یگانگی در گفتار بین دولت و ملت باید ملموس‌تر باشد

خوشبختانه به همت مسوولان نهادهایی همچون میراث فرهنگی ، شورای اسلامی شهر و روستا ، شهرداری ، هلال احمر و دیگر نهادها آمار خوبی در زمینه اسکان و ورود مسافران داشتیم کما اینکه بیش از ۳۰ هزار نفر اسکان ، ۶۰ هزار نفر بازدید و ۲۵۰ نفر گردشگر خارجی صورت گرفت.

امام جمعه موقت میبد با اشاره به شعار سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت : شرایط اسلام و اقتضای این دوران به گونه ای است که یگانگی در گفتار بین دولت و ملت باید ملموس تر باشد و در زمانی باید جریان آن بیشتر باشد.

به گزارش میبد آدینه ، وی با بیان اینکه همدلی و همزبانی بدون نهادینه کردن آن بین دولت و ملت امکان پذیر نیست ، خاطرنشان کرد : همانطور که می دانید همدلی و همزبانی از همان اوایل انقلاب در میان مردم بوده است و حضرت امام خمینی (ره) وحدت کلمه را شکل داده اند.

۱۳ جمادی الثانی سالروز وفات ام البنین

امام جمعه موقت میبد در ابتدای خطبه دوم خود به وفات ام البنین اشاره نمود و گفت : ایشان حق خویش را نسبت به همسر خود حضرت علی علیه السلام ادا کرد و یار و یاور ایشان بود. ایشان مادری بود که چهار تن از فرزندان خود را تقدیم اسلام نمود .

وی ضمن تکریم مقام و منزلت مادران و همسران شهدا اضافه نمود : مادران شهدا ، فرزندان خود را که در دامان خود پرورش دادند ، آنها از اوایل انقلاب و دفاع مقدس ، فرزندان خود را داوطلبانه به جبهه ها می فرستادند تا درخت انقلاب و اسلام همچنان بارور بماند و حتی از جان خود در این راه و از جان فرزند خویش دریغ نمی کنند.

سالگرد شهادت آیت الله شیخ محمدباقر صدر و خواهر ایشان

وی در جمع نمازگزاران ، درباره شخصیت شهید آیت الله صدر گفت : شهید آیت الله شیخ محمدباقر صدر در یک جمله ارادت خود را نسبت به امام خمینی (ره) عنوان کرد که می فرماید : شما در امام (ره) ذوب شوید و مدافع و همراه ایشان باشید همانطور که امام (ره) ذوب در اسلام شد و مدافع راستینی برای اسلام باشید.

حجت الاسلام اعرافی در ادامه ضمن گرامیداشت شهادت آیت الله صدر افزود : ایشان دارای نظرات جالبی در مورد اسلام بود که در آخر صدام ملعون به طرز فجیعی ایشان و خواهر عزیزش را به شهادت رساند.

شعار امسال ؛ دولت و ملت همدلی و همزبانی

امام جمعه موقت میبد با اشاره به شعار سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت : شرایط اسلام و اقتضای این دوران به گونه ای است که یگانگی در گفتار بین دولت و ملت باید ملموس تر باشد و در زمانی باید جریان آن بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه همدلی و همزبانی بدون نهادینه کردن آن بین دولت و ملت امکان پذیر نیست ، خاطرنشان کرد: همانطور که می دانید همدلی و همزبانی از همان اوایل انقلاب در میان مردم بوده است و حضرت امام خمینی (ره) وحدت کلمه را شکل داده اند. همدلی و یکپارچگی اعتقاد ملت و جامعه است و این میسر نیست مگر اینکه خویش را از تفرقه پالایش کنیم.

وی در ادامه افزود : همدلی و همزبانی دو روی یک سکه محسوب می شوند ؛ بدین معنا که همزبانی ناظر بر جلوه های ظاهری و همدلی ناظر بر مکنونات قلبی هستند.

حجت الاسلام اعرافی با تأکید بر اینکه دغدغه مشترک ملت و دولت را که حفظ نظام است باید حفظ شود تصریح کرد : البته ممکن است اختلاف هایی بین دولت و مردم وجود داشته باشد که باید فورا بیان و حل شود اگر انتقادی بیان می شود دولت می بایست به آن اهمیت دهد اما انتقادات نباید مخرب باشد.

وی در ادامه تأکیدکرد : به منظور حل اختلافات باید مصالح نظام و ملت را درنظر گرفت و تنها به مناقع شخصی و حزبی نباید اندیشید.

قدردانی از تیم مذاکره کننده هسته ای:

امام جمعه موقت میبد در بخش دیگری از بیانات خود ضمن قدردانی از زحمات تیم مذاکره هسته ای و اظهار امیدواری نسبت به منافع ملت ایران در میز مذاکره گفت : این مذاکرات دارای بیم و امید است؛ احساس بیم از اینکه تاریخ به ما نشان داد که نمی توان به دشمن و وعده های او تکیه کنیم و در دوران های پیشین چنین تفاهم نامه هایی را تجربه کرده بودیم. امید نسبت به اینکه تحریم ها از دوش ملت بزرگ ایران برداشته شود.

