آقای غیاثی! به حرف علمای یزد گوش کنید و به جای این برنامه هزینهساز، جشن دوستی کودکان شیعه و سنی را برگزار کنید
مدیرکل ارشاد یزد با حفظ همان منش قبلی خود و پرهیز از جنجال سازیهای بیهوده و درگیر شدن با علماء و مردم دارالعباده، برنامهای مشابه با حضور کودکان شیعه و سنی را جایگزین برنامه فعلی نماید و این جمله به یاد ماندنی آیت الله العظمی سیستانی را به یاد آورد که فرمود
زمانی که خبر رسید، علی غیاثی ندوشن در سمت مدیرکلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد منصوب شده خیلیها نفس راحتی کشیدند؛ چرا که وی همواره به عنوان فردی متشرع، متین و معتدل شناخته شده بود.
به گزارش “میبدما”، این گزارهها تاکنون تغییری نداشته و مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد تا به حال حرکتی که نشاندهنده انحطاط یا انحراف اداره کل ارشاد یزد باشد –برخلاف وزارت ارشاد- از خود نشان نداده است.
اما زمزمههای اخیر مبنی بر برگزاری جشنواره فرهنگی صلح و وحدت ویژه کودکان و نوجوانان ادیان الهی با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد یزد، نگرانیهای جدی را در زمینه عملکرد آقای غیاثی در پی داشته است؛ چرا که درباره پیروان ادیان مسیحیت، یهودیت و زرتشتیت مسائل متعددی وجود دارد که نهادهای ذیربط بایستی با توجه به آن به اتخاذ تصمیم بپردازند.
خبر رسیده که افتتاحیه این مراسم درآتشکده زرتشتیان و با حضور کودکانی از ادیان مختلف ابراهیمی برگزار می شود که پرواز بادبادکها و کبوتر صلح از برنامههای افتتاحیه این مراسم می باشد. همچنین کارگاههای نقاشی، ماسک سازی، نمایش، بازیهای محلی، خمیربازی، قصه گویی و شاهنامه خوانی از دیگر برنامههای دو روزه جشنواره فرهنگی صلح و وحدت است. همچنین در مدت زمان برگزاری این جشنواره نشستی با مادران فرزندان اقلیتها شامل مباحث؛ نوع فرزند محوری، همزیستی مسالمت آمیز و…از طرف معاونت امور زنان و خانواده استانداری برپا خواهد شد.
درباره نحوه تعامل حکومت اسلامی با غیرمسلمانان اهل کتاب، احکام شریعت اسلامی بسیار روشن است. آنان از بیشتر حقوق افراد عادی در جامعه اسلامی برخوردارند و حکومت موظف به تامین امنیت و امکانات لازم و مراعات حقوق انسانی آنان است اما از آن سو به دلیل تحریف شدن این ادیان و نیز وجود عقاید انحرافی و شرکآلود در آنها اسلام اجازه نداده که آنان در جامعه اسلامی عزت یابند و انحرافات آنان کمرنگ جلوه داده شود و به نوعی رفتار شود که التقاط موجود در عقاید آنان نادیده گرفته شود. اشارات قرآن در این باره بسیار صریح است و دستاندرکاران این همایش کافی است که یکبار آیات ۱۲۰ سوره بقره و ۲۹ سوره توبه را مرور کنند تا متوجه شوند که چه اشتباه بزرگی را دارند مرتکب شوند.
نکته دیگری که در این باره وجود دارد آن است که اساسا در روزگاران اخیر، بین مسلمانان ایران و پیروان ادیان ابراهیمی که جمعیتشان بسیار قلیل و ناچیز است اختلاف چشمگیری مشاهده نشده که حالا برای ترمیم آن احتیاج به چنین برنامههای هزینهسازی باشد و به لطف الهی تاکنون ایرانیان، تخاصم و کشمکش قابل اعتنایی با مسیحیان، زرتشتیان و یهودیان ساکن در کشورمان نداشتهاند؛ بنابراین به لحاظ مدیریتی هم برگزاری چنین برنامهای هیچ توجیهی ندارد.
