چرا صداوسیما ماهواره را تخریب نمی‌کند؟!

احمد کریمی

باغبان، وقتی گل زیبایی را در خاک می‌کارد، و به آن رسیدگی می‌کند، مسلماً یکی از تلاش‌های عاقلانه که از او انتظار می‌رود، رفع کردن موانع رشد گیاه و عوامل تخریب آن می‌باشد. به این معنی که، باغبان “علف‌های هرز” را از کنار این گل از بین می‌برد تا مانعی برای “گلی که کاشته” نباشند …

این مثال کوتاه، مَثَلی برای ما در کار رسانه‌ای است، حال در هر قالبی که می‌خواهد باشد، اینترنت، تلویزیون، مطبوعات و … و…

به عنوان مثال، تلویزیون ما بعد از انقلاب زحمت‌های زیادی را برای ارائه کارهایی در خور و شایسته مردم، با نوع فرهنگ و اعتقاداتی که دارند، انجام داده است؛ البته این زحمت‌های زیاد گاهی با نبود “بصیرت و تقوای رسانه‌ای” موجب ارائه کارهای نامطلوبی نیز شده که اثرات خوبی نداشته است. یا به عنوان مثال روند تولید برخی از فیلم‌ها با محتوای نامناسب، در دراز مدت و تکرار بیش از حد آنها در چندین سری، موجب فرهنگ‌سازی‌های ضد اسلامی و اعتقادی نیز شده است (مانند از بین رفتن احترام به بزرگترها، عادی‌سازی روابط قبل از ازدواج و …)

یکی از علف‌های هرز و مانع رشد اخلاق اسلامی در جامعه که به نوعی بزرگترین مانع رشد کار خوب تلویزیونی نیز شناخته می‌شود، “ماهواره” و شبکه‌های مخرب آن هستند. اگر تلویزیون ما بهترین‌ برنامه‌های ممکن را ارائه دهد، و بیشترین زحمت‌ها را برای تولید محتوای مناسب متحمل شود، اما فکری برای مقابله با “موج ماهواره‌گرایی” بسیاری از مردم ما نکند، انگار هرچه زده به در بسته زده است و به نوعی، تولیدات مناسب خود را نیز، به کام نابودی داده است. دقیقاً مانند همان باغبان که بدون رفع علف‌های هرز و موانع رشد گیاه، فقط به خود گیاه برسد !!!

به نظر، موضوع “ماهواره” موضوعی بکر و دست نخورده در تلویزیون ما شده است که فقط هرازگاهی در گزارشی و یا برنامه‌ای خشک و بدون انعطاف و یا میزگردی کم تماشاگر، به آن پرداخته می‌شود. اگر “برنامه‌های ماهواره‌ای” آمده‌اند که کانون خانواده‌های ما را و اعتقادات و معنویات و اخلاقیات ما را مورد هدف قرار دهند، بزرگترین اشتباه رسانه‌ای “رقابت صِرف” با این پدیده شوم، و تخریب نکردن آن در ذهن مردم جامعه است؛ در حالی که می‌دانیم، با چند ده شبکه غیر حرفه‌ای و یا نیمه حرفه‌ای، رقابت با چندین هزار شبکه حرفه‌ای و مخرب، کار بسیار مضحکی می‌باشد. بنابرین باید این “علف هرز” و “گنداب فساد” را تا می‌توان با برنامه‌های متنوع در نظر مردم تخریب کرد، تا به سراغش هم نروند!

بدتر از همه این‌ها وقتی است که ما سوای از اینکه، مخرب جبهه خود را تخریب نکردیم، به او در زمینه سازی ورودش به خانه‌های مردمان سرزمین‌مان نیز کمک می‌کنیم و گاهی در برنامه‌هایی خوب و پر بازدید، به آن روی خوش نیز نشان می‌دهیم

___________________________

کلیپ زیر، یکی از قسمت‌های سریال “همه چیز آنجاست” می‌باشد. سوای از “تقوای رسانه‌ای” انگار “بصیرت رسانه‌ای” نیز فراموشمان شده است:

سخنان امام خامنه‌ای درباره ماهواره:
امروز سلطه‌گران در همه جای دنیا – هر جایی به تناسب – در فکر سلطه فرهنگیند؛ یک نمونه‌اش هم همین ماهواره است که حالا باز هم میبینم بحث ماهواره را مطرح کرده‌اند. این منطق درست نیست که ما بگوییم چون تا پنج سال دیگر فنآوری ماهواره پیشرفت خواهد کرد و بدون بشقاب هم مردم ممکن است تصاویر ماهواره را بگیرند، پس از حالا جلویش را باز کنیم! این منطق، منطق صحیحی نیست. آن کسی که این منطق را مطرح میکند، باید بگوید برای جلوگیری از آن، چه کار تازه‌ای باید کرد. این منطق و استدلال، این‌گونه باید نتیجه بدهد. البته دشمن فنآوری را پیشرفته میکند. در مقابل، شما باید فکر کنید که با تطوّر و پیشرفت فنآوری ماهواره، چه کارهایی را میتوانید انجام دهید تا از نفوذ ماهواره جلوگیری کنید. اما این استدلال، که چون دشمن پیشرفت میکند، پس ما بیاییم هر مانعی را از جلوِ راهش برداریم، منطقی نیست. این مانع، علی‌العجاله مانع است. مثل این است که دشمن تا مرزهای ما پیش آمده، آن وقت بگوییم، ما که نمیتوانیم بیشتر از دو ساعت مقاومت کنیم، پس برویم! نه آقا! این دو ساعت را مقاومت کنید، شاید پیروز شدید. این چه حرفی است!؟ قانون ممنوعیت ماهواره – که مجلس شورای اسلامی، چند سال قبل از این، آن را تصویب کرد – یک قانون کاملاً درست و بجا بود. حدّاقلش این است شما توانسته‌اید چند سال این نفوذ را به عقب بیندازید و ان‌شاءاللَّه باز هم خواهید توانست. (۱۳۷۸/۰۲/۲۸)
***
عوامل استکبار، امروز فیلم بد درست میکنند، نوار بد درست میکنند، حرفهای بد درست میکنند، شعر بد میگویند، داستان بد مینویسند و این همه را، در داخل کشور، بین نوجوانان، جوانان و مردم عادّی پخش و منتشر میکنند و یا از طریق ماهواره، رواج میدهند. این مورد اخیر – ماهواره – واقعاً گنداب فسادی است که تیرهای زهرآگین خود را به سمت ملتها و کشورها هدفگیری میکند. بحمداللَّه سال گذشته، مجلس شورای اسلامی، با حسن فهم قضیه، ماهواره را ممنوع کرد. با این همه، اگر در جامعه، به دستور اسلام و فرموده قرآن عمل شود، هیچ‌کدام از ابزار و عوامل فساد، نمیتواند کمترین اثری بکند.  (۱۳۷۵/۰۲/۲۶)