مسأله یمن و تجاوز سعودی به این منطقه

حجت الاسلام اعرافی در ادامه اظهار داشت : کشوری که نظام آن بر پایه سلطنت موروثی اداره میشود نمی تواند داعیه برپایی نظام دموکراسی در کشوری دیگر باشد. این نظام از اسلام خواهی و آزادی خواهی بری است.

وی خطاب به آل سعود گفت : اگرچه در سالهای گذشته حوثی ها و حزب انصار الله طرفدار کمتری داشتند اما اکنون برپایی راهپیمایی های گسترده مردم آن نشان می دهد که شما نمی توانید با اقدامات مذبوحانه به هدف خود برسید.

آزادسازی شهر تکریت عراق

وی در خصوص آزادسازی بخشی از مناطق کشور عراق توسط مردم آن افزود : با مقاومت و سعی و تلاش ارتش و بسیج مردمی عراق شهر تکریب به آزادسازی رسید و امید می رود که مناطق دیگر از دام داعش آزادی پیدا کنند.

تقدیر و تشکر از مسوولان گردشگری در نوروز

امام جمعه موقت میبد در پایان خطبه های خود ضمن تقدیر و تشکر از مسوولان و برگزار کنندگان برنامه های گردشگری در ایام نوروز گفت : خوشبختانه به همت مسوولان نهادهایی همچون میراث فرهنگی ، شورای اسلامی شهر و روستا ، شهرداری ، هلال احمر و دیگر نهادها آمار خوبی در زمینه اسکان و ورود مسافران داشتیم کما اینکه بیش از ۳۰ هزار نفر اسکان ، ۶۰ هزار نفر بازدید و ۲۵۰ نفر گردشگر خارجی صورت گرفت.

خطبه عبادی :

امام جمعه موقت میبد در خطبه عبادی نمازجمعه ، ضمن تشریح مراتب و اقسام نفس انسان گفت : قرآن کریم در خصوص روح ، نفس ، دل و قلب اشارات زیادی کرده است و جایگاهی که برای نفس انسان قرارداده ، جایگاه بسیار رفیعی است.

حجت الاسلام محمد اعرافی با بیان اینکه قرآن ، نفس را به سه گروه تقسیم می کند ، ادامه داد : قرآن کریم نفس اماره و خطرناکی این نفس برای انسان را متذکر و یادآور می شود. نفس دیگر ، نفس لوامه است که نفس سرزنشگر و ملامت گر برای انسان محسوب می شود و به جایی می رسد که این نفس ، انسان را به خاطر ارتکاب خطا و گناهان ملامت می کند ، وقتی انسان در معرض تربیت الهی قرار گرفت می تواند خویش را در مراتبی ببیند که نفس لوامه وی را مواخذه می کند. در صورتی که نفس اماره در این مرحله ، از ترفندی نرم به کار می برد که انسان را به پرتگاه گناهان بیشتر سوق می دهد. ممکن است انسان ، دارای نفس اماره باشد اما هنوز به مرتبه ای نرسیده باشد که نفس لوامه و ملامت گر داشته باشد.

وی با استناد به قرآن کریم ، سومین قسم نفس را نفس مطمئنه عنوان کرد و اظهار داشت : همانگونه که در قرآن کریم ذکر شده : ” یَا أَیَّتُها النَّفسُ المُطمَئِنَّه ، إِرجعی إِلی ربِّکَ راضیهً مَرضیه ، فَادخلی فِی عِبادی ، وَادخلی جَنََّتی ” . بدین معنا که : ای جان آرام یافته (۲۷)به سوی پروردگار خویش بازگرد در حالی که تو از او خشنود و او از تو خشنود است(۲۸)پس در میان بندگان من درآی(۲۹) و در بهشت من داخل شو(۳۰)-سوره فجر » مطابق قرآن کریم انسان دارای نفس مطمئنه است و جایگاه او بهشت رضوان الهی است.

حجت الاسلام اعرافی در ادامه ضمن توصیف نفس مطمئنه گفت : در این مرتبه نفس مطمئنه ترس ، عذر و اندوهی ندارد و تنها از خدا می ترسد. همه ابعاد یک انسان کامل را دارد و انسان دارای این نفس ، بر این اعتقاد است که خدا مصلحت اش را می داند و راضی به به قضا و قدر الهی است. اگر رنجی به سراغ وی آید آن را مصلحت خدا می داند. و خداوند در هنگام مرگ این انسان ، وی را به سوی خویش دعوت می کند ، و مستقیماً با انسان دارای نفس مطمئنه صحبت می کند. طبق آیات و روایات ، مراتب مختلفی از بهشت وجود دارد اما خداوند خود از چنین انسانی پذیرایی می کند.

وی در ادامه با تأکید بر توجه انسان به قرارگیری در مراتب نفس مطئنه افزود : انسان باید به خودش تلقین و عادت بدهد که در راهی قدم بردارد که مورد رضایت الهی است.