اما پیشنهاد جایگزینی که در این باره میتوان ارائه کرد آن است که دستگاههای متولی چنین برنامههایی میتوانند به جای جمع کردن کودکان ادیان مختلف، کودکان دو مذهب تشیع و تسنن را جمع کنند و سعی در همگرایی پیروان این دو مذهب نمایند؛ طرفه اینکه اولا نهی قرآن به هیچ وجه شامل برادران اهل سنت نیست، ثانیا مراجع تقلید آنان را کافر نمیدانند و بیشتر آنان به برادری و همگرایی با برادران اهل سنت توصیه نمودهاند، ثالثا همگرایی اهل تسنن و تشیع در شرایط فعلی منطقه که آمریکا و اسرائیل، تمام هدفگذاری خود را بر اختلاف افکنی میان پیروان این دو مذهب قرار داده، بسیار بسیار لازم و ضروری است و تا حد زیادی میتواند جلوی ورود افراطیگریهای مذهبی به داخل کشورمان را بگیرد و بسیاری از تبلیغات را خنثی سازد و رابعا تعداد پیروان مذهب اهل سنت در کشورمان چندین برابر کل تعداد پیروان ادیان ابراهیمی در کشورمان است و خامسا اختلاف افکنیهایی که به واسطه جریانات تندور و تکفیری شیعه و سنی در کشورمان اتفاق افتاده باعث شده تا در سالهای اخیر، کشمکشهایی –هر چند محدود- بین پیروان این دو مذهب در برخی از نقاط کشورمان اتفاق بیفتد و ضروری است که با توجه به شرایط منطقه، هر چه زودتر این اختلافات برطرف شود.
با این اوصاف بهتر است مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با حفظ همان منش قبلی خود و پرهیز از جنجال سازیهای بیهوده و درگیر شدن با علماء و مردم دارالعباده، برنامهای مشابه با حضور کودکان شیعه و سنی را جایگزین برنامه فعلی نماید و این جمله به یاد ماندنی آیت الله العظمی سیستانی را به یاد آورد که فرمود: بنده بارها گفته و باز هم می گویم که نگویید سنیها برادرانمان هستند بلکه آنها نفس و جان ما هستند.
آقای غیاثی انسان نجیبی هستند و هیچگاه اعتقادات سایسی خود را در کار وارد نکرده اند و اخلاق مداری ایشان باعث جذب تمامی گروه ها شده پس بهتر است کمی منصفانه تر و عقلانی از ایشان انتقاد کنید.سطح ایشان از بسیاری از مدیران استانی بالاتر است.ایشان برای خدمت آمده اند….فراموش مکنید ایشان پست بالاتر معاون امور استان های نهاد کتابخانه ها را رها کردند و به اصرار های شدید وزیر به یزد امدند…..
لازم به ذکراست که بدانید فاز اول جشنواره صلح و وحدت جهت اتحاد بین شیعه و سنی در شهر های گرگان – گنبد بندر عباس – قشم و تحت عنوان بیدارری اسلامی در حوزه هنری تهران برگزار گردیده و از سال پیش فاز دوم این جشنواره تحت عنوان جشنواره صلح و وحدت ویژه کودکان و نوجوانان ادیان الهی آغز بکار کرده است که اجرای اول در شهر ارومیه – اجرای دوم در شهر شیراز و این اجرا که در شهر یزد برگزار گردیدکه متاسفانه بدلیل کج نگری رسانه ها در یزد با مشکلات مختلف مواجه شد شما که در باره اشارات قران کریم گفته اید لطفا نگاهی به آیاته ۱۷ سوره حج و ۶۲ سوره بقره نیز داشته باشید و ای کاش قبل از اینکه این مسائل را به علما متصل کنید به فرمایشات مقام معظم رهبری و در بیانات مختلف خود که چگونگی رفتار با اهل کتاب و اقلیت های پرداخته اند و به فرمایشات علامه طباطبایی و نوع برخورد امام موسی صدر با اقلیت ها در لبنان و علمای دیگر که صلاحیت فتوا در این باره را دارند توجه می داشتید چرا که اگر این توجه صورت می گرفت الان درگیر این کج نگری نبودید شما می توانید به کتاب المیزان فی تفسیر القران – محمد حسین طباطبایی، موسسه العلمی للمطبوعات، بیروت،۲۳ جلدی چاپ اول ۴۱۷ ق ج ۱۴ ص ۳۵۸ و کتااب های دیگر مراجه فرمایید ضمناً با توجه به اینکه از شاکله های تهدید نرم اختلاف بین ادیان و مذاهب می باشد از اهداف مهم این جشنواره می توان به ۱- فعالیت های حقوق بشری در ایرا ۲- معرفی ایران به عنوان یک کشور صلح طلب ۳- مبارزه با ایران هراسی اشاره کرد که متاسفاه در شهر یزد که خود را مومن ترین افراد در عالم هستی می دانند و به قول سید جما الدین اسد آبادی در آنجا مسلمان دیدیم ولی مسلمانی ندیدم لذا نتونستیم پیام جشنواره که پیام رفعت اسلامی و پیام جمهوری اسلامی ایران در مورد فعالی های حقوق بشری در ایران بود را انتقال دبیم .
