آیت‌الله مکارم: وزارت ارشاد، ارزش‌های انقلاب را یکی‌پس‌ازدیگری زیر پا می‌گذارد/ آیت‌الله نوری‌همدانی: اجازه‌نمی‌دهیم مسائل خلاف‌شرع بامجوزهای‌ارشاد مرسوم‌شود و جلوی آن را می‌گیریم/ آیت‌الله سبحانی: انسان از پوشش تنگ بعضی از بانوان خجالت می‌کشد

یک مرجع تقلید با بیان این که اقدامات نسنیجده و نادرست وزارت ارشاد زمینه کمرنگ شدن ارزش های انقلاب را فراهم می کند، گفت: وزارت فرهنگ ارشاد که پسوند اسلامی را هم یدک می کشد، چرا ارزش های انقلاب را یکی بعد از دیگری زیر پا می گذارد.

IMAGE635088061547656250

یک مرجع تقلید با بیان این که اقدامات نسنیجده و نادرست وزارت ارشاد زمینه کمرنگ شدن ارزش های انقلاب را فراهم می کند، گفت: وزارت فرهنگ ارشاد که پسوند اسلامی را هم یدک می کشد، چرا ارزش های انقلاب را یکی بعد از دیگری زیر پا می گذارد.

به گزارش قم فردا، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی صبح  امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر، با اشاره به اهمیت انقلاب اسلامی، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ما نقشه سیاسی و معادلات منطقه را عوض کرد چراکه پیش از انقلاب غربی‌ها در منطقه مسلط بودند و منابع را به غارت می‌بردند ولی اکنون با مانعی بزرگ برخورد کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ارزش‌های انقلاب اسلامی را مورد تأکید قرارداد و از اقدامات نسنجیده و نادرست وزارت ارشاد که زمینه کمرنگ شدن این ارزش‌ها را فراهم می‌کند انتقاد کرد و گفت: اخیراً دیده می‌شود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارزش‌های انقلاب را یکی پس از دیگری زیر پا می‌گذارد و شکایت پشت سر هم از وزارت ارشاد اسلامی مطرح می‌شود؛ داد مردم بلند شده است.

این مرجع تقلید یادآور شد: مردم از ما توقع دارند که تذکر دهیم؛ امیدواریم این تذکرات سبب هوشیاری شود و افرادی که در وزارت ارشاد هستند مردم انقلابی را ناراحت نکنند، روی مردم انقلابی باید بیش از همه حساب کرد، همین مردم انقلابی بودند که انقلاب کردند؛ ناراحت کردن آن‌ها خوب نیست.

*****

آیت‌الله حسین نوری‌همدانی در درس خارج فقه امروز خود در مسجد اعظم قم، با تبریک دهه مبارک فجر و گرامیداشت این ایام، بر لزوم تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی تاکید کرده و گفت: دهه فجر برای ملت ایران ایامی تاریخی و سرنوشت ساز است و باید در این دهه اهداف، برکات و دستاوردهای انقلاب برای مردم تبیین شود. حضرت امام(ره) با متحد کردن ملت در برابر مثلث غرب، صهیونیسم و سرسپردگان منطقه‌ای آنها ایستادند، امروز نیز این مثلث در مقابل ما قرار دارد و باید کاملا به هوش و بیدار باشیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به صدور مجوز برای تک خوانی زنان از سوی وزارت ارشاد، این اقدام را محکوم کرده و گفت: این انقلاب اسلامی و دینی است؛ حضرت امام(ره) بارها تاکید می کردند ای علما به داد اسلام برسید، هر جریانی که بر خلاف امام و اسلام باشد مورد تایید نیست، ما اجازه نمی دهیم برخی مسائل خلاف شرع با صدور مجوزهایی که ارشاد برای آن می دهد معمول و مرسوم شود و جلوی آن را می گیریم زیرا خواندن زنان در برابر مردان به نص صریح قرآن حرام است و در این بین فرقی بین تک‌خوانی و همخوانی وجود ندارد؛ بنابراین وزارت ارشاد حق ندارد چنین مجوزی بدهد، مردم نیز چنین اجازه‌ای را به آنها نمی دهند.

آیت‌الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: هر فیلم و جشنواره و برنامه‌ای که متضمن ارزش های انقلاب باشد ما از آن حمایت می‌کنیم اما اگر این گونه نباشد ما با آن مخالفیم و جلوی آن را می‌گیریم و به وزارت ارشاد اجازه چنین کاری را نخواهیم داد و تاکید می‌کنیم هر فیلم و برنامه‌ای که بخواهد بر خلاف اسلام باشد و وزارت ارشاد بخواهد به آن مجوز دهد جلوی آن را می‌گیریم.

