اعتراف بیژن زنگنه به بد عهدی آمریکا پس از توافق ژنو

وزیر نفت در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به تسنیم در مورد اینکه آیا بندهای توافق ژنو در بخش نفت (لغو تحریم بیمه نفت‌کش‌ها، پتروشیمی‌ها و وصول درآمدهای نفتی) ازسوی اتحادیه اروپا و آمریکا اجرایی شد یا خیر توضیح داد:

وزیر نفت با اعلام اینکه بند مربوط به وصول درآمد نفتی و بیمه نفتکش‌ها در توافق ژنو عملیاتی نشده گفت:واردات بنزین امسال متوقف می شود. وی با اعلام اینکه ترکیه پیشنهاد گازی ایران را نپذیرفت، از مرده خوری اروپا در خصوص صادرات گاز خبر داد.

به گزارش فرهنگ نیوز ، بعد از گذشت نزدیک به یک سال و نیم از امضای توافق نامه ژنو و انجام دقیق تعهدات ایران که به تائید سازمان های بین المللی رسید شاهد خلف وعده های مکرر آمریکا در این زمینه بودیم.در آخرین نمونه از بدعهدی های آمریکا که به تائید وزارت نفت هم رسید ، موضوع عدم لغو تحریم های مربوط به وصول درآمد های نفتی و بیمه نفتکش‌ها در توافق ژنو می باشد.

بیژن نامدار زنگنه در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به تسنیم در مورد اینکه آیا بندهای توافق ژنو در بخش نفت (لغو تحریم بیمه نفت‌کش‌ها، پتروشیمی‌ها و وصول درآمدهای نفتی) ازسوی اتحادیه اروپا و آمریکا اجرایی شد یا خیر توضیح داد: در مورد بیمه و دریافت درآمدهای نفتی به دلایلی که نمی‌توانم بازگو کنم این امر محقق نشد چرا که مجبور بودیم برخی از اطلاعات خود را افشا کنیم اما در بخش پتروشیمی توانستیم از این توافقنامه استفاده کنیم.

وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی براینکه آیا رقم اعلام شده از سوی رئیس جمهور مبنی بر افزایش ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام کشور درسال ۹۳ درست است گفت: منظور رئیس جمهور افزایش ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه‌ای در بخش تولید و صادرات بود نه افزایش ظرفیت، چرا که در حال حاضر ظرفیت تولید کشور ۳.۸ میلیون بشکه در روز است. البته این افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای مربوط به نیمه دوم سال ۹۲ و سال ۹۳ می‌شود.

بیژن زنگنه در حالی از محرمانه بودن دلایل عدم لغو تحریم های مربوط به وصول درآمد های نفتی و بیمه نفتکش‌ها در توافق ژنو می گوید که رهبر انقلاب در آخرین سخنرانی خود تاکید کردند که مسئولین ما باید بیایند مردم را و بخصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است؛ همدلی و هم‌زبانی که ما گفته‌ایم.