______________________________
میبدما: آیاتی که ذکر کردید، هیچکدام دلالتی بر مشروعیت اقدام اخیر استانداری ندارد. آیه ۱۷ سوره حج فقط به این اشاره دارد که خدا در روز قیامت میان همگان اعم از مومن و مشرک و اهل کتاب داوری خواهد کرد و آیه ۶۲ سوره بقره نیز میگوید: اهل کتاب هر گاه به خدا و روز رستاخیز ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است و هیچ گونه ترس و اندوهی برای آنها نیست.
اما همانطور که گفتیم آیات ۲۹ سوره توبه و ۱۲۰ سوره بقره در این باره بسیار بسیار روشن حکم داده است و نشان میدهد که این اقدام استانداری تا چه حد خطا و انحرافی بوده است.
به جای اینکه بنشینیم پای صحبت های افراد متحجر و افراطی که یا به طور عمد یا غیر عمدی صحبتهایی را بر زبان جاری می کنند که امنیت ملی را مورد تهدید قرار می دهند و در سخنرانی های خود اهل کتاب واقلیت های دینی را کافر می خوانند و دیگر علما را نیز تحت تاثیر قرار می دهند بهتر است به صحبت های علمایی توجه داشته باشم که صلاحیت فتوا دادن را دارند علمای شهر یزد طبق وظیفه ای که به آنها محول شده صرفاً باید فرمایشات مقام معظم رهبری را سر لوحه کارشان قرار دهند نه اینکه کاری را انجام دهند که با فرمایشات ایشان مغایرت دارد و بعضاً امنیت ملی را نیز مورد تهدید قرار می دهد ………………….
نظر مقام معظم رهبری درباره اهل کتاب بودن زرتشتیها :
اکثر علماى اسلام، زردشتیان را از اهل کتاب دانستهاند. به عنوان نمونه در کتاب اجوبه الاستفتائات، مقام معظم رهبری حضرت آیتالله خامنهای در پاسخ به سؤالی میفرماید: «س ۳۱۶: مقصود از اهل کتاب چه کسانى است؟ معیارى که حدود معاشرت با آنها را مشخص کند چیست؟
ج: مقصود از اهل کتاب هر کسى است که اعتقاد به یکى از ادیان الهى داشته و خود را از پیروان پیامبرى از پیامبران الهى «على نبینا و آله و علیهم السلام» بداند و یکى از کتابهاى الهى را که بر انبیاء علیهم السلام نازل شده، داشته باشند مانند یهود، نصارى، زرتشتىها و هم چنین صابئین که بر اساس تحقیقات ما از اهل کتاب هستند و حکم آنها را دارند. معاشرت با پیروان این ادیان اشکال ندارد …………………..
بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان اقلیتهای مذهبی کشور در مجلس شورای اسلامی ،
بسماللهالرّحمنالرّحیم
ما از اسلام آموختهایم که باید با پیروان ادیان دیگر با انصاف و عدالت برخورد کرد؛ این حکم اسلام به ما است. آنچه امروز در دنیا مشاهده میشود، این است که قدرتها و دولتهای مدّعی انصاف و عدالت، هیچ انصاف و عدالتی را جز در دایرهی سیاستهای تنگ و محدود و ظالمانهی خودشان ملاحظه و مراعات نمیکنند. اسلام معتقد است به انصاف. امیرالمؤمنین (علیهالصّلاهوالسّلام) در آن قضیهی حملهی به [شهر انبار(۲)] میفرماید: بَلَغَنی اَنَّ الرَّجُلَ مِنهُم لَیدخُلُ المَرأَهَ المُسلِمَهَ وَ الاُخرَی المُعاهِدَه؛ من شنیدهام این افرادی که حمله کردند به این شهر، وارد خانهی زن غیر مسلمان – معاهده یعنی یهود و نصارایی که پیمان دارند و در زیر سایهی حکومت اسلامی زندگی میکنند – میشوند و «یأخُذُ حِجلَها» و اذیت میکنند اینها را، آزار میکنند، ظلم میکنند. بعد حضرت میفرمایند که اگر مسلمان از این غم بمیرد، مورد ملامت نیست! ملاحظه میکنید، این امیرالمؤمنین [است]. اگر مسلمان از غصّهی این بمیرد که سپاهیان دشمن و غارتگران، وارد خانهی یک زن غیر مسلمان شدند و او را مورد آزار و اذیت قرار دادند و دستبند او را و حِجـِل(۳) او را گرفتند، ملامت نباید بشود؛ ملامت نمیشود. نظر اسلام این است. ما امیدواریم انشاءالله بر همین روال حرکت کنیم و پیش برویم.
