زندگی امام(ره) در نجف‌اشرف

حجه ‌الاسلام‌ و ‌المسلمین سید ‌اسدالله امامی‌میبدی

حجت الاسلام و المسلمین سید اسدالله امامی میبدی در ده سالی که امام خمینی(ره) به نجف تبعید شدند، از نزدیک از محضر معظم له کسب فیض نمود و حاصل این ارتباط نزدیک با امام(ره) خاطرات زیبایی است که اخیرا حجت الاسلام امامی، ذیل کتابچه ای غیرسمی، آن را به رشته تحریر درآورده است. سومین خاطره ایشان را مرور می کنیم:

 حضرت امام(ره) برای اولین باری که به کربلا مشرف شدند، حدود دو هفته ای در کربلا بودند و علماء و طلاب نجف به دیدن ایشان می آمدند. بعد از آن حضرت امام(ره) با استقبال طلاب نجف، وارد نجف شدند و به بازدید طلاب و علمائی که در کربلا به دیدنشان آمده بودند، می رفتند.

یادم هست وقتی به بازدید طلاب مدرسه ما «مدرسه جامعه النجف الدینیه» آمدند، بنده با اجازه مدیر محترم مدرسه، از طرف طلاب مدرسه به حضرت امام(ره) خیر مقدم گفتم.

بعد از آنکه حضرت امام خمینی(ره) به نجف اشرف مشرف شدند، آقای شیخ نصرالله خلخالی، منزلی را برای ایشان اجاره کرد که معروف بود به خانه شربه ای. این خانه در کنار مدرسه آسید محمد کاظم یزدی و کتابخانه حضرت امیرالمومنین(ع)[۱] بود. درب اندرونی منزل به خیابان حضرت رسول(ص) باز می شد و درب بیرونی در کوچه کتابخانه بود.

در ابتدا حضرت امام(ره) نماز ظهر و عصر را در بیرونی منزل اقامه می کردند که به دلیل کوچک بودن منزل، بیش از ۳۰ نفر نمی توانستند اقتدا کنند. پس از مدتی، نماز ظهر و عصر را در مسجد شیخ انصاری که به مسجد ترکها معروف بود و در بازار حویش واقع بود، می خواندند. از ابتدای ورود به نجف تا سالهای آخر، نماز مغرب و عشاء را در مسجد آیت الله بروجردی اقامه می کردند.

یادم هست در صف اول نماز، بزرگانی همچون شهید مدنی، حاج آقا مصطفی، استاد شیخ مجتبی لنکرانی، اخوان مرعشی، آیت الله رضوانی خمینی، آیت الله خاتم یزدی، آیت الله راستی کاشانی و آیت الله کریمی مازندرانی حضور داشتند و علاوه بر طلاب، مردم و زوار هم در نماز شرکت می کردند، به حدی که طبقات دوم و سوم مدرسه از جمعیت نمازگزار پرمی شد و در یکی از ماههای مبارک رمضان، بعد از نماز، حضرت آیت الله مشکینی سخنرانی می کرد و آیت الله فکور[۲]، در آن ماه مبارک به نجف اشرف آمده بود و در آن مجلس شرکت می کرد.

حضرت امام خمینی(ره)، یک درس خارج هم از کتاب البیع در مسجد شیخ انصاری شروع نمودند و فضلای حوزه در آن درس شرکت می کردند و وقتی بحث درس به ولایت فقیه و حکومت اسلامی رسید، جمعیت زیادی بر آن درس افزوده شد.

________________________

۱٫ موسس این کتابخانه، علامه بزرگوار امینی -صاحب الغدیر- می باشد و قبر ایشان هم در همین کتابخانه است.

۲٫ آیت الله آقای حاج شیخ محمد فکور، از علماء و اساتید بزرگ حوزه علمیه قم بود که در تقوا و زهد معروف و مشهور و مورد اعتماد علماء قم و نجف بود و حضرت امام(ره) احترام خاصی برای ایشان قائل بودند و در زمان حاج شیخ عبدالکریم حائری در قم ایشان با آیت الله شهید صدوقی، هم مباحثه بود.