رونق ساخت و ساز در میبد با تغییر یک قانون

در تیرماه سال جاری درخواست شهروندان برای صدور پروانه ساختمانی نسبت به ماه قبل از آن بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافته است. بنابر این گزارش از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶۱ درخواست برای صدور پروانه ساختمانی در شهرداری میبد به ثبت رسیده که از این میزان ۱۰۸ مورد در تیرماه ثبت شده و نسبت […]

در تیرماه سال جاری درخواست شهروندان برای صدور پروانه ساختمانی نسبت به ماه قبل از آن بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.

بنابر این گزارش از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶۱ درخواست برای صدور پروانه ساختمانی در شهرداری میبد به ثبت رسیده که از این میزان ۱۰۸ مورد در تیرماه ثبت شده و نسبت به خرداد ماه با ۲۸ درخواست، رشد ۴ برابری را نشان می‌دهد.

مهمترین دلیل این اتفاق را می‌توان ابلاغ قانون توقف دریافت بیمه ساختمانی از متقاضیان پروانه ساختمانی از ابتدای تیرماه امسال عنوان کرد.

وجود بیمه اجباری کارگران ساختمان و افزایش بی‌رویه آن در سالهای اخیر که تا رقم ۱۴۰هزار ریال به ازای هر مترمربع در سال جاری رسیده بود یکی از دلایل اصلی کاهش ساخت و ساز و عدم مراجعه شهروندان برای اخذ پروانه ساختمانی بود. آمار نشان می‌دهد در سال ۹۱ میزان صدور پروانه ساختمانی در شهرداری میبد نسبت به سال ۹۰ بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است.

لازم به ذکر است طبق بند ۸۹ قانون بودجه سال ۹۲ کشور مصوب مجلس شورای اسلامی، بیمه ساختمانی حذف شده و ضمن کاهش نرخ آن از محل مالیات بر ارزش افزوده توسط شهرداری‌ها جبران خواهد شد.

ذکر این نکته لازم است که پیش از این شهرداری میبد طی مکاتباتی مشکلات مربوطه را به استانداری اعلام نموده و نماینده فقید شهرستان میبد در مجلس شورای اسلامی نیز از طریق ارسال نامه به وزارت کشور، کاهش درآمد شهرداری‌های تابعه را متذکر شده و یکی از دلایل آن را وجود حق بیمه ساختمانی عنوان کرده بود.

امید است با تسهیل هرچه بیشتر در زمینه ساخت و ساز، شاهد رونق در توسعه و آبادانی شهرها باشیم.