و خاطرات خوبی هم داریم. من غالباً به منازل شهدای ارامنه و آشوری که رفتهام – که امسال هم خوشبختانه موفّق شدم منزل چند شهید ارمنی رفتم – میبینم اینها نسبت به کشورشان احساس تعهّد میکنند؛ یعنی واقعاً متعهّدانه رفتار کردند. زمان جنگ هم من یادم است که عدّهای از همین مسیحیان ارمنی آمدند اهواز؛ من در فرودگاه دیدم یک جماعتی نشستهاند، گفتم اینها چهکسانی هستند؟ گفتند اینها ارامنهاند، دارند میآیند جبهه برای کارهای صنعتی – ارامنه در کارهای صنعتی و فنّی و ماشین و این چیزها مسلّطند – و برای کمک و خدمت. آمدند؛ مرحوم چمران اینها را به کار گرفت. اینها زحمت کشیدند، خدمت کردند، کار کردند و کسانی هم شهید شدند.
امیدواریم که نظام اسلامی بتواند به وظایف خودش در این زمینهها عمل کند؛ آنها هم حقیقتاً نسبت به کشور با تعهّد به معنای واقعی کلمه رفتار کنند.
این رفتارهای جمهوری اسلامی را هم در خارج منعکس کنید؛ یعنی واقعاً بدانند، بفهمند در دنیا و دنیای مسیحیت بداند که در کشور اسلامی اینقدر رواداری نسبت به غیر مسلمانها هست؛ این رواداریای که آنجاها وجود ندارد. امیدواریم انشاءالله خدای متعال به شماها و به ما توفیق بدهد که بتوانیم وظایفمان را انجام بدهیم ………………….
مقام معظم رهبری در جای دیگر فرموده اند : جمهورى اسلامى ایران همت خود را بر استفاده مناسب و صحیح از فرصتها قرار داده لذا بر مردم سالارى دینى پاى مى فشارد و از این حکم اسلام عدول نخواهد کرد.
_______________________________
میبدما:
۱٫ شما آخرش موسوی هستید یا امینی؟!
۲٫ در اهل کتاب بودن رزتشتیات تردیدی نیست و در اینکه باید با قسط و عدل اسلامی و اخلاق حسنه با آنان رفتار کرد (صحبتهای رهبری هم ناظر یه همین موضوع است) اما این به آن معنا نیست که به آنها عزت ببخشیم و فرزندانمان را در کنارشان بنشانیم. این عادات را حتی سکولارهای غربی هم ندارند. ضمنا قرار نیست برای مثبت نشان دادن چهره خود دست به هر کاری بزنیم. در ضمن اگر بنا به این کارهاست، اولویت امروز ما نشان دادن برادری شیعه و سنی است نه مسلمان و زرتشتی؛ چون دشمن دارد امروز از خلاء اولی استفاده میکند و البته رابطه حسنه مسلمانان ایران با مسیحیان و زرتشتیان و صابئین همین الان زبانزد دنیا است و نیازی به این نمایشها نیست.
اگر در اهل کتاب بودن آنها تردید نیست پس چرا بعضی از آقایان در سخنرانی های خود آنها و دیگر ادیان را کافر خطاب می کنند .
_________________________
میبدما: در ادبیات فقهی به غیرمسلمان، کافر اطلاق میشود وبه پیروان ادیان ابراهیمی غیر از اسلام، کافر اهل کتاب و به پیروان سایر فرق و ادیان، کافر غیر اهل کتاب (برخی فقها=» کافر حربی) گفته میشود.
انشاء الله که مریدان مقام معظم رهبری باشید و فرمایشات ایشان را سر لوحه کاهایتان قرار دهید .