وی در پایان تصریح کرد: بحمدلله حوزه علمیه قم که از اول همراه با انقلاب و امام بود امروز هم همراه و همگام با رهبر معظم انقلاب است و موید نظام و رهبری و کاملا بیدار و هوشیار است و ما طرفدار اسلام هستیم و کاری به دولت‌ها نداریم، هر کس بر اساس قواعد اسلام گام بردارد حامی او هستیم، در دولت قبل نیز موضع ما همین بود؛ اگر بنا باشد امروز نتوانیم جلوی این را بگیریم فردا چطور می توانیم جلوی دیگر منکرات را بگیریم.

*****

یکی از مراجع تقلید گفت: نباید اجازه دهیم برخی‌ها اهداف امام و انقلاب را به بیراهه بکشانند و عزت زنان را به بازی بگیرند چرا که یکی از اهداف امام(ره) از انقلاب تکریم زن و مقام زن در جامعه بود.

آیت‌الله سید محمد علی علوی گرگانی در دیدار اعضای برگزار کننده کنگره شهدای بسیج دانشجویی استان قم با بیان این‌که انقلاب اسلامی یک حرکت عمومی و مردمی بود، گفت: حرکت امام خمینی(ره) در چهارچوب خانه ملت بود که همه اقشار جامعه را درگیر خود کرد و این انقلاب دنیا را حیرت زده کرد و غرب و شرق خیلی تلاش کردند که این انقلاب به سرانجام نرسد ولی موفق نشدند

او با اعتراض نسبت به تک‌خوانی خواننده‌های زن در کشور و مجوز وزارت ارشاد به انتشار آلبوم تک خوانی بانوان، گفتد: نباید اجازه دهیم برخی‌ها اهداف امام و انقلاب را به بیراهه بکشانند و عزت زنان جامعه را به بازی بگیرند چرا که یکی از اهداف امام خمینی(ره) از انقلاب اسلامی تکریم زن و مقام زن در جامعه است.

*****

آیت‌الله صافی گلپایگانی در حاشیه درس خارج فقه امروز با اشاره به اتفاقات هفته اخیر در حوزه فرهنگ از صدور مجوزهای خلاف شرع از سوی وزارت ارشاد ابراز نگرانی کرده و گفت: مردم با ایمان و دلسوزان انقلاب اسلامی توقع دارند مسئولین وزارت ارشاد به وظایف دینی خود عمل نموده و جلوی منکرات و محرّمات را بگیرند. وزارت ارشاد اسلامی وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارد و شیوع بعضی از منکرات در جامعه موجب تضعیف نظام اسلامی است. منکر هرگز با مجوّز نهادی، معروف و مشروع نخواهد شد.

*****

آیت الله سبحانی با انتقاد شدید از وضعیت حجاب در جامعه گفتند: علما و غیر علما مردم را بیدار کنند؛ چرا که بی عفتی توطئه اجنبی است و بی غیرتی جوانان را در پی خواهد داشت.

معظم له در ادامه بر ضرورت اهتمام به نماز در جامعه تاکید کردند و ابراز داشتند: نباید در برخی ادارات و کارخانه ها، بی نمازی رواج داشته باشد در برخی کشورها هنگام اذان ظهر تمام کلاس های دانشگاه ها تعطیل است.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود از وضعیت حجاب به شدت انتقاد کردند و ابراز داشتند: انسان هنگامی که در خیابان ها راه می رود از پوشش تنگ بعضی از بانوان خجالت می کشد، این افراد در مقابل جوانان در شهر عش آل محمد(ص) رفت و آمد می کنند!

ایشان با اشاره به اینکه آنقدر، مساله حجاب در روزنامه ها و رسانه ها مطرح شده ولی اجرا نشده است، قبحش از بین رفته است ابراز داشتند: ای کاش از اول عنوان نمی کردیم ؛ اصلاح پوشش بی حجابی و بد حجابی نیازمند همت جمعی دولتی و ملی است، علما و غیر علما مردم را بیدار کنند؛ چرا که توطئه اجنبی است که بی عفتی و بی غیرتی  جوانان را در پی خواهد داشت.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود از عدم هجرت طلاب انتقاد کردند و گفتند: امروز ۸۰هزار طلبه در قم ساکن هستند؛ اما مساجد تهران تبریز و دیگر نقاط کشور خالی از امام جماعت است.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه اغلب نماز جماعت های صبح در تهران تعطیل است تصریح کردند: امروز خیلی از مساجد تهران امام جماعت ندارند که باید برای این مسئله فکر اساسی شود.

معظم له با بیان اینکه مدرسین، محققین و کسانی که درس آنها کامل نشده است  در قم بمانند؛ افزودند: کسانی که استعداد آنها تکمیل شده و به درس نیز نمی روند، اقامت آنها در قم کفران نعمت به حکومتی است که خداوند به ما عطا کرده است.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان با بیان اینکه اگر علاقه مند به اسلام هستیم؛ باید رنج ها را برخود هموار کنیم خاطر نشان کردند: اگر در خارج از قم منشا اثر هستیم، باید به منطقه دیگر برویم؛ چرا که تبلیغ و حضور در خارج از قم اجر بیشتری دارد.