بازخوانی نطق ۸ سال قبل مرحوم یحیی‌زاده در صحن مجلس شورای اسلامی

از این پس نیز در همه تهدیدها از جمله در برابر فشار زورگویان بین‌المللی جهت محروم ساختن ایران از حق مسلم فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای با همین سلاح به جنگ استکبار خواهیم رفت. آمریکا، اسرائیل، انگلیس باید بدانند سلاح عاشورا که برای آنها غیرمتعارف است، هرگز از کار نخواهد افتاد و ملت شجاع و سلحشور ایران آنرا هرگز از دست نخواهد داد.

نطق مورخ ۱۳۸۵/۱۱/۳

بسم ­الله­ الرحمن­ الرحیم

«السلام‌علیک یا اباعبدالله و علی‌الارواح التی حلت بفنائک علیک منی سلام‌الله ابداً ما بقیت و بقی الیل و النهار و لاجعله‌‌الله آخرالعهد منی لزیارتکم السلام علی الحسین و علی علی‌ بن‌ الحسین و علی‌ اولاد الحسین و علی اصحاب ‌الحسین»

ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت سالار شهیدان و گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی و با درود به ارواح پاک شهداء و امام شهداء، مواردی را یادآور می‌شوم:

۱ ـ  ۱۳۶۶ سال از نهضت حسینی می‌گذرد ولی شیعیان همچنان با شور و شعوری بی‌نظیر این نهضت را زنده نگه‌می‌دارند. عاشورا و کربلا درسهای فراوانی برای ملت‌های مسلمان و آزاده دنیا ارائه نموده است. قیام برای خدا، عشق به خدا، فدا شدن در راه خدا، شهادت طلبی، عمل به تکلیف، عدالت‌خواهی، باطل‌ستیزی، عزت، شجاعت، غیرت، فتوت، حریت، صبر و استقامت از جمله این درس‌هاست. ملت قهرمان و آگاه ایران در طی مقاطع حساس و سرنوشت ساز و در شدائد و سختی‌ها بسیار هوشمندانه از چراغ هدایت حسینی بهره‌مند گردیده است. بی‌هیچ تردید اگر کربلا و عاشورا نبود، نه انقلاب امام راحل (قدس‌سره) در سال ۴۲ شکل می‌گرفت و نه در سال ۵۷ به بار می‌نشست. بدون شک اگر تأسی به شهداء کربلا نبود ما در برابر هجمه همه کفر در طول ۸ سال جنگ توفیقی نمی‌یافتیم و پیروز نمی‌شدیم. از این پس نیز در همه تهدیدها از جمله در برابر فشار زورگویان بین‌المللی جهت محروم ساختن ایران از حق مسلم فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای با همین سلاح به جنگ استکبار خواهیم رفت. آمریکا، اسرائیل، انگلیس باید بدانند سلاح عاشورا که برای آنها غیرمتعارف است، هرگز از کار نخواهد افتاد و ملت شجاع و سلحشور ایران آنرا هرگز از دست نخواهد داد.

۲ ـ به مسؤولان هیأت‌ها، مداحان و عزاداران تأکید می‌کنم هرچند دشمن همواره درصدد تحریف عاشورا و انحراف عزاداری‌ها بوده است ولی در شرایط فعلی قطعاً بیشتر از همیشه تلاش خود را برای بی‌خاصیت کردن آن به کار خواهد برد. لذا ضروری است در عزاداری‌ها شرع و شأن را کاملاً مراعات نموده و اجازه ندهند در خیل مداحان شایسته حسینی، تعدادی ناآگاه یا مغرض حضور یافته و موجب آزردگی قلب عزادار همیشگی سیدالشهداء (علیه‌السلام) – حضرت امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) – گردند. لازم است به شدت از ترویج خرافات، تمثال‌گرایی و نصب شمایل، هتک و توهین، دروغ‌خوانی، آهنگ‌های نامناسب، قمه‌زنی، خودنمایی و کسب شهرت جلوگیری نمایند. البته لازم می‌دانم از اقدامات شایسته وزارت ارشاد و صدا و سیما در مبارزه با این موارد تشکر نمایم.