استفتائات مقام معظم رهبری
احکام کافر ا
س ۳۱۳: بعضى از فقها اعتقاد به نجاست اهل کتاب دارند و بعضى دیگر به طهارت آنها، رأى جنابعالى چیست؟
ج: نجاست ذاتى اهل کتاب معلوم نیست. به نظر ما آنها محکوم به طهارت ذاتى هستند.
از فرمایشات مقام معظم رهبری :
۱- زرتشت در ایران متولد شده است و این برای کشور ما مایه فخر است که محل وحل ولادت یکی از ادیان آسمانی است . ( خرداد ۱۳۷۵ در ششمین همایش زرتشتیان )
۲- کشور عزیز ما قرن ها پیش از ظهور و ورود اسلام در این آب و خاک شهد ولادت آیین زرتشتی بود که آیینی است خدایی و اشو زرتشت یکی از پیامبران خداوند است و اسلام رسمیت این دین را پذیرفته و اعلام کرده است . ( کتاب سرزمین جاویدان صفحه ۱۱۴ )
حتی مقام معظم رهبری در مورد صابین در اتفتائات خود فرموده اند :
س ۳۲۲: تعداد زیادى از مردم در خوزستان زندگى مىکنند که خود را «صابئه» مىنامند و ادعاى پیروى از پیامبر خدا حضرت یحیى(علیهالسلام) را دارند و مىگویند کتاب او نزد ما موجود است. نزد علماى ادیان ثابت شده که آنها همان صابئون هستند که در قرآن آمده است. لطفاً بیان فرمایید که این گروه از اهل کتاب هستند یا خیر؟
ج: گروه مذکور در حکم اهل کتاب هستند.
_____________________________
میبدما: استفتائاتی که از رهبری آوردید نشان میدهد که ایشان اهل کتاب را نجس نمیدانند اما این به آن معنا نیست که کافر هم نمیدانند. اگر دقت کنید عنوان این بخش از استفتائات معظم له «احکام کافر» است.
می گویند فردی که خواب باشد را می توان بیدار کرد ولی اگر کسی خود را به خواب زده باشد نمی توان آن را بیدار کرد نمی دانم چرا شما سعی دارید مطالب را آنطور که می خواهید برداشت کنید و با کلمات بازی کنید در صورتی که مقام معظم رهبری صراحتاً بیان فرموده اند ( به نظر ما آنها محکوم به طهارت ذاتى هستند.)
________________________
میبدما: اتفاقا مصداق این ادعای حضرتعالی خودتان هستید. تمام فقها غیرمسلمانان را کافر میدانند. حالا شما اصرار دارید فقه را به گونه دیگری جلوه دهید مشکل ما نیست.
بنده کاری به فقهای دیگر ندارم . مگر می شود کسی را که بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری محکوم به طهارت ذاتی است کافر دانست ، ظاهرا شما با فرمایشات مقام معظم رهبری مشکل دارید .
__________________________
میبدما: کافر بودن اهل کتاب، ارتباطی با نجس ندانستن آنان ندارد.
• سایت روز یزد
• امین علائی
جشنواره صلح و کودک منادی حقانیت تشیع
هفته گذشته جشنواره صلح و کودک در یزد برگزار شد که با پیشنهاد نهاد مردمی صلح و کودک برگزار گردید و دستگاه های استان برگزاری مراسم را تسهیل نمودند. این جشنواره در استان های دیگر با حضورکودکان دیگر اقلیت های دینی نیز برگزار شده بود. برگزاری آن در استان با حضور کودکان زرتشتی واکنش های مختلفی را به همراه داشت و مورد انتقاد قرار گرفت. در ذیل به بررسی برخی از این انتقادات خواهیم پرداخت.
