوم طرح ادامه داشت، دیگه کسی بی کلاه بیرون نمی آمد که مورد برخورد قرار بگیرد…
اما داغ شدن اخبار قانون اجبار در استفاده از کلاه، و سرد شدن ناگهانی اون، در حالی که مردم، حرکت قابل توجهی در ادامه این طرح از طرف پلیس نمی بینند، کم کم اونها رو که استفاده هم می کردند، نسبت به این قضیه سرد کرد.
مرحله دوم طرح، واجب ترین بخشه که درست اجرا نشد.
خودتون از کلاه استفاده می کنید؟
قبول دارم
درسته
ماشالله به میبدما که تبلیغ بزغاله ژاپنی می کنه !!!! نگاه به اولین تبلیغات متنی بندازید – و لطفا ترجمه کنید چی نوشته؟! تبلیغ سایتی می کنید که چند ساله به رحمت خدا رفته !!!!
سلام
به نظر من بهتره موتورها و جاده ها رو تفکیک کرد، این نمیشه که یکی از خونه خودش بیرون بیاد بخواد بره خونه اقوامش که در فاصله چند صد متری هست کلاه به سر کنه، توی خیابونهای میبد که نمیشه بیشتر از سرعت ۳۰ تا بری کلاه ایمنی معنی نداره، بعدش هم با اجباری شدن کلاه ایمنی خیلی تخلفات بیشتر میشه، ایندفعه همون موتورسوار از کوچه پس کوچه ها تردد میکنه، و میتونه بستر مناسبی برای اون دسته از افرادی باشه که بخوان با موتور دست به سرقت بزنن، مطمئنا اگر یکی دو تا سرقت با موتور سواری که کلاه ایمنی سرش هست اتفاق بی افته، از این کار پشیمون میشید، بهتره به جای این کارها بسترموتورسواری امن و رانندگی ایمن در سطح شهر برقرار بشه و اونائی هم که دنبال موتور و ماشین سواری مهیج خطرناک هستن یه جائی واسشون ساخته بشه که در سطح شهر شاهد رانندگیهای خطرناک نباشیم. خدائیش تو این گرمای تابستون، کلاه سر گذاشتن برای هر شخصی سخت و مشقت بار هست. و مطمئنا اگر خود همین مسئولینی که همچین تصمیمی روگرفتن، مثل یکی از همین مردم میبدکه وسیله ای جز موتور ندارن، و بخوان ازش استفاده کنن، استفاده از کلاه ایمین براشون سخت بود. چوب همه این تصمیمات هم میخوره رو شونه قشر ضعیف، حالا اگر مسئولین می خوان ضعیف کشی کنن، بسم الله
جناب آقای علوی
بدون شک استفاده از کلاه ایمنی کار خوب و پسندیده ای است که باید انجام شود و تنها زمانی افراد از آن استفاده می کنند که به باورقلبی برسند که برایشان مفید است نه از روی اجبار که هیچ وقت عملی نبوده و نخواهد بود!
اما من چند سوال از شما دارم،اگر الان بیاییم و بنشینیم ببنیم مردم چه مشکلات و معضلاتی دارند و بعد کدام مشکلات در اولویت است،واقعا الان استفاده از کلاه ایمنی در صدر اولویت ها است؟
نمی دانم شما از چه قشری هستید اما مطمئنم که حال و روز قشر کم درآمد و فقیر جامعه را حس نمی کنید! نمی دانید چه دردی دارند،چون فقط ایستاده اید و از دور نگاه می کنید و راهکارهای تئوری می دهید. چرا نمی روید در شهر و بین مردم ببینید یارانه چه تعداد از افراد کم درآمد را قطع کرده اند و چرا؟ چرا اینقدر آب و برق گران شده و خیلی ها با دست لرزان قبضش را در دست می گیرند؟ ای کاش می توانستید بفمید که سقف در آمد خیلی ها بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزارتومان نیست!
قشر فقیر تنها وسیله ای که دارند همان یک موتور است.حالا شما راحت اینجا نشسته اید و می گویید به پارکینگ منتقل کنند!که چه بشود؟ می خواهید کمکش کنید؟دلسوز هستید و دوستش دارید؟ می دانید اگر موتورش به پارکینگ برود چه می شود؟چند روز از کار و زندگی بیفتد و ۲۵۰ هزارتومانی خرج کند.بله این رقم ها برای شما چیزی نیست اما او باید از خرج شکم زن و بچه اش بزند و جریمه بدهد.شما می خواهید جانش را حفظ کنید؟لازم نیست! الان جانش را ذره ذره نگیرید نمی خواهد کمکش کنید.
به هرحال همه مشکلات باید حل شوند اما بروید سراغ الویت های اورژانسی. هرچند می دانم شماها حاضر نیستید حرفی بزنید که به اصطلاح برایتان بد شود هرچند آن حرف،حرف دل مردم باشد مثال خوبی نیست اما شاید مثل دبیرکل سازمان ملل!
