مسئولان اجازه ندهند مأموران سعودی بیش از این بی‌حرمتی، گستاخی و رفتارهای خلاف شرع را درمورد زائران ایرانی تکرار کنند/ فوتبال ایران، آبکی و الکی است

نمی‌دانم چرا امروز اینقدرتیره وتلخ بود؟! صبح که قصه برخورد نمایندگان به علت نطق من وانتقاد ازتعطیلی‌های مجلس، به آن شکل تلخ بود! که چالشی‌ترین روز برای شخص من در طول پنج سال حضور رقم زد!

بسم‌الله الرحمن الرحیم

با تسلیت ایام فاطمیه و با درود به روح پر فتوح تمام شهیدان و امام شهیدان و آرزوی سلامتی کامل رهبر معظم مواردی را یادآور می‌شوم.

۱ ـ سال ۱۳۸۸ با تدبیر مدبرانه و هوشمندانه رهبر فرزانه به «سال اصلاح الگوی مصرف» نامگذاری گردید و تکلیف شرعی و انقلابی ما را در این ارتباط دو چندان کرد. برای ملت و نظام اسلامی که در مکتب غنی خود بیشترین آموزه‌ها در پرهیز از اسراف و تبذیر فرا گرفته است، چنین چیزی بسیار زشت است. رتبه اول مصرف نان و گندم، رتبه اول در یارانه سوخت، رتبه اول در مصرف نوشابه‌های گازدار مضر، رتبه اول در تولید زباله با تولید هر روز ۵۰ هزار تن، سومین مصرف‌کننده گاز، دومین واردکننده شکر، چهارمین مصرف‌کننده برنج، مصرف انرژی بیش از ۱۵ برابر ژاپن و ۵/۱ برابر چین، اصلاً در شأن این ملت خدا ترس نیست.

مقدمه موصله اصلاح الگوی مصرف، اصلاح الگوی رفتاری حاکمان در این مورد است و مجلس هم پیش از سایر دستگاه‌ها باید از خود شروع کند. اگر در این مهم استفاده صحیح از وقت نیز از ضرورت غیر قابل انکاری برخوردار است رخوت مجلس هشتم آنهم در سال اول چه معنایی دارد؟ در سالی که ما یکی از پرکارترین سال‌های کاری خواهیم داشت و بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، بررسی برنامه پنجم، رأی اعتماد به کابینه و بررسی طرح‌ها و لوایح فراوان معوقه جزو تکالیف قطعی ماست. تعطیلی‌های زیاد و تأخیر در جلسات علنی و کمیسیون چه توجیهی دارد؟

آنچه همین امروز صبح اتفاق افتاد که با رأی استمزاجی به علت حضور در حوزه انتخابیه و انتخابات ریاست جمهوری بعد از چندبار تغییر تصمیم، قرار شد دو هفته دیگر مجلس دو هفته تعطیل گردد، یک تصمیم فضاحت‌بار دیگر مجلس هشتم است که در افکار عمومی پاسخی نخواهد داشت. سزاوار است در اینگونه موارد هیأت‌رئیسه مستقیماً و مستقلاً تصمیم گرفته و بر آن پافشاری کند. هر چند در جلسه ششم خرداد و در انتخابات هیأت‌رئیسه مواجه با رأی متفاوتی گردد که حتماً هم از این بابت هیچ نگرانی نخواهند داشت.

پرهیز از سفرهای فراوان خارجی نمایندگان که هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری از آنها چند برابر فواید ناچیز آن می‌باشد از دیگر ضرورت‌های مجلس هشتم در این موضوع است. خدا کند اصلاح الگوی مصرف همانند بسیاری از مسائل دیگر صرفاً جنبه شعاری به خود نگیرد. خدا کند برای تحقق آن ستادها و تشکیلات تکراری که موجب «کرّ ما فرّ» و بالا بردن هزینه‌ها می‌شود ایجاد نگردد. خدا کند صدا و سیمای فعال با آنهمه برنامه مفید، رشته‌های نظام را در این مورد پنبه نکند. خدا کند در تبلیغات کاندیداهای ریاست‌جمهوری شاهد اسراف و لگدمال شدن این اصل نباشیم. خدا کند دولت برای اصلاح صنعت خودروی دولتی را به جایگزینی تکنولوژی جدید جهت کاهش مصرف سوخت نماید، با برنامه‌ریزی جلوی اسراف ۳۰ درصد نان بگیرد، با اصلاح شبکه فرسوده آب از هدر رفت ۲۵ درصد آب و با بکارگیری سازوکار مناسب جلوی پِرت ۲۴ درصد برق بگیرد و بالاخره خدا کند تصور نکنیم این موضوع با آنهمه اهمیت، یکساله قابل حل خواهد بود.

۲ ـ ضمن سپاس از رهبر معظم در جلوگیری از ادغام حج و زیارت، از مسؤولان این سازمان درخواست می‌کنم به دغدغه بعضی از مراجع عظام تقلید توجه بیشتری مبذول نموده، اجازه ندهند مأموران سعودی بیش از این بی‌حرمتی، گستاخی و رفتارهای خلاف شرع را درمورد زائران ایرانی تکرار کنند. اجازه ندهند بعضی از وهابیون افراطی جاهل، شیعیان به خشم درآورنده صهیونیستها را کافر بخوانند. تا کی برای یک عمل مستحبی ما را تحقیر کنند و باز همان مسیر گذشته را ادامه دهیم؟

۳ ـ آنچه درحال حاضر در بعضی رشته‌های ورزشی مشاهده می‌کنیم سقوط ارزشهای اخلاقی است که در رفتار بعضی از مربیان، سرپرستان، بازیکنان و تماشاگران دیده می‌شود. از سیستمی که بعد از ده‌ها سال هنوز از شماره‌گذاری صندلی تماشاگران جهت جلوگیری از بسیاری از ناهنجاری‌ها عاجز است، نمی‌توان انتظار معجزه داشت. اصولاً فوتبالیزه کردن ورزش آنهم با داشتن چنین فوتبال آبکی و الکی که در مواجهه با باشگاه‌های کشورهای پیرامونی دچار چنین وضعیت رقت‌باری می‌گردد، نمی‌توان نتیجه بهتری گرفت. بیایید با فرهنگ‌سازی و بکارگیری مدیریت به‌روز، ورزشگاه‌ها را از این مصیبت و معصیت نجات دهیم.

۴ ـ از رئیس‌جمهور محترم و پر تلاش درخواست می‌کنم نسبت به تأمین آب استان یزد تصریح و تأکید رهبری را بیشتر عنایت نموده و نسبت به مصوبه سفر اول و دوم درمورد گازرسانی به(۱۰ شهر و ۱۴۱روستای استان یزد تسریع نمایند.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

حواشی این نطق برگرفته از دست‌نوشته‌های آن مرحوم:

نطق من وقتی به انتقاد شدید از تعطیلی‌های مجلس از جمله رای استمزاجی امروز برای تعطیلی دو هفته در خرداد به جای یک هفته و تعبیر به فضاحت، موجب ۲،۴ مجلس شد و با وجود قرار مجلس به جلسه غیر علنی و درخواست تذکرات زیاد اول صبح، آقای ابوترابی که در این لحظه ریاست داشت فقط به کاتوزیان اجازه داد تذکر بدهد که تذکر او در مورد صحبت من بود که موضع گیری علیه مصوبه مجلس می دانست و می گفت نمایندگان تعطیلی ندارند، درحالیکه من تعطیلی کمیسیون‌ها و صحن را گفته بودم! ضمنا مصوبه نبود، رای استمزاجی بود.

به خاطر این تحریف رفتم پیش ابوترابی،که اجازه تذکر به من هم بدهد که نداد و گفت خودم این دو سه مورد را تذکر می‌دهم!

بعضی از نمایندگان هم جدا جدا آمدند و اعتراض کردند. یکی از آنها … گفت من به سهم خودم از تو راضی نیستم ولی آشکار مرا متهم کرد که برای مشهور شدن چنین گفته‌ای!

آقای نادران مطلب را کاملا درست دانست ولی گفت آن تعبیر موجب بی اثر شدن نطق شد. در عین حال آقای حسینیان آمد و از اینکه یک یزدی تا این حد شجاعت به خرج داده تشکر کرد…

نمی‌دانم چرا امروز اینقدرتیره وتلخ بود؟! صبح که قصه برخورد نمایندگان به علت نطق من وانتقاد ازتعطیلی‌های مجلس، به آن شکل تلخ بود! که چالشی‌ترین روز برای شخص من در طول پنج سال حضور رقم زد!

عصر هم که در همین چند دقیقه بازدید از نمایشگاه[کتاب]، آن قدر صحنه‌های زشت بدحجابی وبی حجابی و اختلاط وجود داشت که انسان از زنده بودن خود خجالت می کشید! جداًچقدر دردناک است وجود چنین صحنه‌های زشت و مستهجن در کشور امام زمان (عج) و در شهر شهیدان!

خدا لعنت کند کسانی که عالماً وعامداً، ارزشها و نظام را به این شکل به سخره می‌گیرند و خداهدایت کند افرادغافل که نمی‌توانند موضوع را درست درک کنند!

به هرحال، این وضع بسیار دردناک و تلخ است و جا دارد آدم به خاطر آن ازغصه دق کند و بمیرد!

امشب در بیشتر اوقات، با خود می‌اندیشیدم که آیا در برابر این ناهنجاری‌ها و پلشتی‌ها، مسؤولیتی ندارم؟! مسؤولیتی نداریم؟! آیا این موضوع با این موج و عمق و گستردگی، می‌تواند بدون برنامه‌ریزی دشمن و به صورت کاملاً اتفاقی، اتفاق بیفتد؟!

البته با همه این احوال، از جهت اینکه پس از مدت‌ها، امروز فرصت نطق یافتم و توانستم آنچه که به اعتقاد خودم و باورم، وظیفه‌ام بود که منعکس کنم، منعکس کردم، یک مقداری از این بابت آرامش دارم که همین آرامش مرا دراین ظلمات و ضلّات، تسکین می‌دهد!

البته شانس من بود که امروز سفر رهبر معظم به کردستان انجام شد و با سخنرانی بسیار مهمی که آقا در آنجا ایراد کردند روزنامه‌های فردا، کمتر فرصت پیدا می‌کنند درمورد حواشی امروز مجلس چیزی بنویسند و لهذا بعید است نمایندگان در مورد نطق امروزم، بعد از این حساس شوند!

دانلود فیلم نطق مرحوم یحیی زاده

منبع: پایگاه اطلاع رسانی مرحوم یحیی زاده