امروز نماد استقلال کشور، دانش و انرژی هسته‌ای است/ ۲۲ روز است که مطالبه رهبر انقلاب درباره انتشار فکت‌شیت روی زمین مانده است

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به سخنان رهبری در مورد نرمش قهرمانانه بیان کرد: رهبری نرمش قهرمانانه را مطرح کردند اما بعضی‌ها این نرمش را به سازش تعبیر کردند، امام حسن (ع) هم نرمش قهرمانانه نشان دادند اما شکست نخوردند و در تاریخ ماندگار شدند.

حجت‌الاسلام حمید رسایی، شامگاه دوشنبه در نشست نقد و بررسی سیاست خارجی دولت یازدهم در دانشگاه یزد اظهار داشت: دولت یازدهم خود را در وزارت خارجه خلاصه کرده و بقیه بدنه دولت، تحول، جنب و جوش و همبستگی لازم را با هیئت دولت ندارد.

وی افزود: بخش‌هایی مانند بهداشت و درمان با ملاحظاتی فعال هستند و بقیه وزارتخانه‌ها تحول و جنب و جوش چشمگیری ندارند.

رسایی با بیان اینکه دولت تمام توان خود را برای مذاکره با آمریکا به کار گرفته است، مطرح کرد: در قرآن نیز آمده است که «هیچگاه یهود و نصارا از شما راضی نمی‌شوند» زیرا این دو دین، تحریف شده‌اند و این ادیان در زمان حال تبدیل به دو نظام سلطه شده‌اند، یکی صهیونیست‌ها که به دروغ خود را سمبل یهود و دیگری آمریکایی‌ها که به دروغ خود را سمبل مسیحیت می‌دانند.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به سخنان رهبری در مورد نرمش قهرمانانه بیان کرد: رهبری نرمش قهرمانانه را مطرح کردند اما بعضی‌ها این نرمش را به سازش تعبیر کردند، امام حسن (ع) هم نرمش قهرمانانه نشان دادند اما شکست نخوردند و در تاریخ ماندگار شدند.

وی تصریح کرد: مناظره برد ـ برد معنا ندارد، زیرا وقتی در عرصه دیپلماسی، پنجه در پنجه کسی انداختید، نمی‌توانید انتظار برد ـ برد داشته باشید، نمی‌شود همان چند نفر که پشت میز نشسته‌اند را جامعه جهانی تلقی کنید ضمن اینکه رهبری نیز فرموده‌اند ما با جامعه جهانی طرف نیستیم و طرف‌های ما آمریکا و چند کشور اروپایی هستند.

رسایی در مورد نتیجه مذاکرات نیز خاطر نشان کرد: اگر به داشته‌ها اعتقاد و ایمان نداشته باشیم، خروج مطلوبی نیز از مذاکرات نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: روحانی می‌گوید ما به دنبال تعامل با دنیا هستیم، اما در این تعامل دو مشکل وجود دارد، یکی آمریکا و دیگری اسرائیل اما البته رئیس جمهور در سفرش دو بار از واژه اسرائیل استفاده کرد و این در حالی است که ما مشروعیتی برای اسرائیل قائل نیستیم و آن را دولت نامشروعی می‌دانیم که به فرموده امام راحل؛ باید از صحنه روزگار محو شود.

رسایی با بیان اینکه همه دغدغه دولت مذاکرات هسته‌ای بود، اظهار داشت: خروجی دولت از این مذاکرات، دو توافقنامه ژنو و لوزان بود که این دو استقلال ما را به خطر می‌اندازد و رهبری نیز به صراحت فرمودند که خط قرمزها را برای رئیس جمهور و بعضا وزیر امور خارجه مطرح کرده‌ام و تحریم‌ها باید روز توافق برداشته شود در غیر این صورت توافق بر سر چه چیزی شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز نماد استقلال، دانش و انرژی هسته‌ای است و سال‌ها پیش جبهه و قبل از آن انقلاب بود و این نمادها در حال تغییر است.

وی افزود: همه می‌دانند که قدرت و انرژی با هم پیوند خورده،‌ انرژی نفت تا ۱۰۰ سال دیگر تمام می‌شود ضمن اینکه انرژی گرانی هم هست و در چنین شرایطی اگر انرژی را بومی‌سازی نکنیم، برای کسب انرژی باید دست به سوی دشمنان خود دراز کنیم و این دست دراز کردن‌ها، استقلال ما را زیر سئوال می‌برد.

رسایی یادآور شد: ما از استخراج تا تبدیل اورانیوم را بومی‌سازی کرده‌ایم، اما دشمنان نمی‌خواهند که ایران این دسترسی به انرژی را داشته باشد، وگرنه پاکستان در همسایگی ما بمب هسته‌ای دارد، پس چرا این کشور را تحریم نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: این نگاه هم در بدنه دولت و هم در رسانه‌ها وجود دارد که باید توافق کرد و در برابر دنیا کوتاه بیاییم که البته این نگاه تجربه شده و جواب نداده است و در بدنه دولت نیز این نگاه وجود دارد و مذاکرات را هدایت می‌کند که رئیس جمهور باید به این نکته توجه کند.

رسایی بیان کرد: نگاه‌ها به این سمت برده شده که اقتصاد و رونق با توافق پیوند خورده است، در حالی که تورم سایه است و وقتی فعل و انفعالات اقتصادی نیست، سایه‌اش هم نیست و عده‌ای نیز به رئیس جمهور فشار می‌‌آورند که بگو خزانه خالی است و مردم در صف‌های طولانی برای سبد کالا می‌ایستند تا بتوانند بگویند که مردم بعد از ۳۶ سال گرسنه هستند و مجبور به توافق هستیم.

وی یادآور شد: تاکنون دو بار القای پیروزی کاذب کرده‌اند و حتی به رهبری نیز تبریک گفته‌اند و رهبری نیز جواب دادند که «دیدید جری‌تر شدند و تحریم‌ها نیز بیشتر شد».

رسایی مطرح کرد: دو بار جامعه را به هیجان رساندند و در آستانه تیرماه، مردم به جایی رسیدند که که بگویند «آقا بدهید برود» زیرا القای رسانه‌ای دولت اینگونه بود و مردم با اعصابشان به شدت بازی شد.

وی همچنین تصریح کرد: رهبری ۲۲ روز پیش از دولت خواست تا فکت شیت را منتشر کنند، اما امروز ۲۲ روز است که مطالبه رهبر انقلاب در این زمینه روی زمین مانده است.