شما اگر بروید و خوب بررسی کنید ۹۰ درصد کشته های موتوری ما بین ۱۶ تا ۲۵ سال هستند.چرا دوره های توجیهی و آموزشی حتی در قالب کتب درسی در مدارس ارائه نمی شود. دانش آموز ما که می تواند بیش از ۲۰ سال اول کنکور کشور باشد نمی تواند درست رانندگی کردن را یاد بگیرد یا کسی به او یاد نداده است؟ چرا آموزشگاه رانندگی موتورسیکلت نداریم و راهنمایی و رانندگی با شیوه ۵۰ سال پیش در کمتر از ۵ دقیقه گواهینامه موتور صادر می کند؟ چرا باید موتور ما همان مدل هندای ۵۰ سال پیش ژاپن باشد مثل وانت نیسان،دقیقا ۵۰ سال پیش ژاپن ساخته! وقتی وسیله ما و مقررات ما ۵۰ سال عقب اند شما توقع دارید مردم ما مثل امروز مردم ژاپن رفتار کنند؟
نمی خواهم صحبتم طولانی شود اما بروید دنبال ریشه مشکلات و فرافکنی نکنید.
سلام. با صحبت های آقای محمد موافقم تا حدود زیادی. اینکه ما تفکیک کنیم در جاده هایی مانند خط سنتو، با خیابان امام کار درستی به نظر می رسد…
اما در مورد دیدگاه میبدی عزیز:
اولا که دوست عزیز بنده هم از قشر ضعیف جامعه هستم، زیر خط فقر، روی خط زلزله و مثل بسیاری از مردم خودمون که شما درموردشون گفتید.(اگه من رو ببینید حتما یه چیزی دستی بهم کمک میکنی!!!)
اما به نظرم متوجه اصل بحث نشدید. بنده از برخورد و گرفتن چیزی نگفتم، بلکه اتفاقا مطلبم به نوعی بر خلاف رویه ای هست که داره توسط نیروی انتظامی عمل میشه. من حرفم اینه که اگه قانونه باید یه توجیه چند ماهه عمومی بدون برخورد تند صورت بگیره که همه تکلیفشون روشن باشه، که کلاه سر بکنند یا خیر…
وگرنه چرا پلیس این موضوع رو با تبلیغات زیاد عمومی میکنه و بعد در یه سستی و بی نظمی فرو میره، بعد هم ملت این سستی رو مشاهده میکنند و حتی اونها که سر می کردند، دیگه ادامه نمی دهند…
من خودم به شخصه از کسانی هستم که کلاه همراهم هست و استفاده می کنم (اینجوری فکر کنم منو بشناسید چون به نظرم جزء چند نفری هستم که استفاده می کنم) اما اینکه در خیابون بتونم مرتب سر کنم، خیر، اینجوری نیست، ؛ هر چند قدم باید بزنم کنار تا به کارم برسم، و یک خیابون کوچیک دیگه فرصت سر گذاشتن و برداشتن کلاه رو بهم نمیده …
در ضمن مطلب پارسال من هم مطالعه کنید، می فهمید که منظور من خیره :
http://aliabadema.blogfa.com/post/14
درباره مشکلات هم به نظرم نوبت بندی نکنید، اولویت بندی مشکلاتی که به هم مربوط نیستند، کار درستی نیست(می خواستم یه طنز هم بنویسم برای این جوابتون که بی خیال شدم)
البته من هم مثل همه زیر خط فقری ها، افتخار میکنیم که اگه قانونی درست و حسابی و محترمانه اجرا شد، عمل کنیم…
واقعا این قسمت از صحبت های جناب میبدی خیلی به دلم نشست هرچند کسی گوشش به این حرف های منطقی بدهکار نیست.
“شما اگر بروید و خوب بررسی کنید ۹۰ درصد کشته های موتوری ما بین ۱۶ تا ۲۵ سال هستند.چرا دوره های توجیهی و آموزشی حتی در قالب کتب درسی در مدارس ارائه نمی شود. دانش آموز ما که می تواند بیش از ۲۰ سال اول کنکور کشور باشد نمی تواند درست رانندگی کردن را یاد بگیرد یا کسی به او یاد نداده است؟ چرا آموزشگاه رانندگی موتورسیکلت نداریم و راهنمایی و رانندگی با شیوه ۵۰ سال پیش در کمتر از ۵ دقیقه گواهینامه موتور صادر می کند؟ چرا باید موتور ما همان مدل هندای ۵۰ سال پیش ژاپن باشد مثل وانت نیسان،دقیقا ۵۰ سال پیش ژاپن ساخته! وقتی وسیله ما و مقررات ما ۵۰ سال عقب اند شما توقع دارید مردم ما مثل امروز مردم ژاپن رفتار کنند؟
“
اقا یعنی واقعا ک
اینقدر تاب شمیدن حقیقت براتون سخته
اسم خودتون رو گذاشتین رسانه مردمی
البته من درک میکنم
شما تاب دیدن حقیقت رو ندارین تا یکی پیدا میشه ک اونچه رو میگه ک شما دوست ندارین نظرش رو نشون نمیدین متاسفم براتون
برای تغییر فرهنگ مردم باید برنامه ریزی مستمر ومداوم داشت.استفاده نکردن از کلاه ایمنی چیزی نیست که بشود سریع عملی کرد …منم با گرفتن و جریمه های به این تندی مخالفم.برید یه صحبت با رئیس پارکینک بکنید…آدم تعجب میکنه.منم دانش آموزم برا خودم غرور دارم ولی با این حال کلاه سر میذارم ولی بعضی وقتا وقتی میبینی با این کلاه سرته میان سراغت…
با سلام.ای کاش طریقه توقف موتور هم به نیروهایشان یاد مدادند،ماشین خودشون زیر تابلوی توقف مطلقا ممنوع پارک میکند و همچین میپرند جلوی موتور که انگار دارند دزد مگیرند…واقعا که!!!!