۳ ـ از دولت و بویژه رئیس‌جمهور محترم به علت فعالیت‌های بسیار گسترده از جمله سفرهای مفید استانی، دیپلماسی فعال خارجی، برگزاری انتخابات همزمان و تجمیع شده کاملاً رقابتی، آزاد و سالم[۱]، ارائه لایحه بودجه منطبق با اهداف برنامه، همراه با واقع‌بینی در قیمت نفت، کاهش وابستگی به نفت و کاهش استفاده از حساب ذخیره ارزی صمیمانه تشکر می‌نمایم، ولی نمی‌دانم چرا بخش فرهنگ با آن وسعت و اهمیت حتی در گزارش (۱۰۰) دقیقه‌ای رئیس‌جمهور مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرد؟ در حالیکه در چند سال اخیر در اکثر کشورهای پیشرفته سهم فرهنگ به شدت افزایش یافته و در حالی‌که حتی در کشور لائیک همسایه یک‌چهارم بودجه به این بخش تعلق دارد آیا بودجه کمتر از ۴ درصد ما جهت بخش فرهنگ بودجه مناسبی است؟ انتظار می‌رود دولت محترم نسبت به فرهنگ چه به معنای عام، چه فرهنگ دینی، هم در اعتبارات و بودجه‌ها و هم در تصمیمات و برنامه‌ها توجه مناسب‌تری مبذول نمایند.

۴ ـ گرانی‌ها به ویژه گرانی مسکن، مصالح ساختمانی، مواد خوراکی، اکثر مردم حتی حامیان و مدافعان دولت را بشدت نگران و آزرده ساخته است. تمام زحمات و خدمات و تلاش‌ها تحت‌الشعاع قرارگرفته و عملکرد دولت زیرسؤال رفته است. شایسته است دستگاه‌های مربوطه سریع‌تر چاره‌جویی و علاج کنند و اجازه ندهند مردم زحمتکش، قانع و قدردان زیر بار گرانی‌ها بیشتر از این آسیب‌ ببینند. البته بسیاری از کارمندان دولت در این شرایط سخت جهت تسکین و تسلی خود چشم امید به لایحه نظام هماهنگ دوخته بودند. آنها و ما از دولت مهرورز انتظار داشتیم در هنگام ارائه لایحه بودجه ضمن توجه به زحمات مجلس و کارشناسان از لحاظ نمودن اعتبارات لازم جهت اجرای آن سخن بگوید؛ اما افسوس که «خود غلط بود آنچه می‌پنداشتیم»! راستی با این استرداد، چه سرنوشت غم‌انگیزی این اولین مصوبه مجلس هفتم پیدا نموده است، نزدیک به یکسال در مجلس به رئیس جمهور سابق تذکر داده می‌شد که چرا ارائه نمی‌کنید؟ بیش از یکسال مردم از ما می‌پرسیدند چرا تصویب نمی‌کنید؟ ظاهراً حالا دوباره در این یکسال و چند ماه عمر باقیمانده مجلس باید تذکر دهیم چرا اجراء نمی‌کنید؟

۵ ـ از هیأت‌رئیسه محترم مجلس به جهت تلاش در اجرای قانون جهت تذکرات شفاهی و کتبی تشکر می‌نمایم و تقاضا دارم برای جلوگیری از بی‌نظمی و زیر پا گذاشته شدن شأن و جایگاه مجلس درمورد اجرای اصول (۷۸) تا (۸۱) و نیز (۸۸) آیین‌نامه همین سعی و دقت را بکار بگیرند.

۶ ـ به نمایندگان موافق طرح تجمیع انتخابات مجلس و رئیس‌جمهوری عرض می‌کنم: بیرون مجلس بعضی‌ها که شما را نمی‌شناسند تصور می‌کنند به دنبال حفظ منافع و مطامع و موقعیت خود هستید! شاید بعضی از آنها خیال کنند پس از این مصوبه جهت صرفه‌جویی، نوبت به تجمیع هر چهار انتخابات و برگزاری انتخابات هشت سال یکبار است!

عزیزان همکار موافق طرح! برفرض که این طرح خلاف شرع یا خلاف قانون اساسی نباشد؛ ولی وقتی شورای نگهبان و مجمع آنرا رد می‌کنند چه فایده‌ای دارد؟ آیا هزینه معنوی این مصوبه قابل محاسبه است؟ آیا سزاوار نیست از هدر رفتن وقت مجلس این سرمایه گرانبهای ملی جلوگیری کنیم و تن به مصوبه‌ای لغو و بی‌اثر ندهیم؟ پس تا دیر نشده بفکر چاره برآییم و حتی اگر همه آن ضرورتها پا برجاست و هیچ اشکالی هم ندارد، مجلس هشتم را پنجساله کنیم نه مجلس هفتم.

۷ ـ در مورد حوزه انتخابیه اولاً لازم می‌دانم از همه تلاشها و اقداماتی که تاکنون انجام گرفته صمیمانه تشکر نمایم. ثانیاً پیشنهاد می‌کنم برای اجرای بهتر عدالت در توزیع بودجه سفر، نه نسبت به استان‌ها، نه نسبت به شهرستان‌های هر استان، ضریب اعتبارات عمرانی مد نظر قرار نگیرد والا هیچگاه فاصله بین نقاط برخوردار و محروم پر نخواهد شد و ثالثاً موارد ذیل که همه آنها از اولویت دارترین مطالبات مردم شهرستان‌های تفت و میبد است تذکر می‌دهم:

الف ـ به وزیر محترم نیرو جهت رفع مشکل کمبود آب آشامیدنی اکثر (۳۶۷) روستای تفت و آبرسانی به بیش از (۶۰) روستای فاقد آب آشامیدنی این شهرستان و همچنین اجرای دستور رئیس‌‌جمهور جهت تسریع در آبرسانی به تفت. لازم به ذکر است آب آشامیدنی شهر تفت از جهت کمی و کیفی مناسب نیست و مردم و مسؤولان این شهر از چند سال قبل پیگیریهای متعددی داشته‌اند که منجر به دستور رئیس‌جمهور جهت اقدام گردیده است.

ب ـ به وزیر محترم نفت جهت گازرسانی به منطقه گسترده بخش نیر و بخش مرکزی شهرستان تفت که اطراف شیرکوه واقع شده و سردترین منطقه استان است که برای نمونه در زمستان سالجاری در بسیاری از شبها در بسیاری از این نقاط دمای هوا تا (۲۰) درجه زیر صفر بود.

ج ـ به وزیر محترم راه جهت بهسازی، اصلاح، تعریض و تکمیل راههای میبد ـ ندوشن، بـخ ـ صفاشهر، بنادکوک ـ بیداخوید، نیر ـ فیض‌آباد، زردین ـ منشاد، تفت ـ ده‌بالا و طزرجان، نیر ـ ده‌بالا.

د ـ به وزیر محترم بهداشت نسبت به تسریع در تجهیز بیمارستان گاریزات که به کمک فردی خیر با هزینه (۸۰۰) میلیون تومانی احداث گردیده است.

ه‍ ـ به وزیر محترم صنایع، رسیدگی به وضعیت فولاد میبد و اجرای دستور رئیس‌جمهور محترم جهت احداث واحد اسفنجی.

و ـ به وزیر محترم فرهنگ و آموزش عالی جهت مستقل و مصوب نمودن مرکز آموزش عالی میبد باتوجه به وجود (۷) واحد آموزش عالی با بیش از (۱۳) هزار دانشجو در این شهرستان.

«اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک اللهم العن العصابه التی جاهدت الحسین و شایعت و بایعت و تابعت علی قتله اللهم العنهم جمیعاً». «اللهم ارزقنی شفاعه الحسین یوم ‌الورود و ثبت ‌لی قدم صدق عندک مع‌الحسین و اصحاب الحسین الذین بذلوا مهجهم دون‌ الحسین علیه ‌السلام». والسلام‌علیکم و رحمه‌الله

۱٫  انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا