آقای غیاثی! به حرف علمای یزد گوش کنید و به جای این برنامه هزینه‌ساز، جشن دوستی کودکان شیعه و سنی را برگزار کنید

مدیرکل ارشاد یزد با حفظ همان منش قبلی خود و پرهیز از جنجال سازی‌های بیهوده و درگیر شدن با علماء و مردم دارالعباده، برنامه‌ای مشابه با حضور کودکان شیعه و سنی را جایگزین برنامه فعلی نماید و این جمله به یاد ماندنی آیت الله العظمی سیستانی را به یاد آورد که فرمود

زمانی که خبر رسید، علی غیاثی ندوشن در سمت مدیرکلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد منصوب شده خیلی‌ها نفس راحتی کشیدند؛ چرا که وی همواره به عنوان فردی متشرع، متین و معتدل شناخته شده بود.

به گزارش “میبدما”، این گزاره‌ها تاکنون تغییری نداشته و مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد تا به حال حرکتی که نشاندهنده انحطاط یا انحراف اداره کل ارشاد یزد باشد –برخلاف وزارت ارشاد- از خود نشان نداده است.

81471446-6216310

اما زمزمه‌های اخیر مبنی بر برگزاری جشنواره فرهنگی صلح و وحدت ویژه کودکان و نوجوانان ادیان الهی با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد یزد، نگرانی‌های جدی را در زمینه عملکرد آقای غیاثی در پی داشته است؛ چرا که درباره پیروان ادیان مسیحیت، یهودیت و زرتشتیت مسائل متعددی وجود دارد که نهادهای ذیربط بایستی با توجه به آن به اتخاذ تصمیم بپردازند.

خبر رسیده که افتتاحیه این مراسم درآتشکده زرتشتیان و با حضور کودکانی از ادیان مختلف ابراهیمی برگزار می شود که پرواز بادبادکها و کبوتر صلح از برنامه‌های افتتاحیه این مراسم می باشد. همچنین کارگاههای نقاشی، ماسک سازی، نمایش، بازی‌های محلی، خمیربازی، قصه گویی و شاهنامه خوانی از دیگر برنامه‌های دو روزه جشنواره فرهنگی صلح و وحدت است. همچنین در مدت زمان برگزاری این جشنواره نشستی با مادران فرزندان اقلیت‌ها شامل مباحث؛ نوع فرزند محوری، همزیستی مسالمت آمیز و…از طرف معاونت امور زنان و خانواده استانداری برپا خواهد شد.

درباره نحوه تعامل حکومت اسلامی با غیرمسلمانان اهل کتاب، احکام شریعت اسلامی بسیار روشن است. آنان از بیشتر حقوق افراد عادی در جامعه اسلامی برخوردارند و حکومت موظف به تامین امنیت و امکانات لازم و مراعات حقوق انسانی آنان است اما از آن سو به دلیل تحریف شدن این ادیان و نیز وجود عقاید انحرافی و شرک‌آلود در آنها اسلام اجازه نداده که آنان در جامعه اسلامی عزت یابند و انحرافات آنان کمرنگ جلوه داده شود و به نوعی رفتار شود که التقاط موجود در عقاید آنان نادیده گرفته شود. اشارات قرآن در این باره بسیار صریح است و دست‌اندرکاران این همایش کافی است که یکبار آیات ۱۲۰ سوره بقره و ۲۹ سوره توبه را مرور کنند تا متوجه شوند که چه اشتباه بزرگی را دارند مرتکب شوند.

نکته دیگری که در این باره وجود دارد آن است که اساسا در روزگاران اخیر، بین مسلمانان ایران و پیروان ادیان ابراهیمی که جمعیتشان بسیار قلیل و ناچیز است اختلاف چشمگیری مشاهده نشده که حالا برای ترمیم آن احتیاج به چنین برنامه‌های هزینه‌سازی باشد و به لطف الهی تاکنون ایرانیان، تخاصم و کشمکش قابل اعتنایی با مسیحیان، زرتشتیان و یهودیان ساکن در کشورمان نداشته‌اند؛ بنابراین به لحاظ مدیریتی هم برگزاری چنین برنامه‌ای هیچ توجیهی ندارد.

اما پیشنهاد جایگزینی که در این باره می‌توان ارائه کرد آن است که دستگاههای متولی چنین برنامه‌هایی می‌توانند به جای جمع کردن کودکان ادیان مختلف، کودکان دو مذهب تشیع و تسنن را جمع کنند و سعی در همگرایی پیروان این دو مذهب نمایند؛ طرفه اینکه اولا نهی قرآن به هیچ وجه شامل برادران اهل سنت نیست، ثانیا مراجع تقلید آنان را کافر نمی‌دانند و بیشتر آنان به برادری و همگرایی با برادران اهل سنت توصیه نموده‌اند، ثالثا همگرایی اهل تسنن و تشیع در شرایط فعلی منطقه که آمریکا و اسرائیل، تمام هدفگذاری خود را بر اختلاف افکنی میان پیروان این دو مذهب قرار داده، بسیار بسیار لازم و ضروری است و تا حد زیادی می‌تواند جلوی ورود افراطی‌گری‌های مذهبی به داخل کشورمان را بگیرد و بسیاری از تبلیغات را خنثی سازد و رابعا تعداد پیروان مذهب اهل سنت در کشورمان چندین برابر کل تعداد پیروان ادیان ابراهیمی در کشورمان است و خامسا اختلاف افکنی‌هایی که به واسطه جریانات تندور و تکفیری شیعه و سنی در کشورمان اتفاق افتاده باعث شده تا در سالهای اخیر، کشمکشهایی –هر چند محدود- بین پیروان این دو مذهب در برخی از نقاط کشورمان اتفاق بیفتد و ضروری است که با توجه به شرایط منطقه، هر چه زودتر این اختلافات برطرف شود.

با این اوصاف بهتر است مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با حفظ همان منش قبلی خود و پرهیز از جنجال سازی‌های بیهوده و درگیر شدن با علماء و مردم دارالعباده، برنامه‌ای مشابه با حضور کودکان شیعه و سنی را جایگزین برنامه فعلی نماید و این جمله به یاد ماندنی آیت الله العظمی سیستانی را به یاد آورد که فرمود: بنده بارها گفته و باز هم می گویم که نگویید سنی‎ها برادرانمان هستند بلکه آنها نفس و جان ما هستند.