یکی از سوالات مطرح، در خصوص ضرورت برگزاری این جشنواره بوده است. نگاهی به شرایط منطقه و فضاسازی های گسترده در رسانه های جهان علیه اسلام و کشورهای اسلامی بویژه جمهوری اسلامی ایران بیانگر آن است که دشمنان در صدد هستند چهره ای خشن و غیر منطقی و غیر انسانی از اسلام ارائه دهند. امروز این رسانه ها سعی دارند جنایات داعش درعراق و سوریه و جنایات بوکوحرام را اسلام معرفی کنند. از طرفی کشورهای متخاصم منطقه نیز جمهوری اسلامی ایران را متهم به سلطه گری بر منطقه و اقدام علیه اهل سنت می کنند و مجامع بین المللی نیز تحت تاثیر این فضاسازی ها ایران اسلامی را به نقض حقوق بشر متهم میکنند. در این فضا برگزاری جشنواره صلح و کودک و پوشش خبری آن در سطح بین المللی و منطقه ای روشنگر این حقیقت است که برخلاف فضاسازی ها، اسلام دین عقلانیت و منطق است. اتفاقا بر خلاف انچه که داعش انجام می دهد پیروان ادیان الهی در ایران اسلامی از حقوق انسانی برخوردارند، مورد احترام هستند و اساسا تحت لوای نظام اسلامی که مبتنی بر اصول تشیع و تحت ولایت فقیه جامع الشرایط قرار دارد، از حقوق خود برخوردارند و نسبت به کودکان آنها نیز توجه لازم وجود دارد. به نظر نویسنده این زیباترین، رحمانی ترین و حقیقی ترین چهره اسلام است که در رسانه های جهان و منطقه می تواند بیانگر واقعیت و حقانیت ایران اسلامی باشد.
در دیگر انتقادات، این جشنواره به عنوان تبلیغ یک دین خاص فرض شده است. به نظر می رسد آنچه که انجام شده است اتفاقا تبلیغ حقانیت تشیع است. حتی تبلیغ شیعه برای کودکان اهل کتاب است. کودکی که مورد توجه در این مراسم قرار می گیرد زمینه های روانی بیشتری برای آشنایی با معارف اسلامی دارد تا آنکه این کودک در درون خانواده و همکیشان خود در انزوا از جامعه شیعه زندگی کند.
تبلیغات فرایندی پیچیده و پر رقابت است. روش های جدید و استفاده از تکنولوژی روش های سنتی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. اساسا ایمان از تبلیغات که امری یکسویه است، شکل نمی گیرد. آنچه که ایمان را شکل می دهد تفقه در پیام رحمانی و فطری الهی است. حتی تبلیغات یکسویه گاها می تواند نتیجه عکس در پی داشته باشد. تجربه انقلاب اسلامی به خوبی گویای این حقیقت است که در حالیکه در دوران ۵۰ ساله ستم شاهی پدر و فرزند تبلیغات و اقدامات گسترده علیه اسلام و تشیع انجام می شد، کشف حجاب انجام گرفت، فحشا و منکر رواج داده می شد، دستگاه های حکومتی عموما ضد دین و یا سکولار بودند، مردم مسلمان ایران به رهبری امام(ره) انقلاب اسلامی را با هدف برقراری جمهوری اسلامی ایران رقم زدند. این تجربه به خوبی گویای این حقیقت مهم است که تبلیغات یک سویه در بلند مدت به اهداف خود نخواهد رسید بلکه آنچه مورد قبول قلب ها قرارگرفت، دعوت رحمانی قلب ها به مکتب تشیع علوی توسط امام (ره) و همراهان ایشان بود. از نظر علمی، فرهنگ امری دستوری و تبلیغی نیست. بلکه جامعه از میان دانسته ها و اندیشه های مختلف پیام های فطری را بر می گزیند و درونی می کند و از آن پاسداری می کند. تبیین رابطه فرهنگ و تبلیغ امری مفصل است که از حوصله این یادداشت خارج است.
آنچه در جشنواره صلح و کودک انجام شد دعوت جهانیان به پیام رحمانی و منطقی مکتب تشیع است. مکتبی که مولای آن امیر المومنین (ع) زمانیکه می شنود در مرزهای حکومت او به زور خلخال از پای دختر یهودی درآورده اند می گوید اگر مسلمانی از شنیدن آن بمیرد محق است.
جشنواره صلح و کودک به نظر در راستای اهداف سیاست خارجی و سیاست های فرهنگی نظام است و اگر قادر بر تبلیغ فرض گرفتن آن باشیم اتفاقا این جشنواره دعوت به پیام راستین تشیع و وجه دیگری از صدور انقلاب اسلامی است. بسیار حیاتی است که در شرایطی که کشور از هر سو مورد هجمه دشمنان و فضاسازی رسانه ایست، منافع ملی به صورت عمیق مد نظر قرار گیرد و از هرگونه سیات زدگی و سطحی نگری و احساسات پرهیز شود و سیاست های کلان نظام مد نظر باشد.
کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه