دو اثر معنوی شهرستان میبد در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ثبت شد

در میان این آثار، نام ۲ اثر معنوی استان یعنی «موتابی بفروئیه» در شهرستان خاتم و آیین «نری‌گدار ندوشن» در شهرستان میبد مشاهده می‌شود که مجموع تعداد آثار معنوی ثبت شده استان در فهرست آثار ملی کشور را به ۲۹ اثر می‌رساند.

 ۸ اثر ناملموس و معنوی کشور در نخستین جلسه کمیته ثبت میراث فرهنگی ناملموس به تازگی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است تا زمینه‌های حفاظت و نگهداری از این مواریث فرهنگی تقویت شود.

در میان این آثار، نام ۲ اثر معنوی استان  یعنی «موتابی بفروئیه» در شهرستان خاتم  و آیین «نری‌گدار ندوشن» در شهرستان میبد مشاهده می‌شود که مجموع تعداد آثار معنوی ثبت شده استان در فهرست آثار ملی کشور را به ۲۹ اثر می‌رساند.

رشته موتابی بفروئیه، نوعی ریسیدن موی بز برای بافت چادرهای عشایری و طناب است که به وسیله دست و چرخ دستی انجام می‌شود و مراسم نری‌گدار در گله‌داری ندوشن نیز از مشاغل خاص منطقه است که بدون بهره‌گیری از روش‌های مدرن دامپروری صورت می‌گیرد.

ثبت ملی آثار تاریخی نخستین گام برای حفاظت آن ها

کارشناس ثبت آثار و بناهای تاریخی استان در این باره گفت: تاکنون بیش از  ۱۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی، معنوی و منقول استان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در این میان سهم آثار تاریخی استان به مراتب بیشتر از سایر آثار است.

«ناصر بابایی» نخستین گام برای حفاظت از یک اثر تاریخی را ثبت آن در فهرست آثار ملی دانست و افزود: این آثار از نظر فراوانی به ترتیب شامل خانه‌های تاریخی، مساجد، آب انبارها، حسینیه‌ها و غیره هستند.

وی اظهار کرد: البته هیچ محدودیتی برای ثبت آثار تاریخی استان‌ها وجود ندارد و هر تعداد پرونده ثبتی که تکمیل شود، برای بررسی و ثبت نهایی به سازمان میراث فرهنگی ارسال خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر علاوه بر ۱۵۰۰ اثر تاریخی، ۲۹ اثر معنوی، ۱۹ اثر طبیعی و ۵ اثر منقول استان نیز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

پرونده ۵۰ اثر استان در راه ثبت

بابایی با اشاره به ثبت ۲ اثر معنوی موتابی و نری‏‏گدار استان در فهرست آثار ملی کشور، از دیگر آثار معنوی ثبت‌شده استان به زنجیرسازی، حلوا ارده و شده‏‏برداری اردکان، نخل‎‎برداری ندوشن، نخل‎‎برداری مهرجرد میبد، گیوه‎‎دوزی و قفل‎‎سازی ابرکوه، حصیربافی بافق، چاقوسازی و ترکه بافی مهریز و فناوری بادگیر اشاره کرد.

وی در ادامه از جمله آثار طبیعی ثبت شده در استان به سرو ۴ هزار ساله ابرکوه، چنار کهنسال چنارناز در خاتم، کوه ارنان، سرچشمه شهر هرات، کوه ریگ، چنار کهنسال منگاباد و چنار تنگ‎‎چنار مهریز اشاره کرد.

وی همچنین گفت: در حوزه ثبت آثار منقول نیز ۵ اثر شامل منبر مسجد جامع ندوشن، سنگ رباط خرگوشی، تورات کنیسه ملا سدر و سنگ محراب و زیلوی مسجد جامع میبد به ثبت آثار ملی رسیده است. به گفته وی، در حال حاضر پرونده ۵۰ اثر استان برای ثبت در فهرست آثار ملی تکمیل و به سازمان میراث فرنگی کشور ارسال شده است که در نوبت ثبت قرار دارند.

وی ادامه داد: پرونده ثبتی بیش از ۱۰۰ اثر دیگر استان نیز با پیشرفت بین ۱۰ تا ۵۰ درصد در حال تکمیل است تا برای قرار گرفتن در فهرست آثار ملی کشور به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شود.

لزوم تامین اعتبار برای تکمیل پرونده‎‎های ثبتی

بابایی با تاکید بر این‌که حجم آثار استان بسیار زیاد است، افزود: این شرایط نیازمند صرف زمان، اعتبار و هزینه سنگینی است چرا که هر بنایی اعتبار خاصی را برای تکمیل پرونده‌های ثبتی می‌طلبد.

وی با بیان این‌که حداقل هزینه برای تشکیل پرونده ثبت یک بنای کوچک ۲۰۰ هزار تومان است، بیان کرد: این اعتبار با توجه به آثار متعدد قابل ثبت استان در فهرست آثار ملی، رقم قابل ملاحظه‎‎ای است.

بابایی درباره تاثیر ثبت شدن آثار استان در فهرست آثار ملی در جذب اعتبارات حمایتی نیز گفت: هر چه تعداد آثار استان در فهرست آثار ملی بیشتر باشد، به همین ترتیب بودجه اداره کل میراث فرهنگی استان نیز افزایش خواهد یافت.

اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی برای آثار ثبت ملی شده استان

معاون توسعه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم درباره تخصیص اعتبار برای حفاظت از بناهایی که در فهرست آثار ملی و جهانی ثبت شده است، گفت: به طور قطع آثار ثبتی استان  از اعتبارات ویژه‎ای برای حفاظت و حراست برخوردار هستند.

«داوود احمدی» گفت: سال گذشته ۱۱ میلیارد تومان اعتبار برای نگهدار ی از آثار ملی بافت‌ها و بناهایی که ثبت ملی شده‏‏اند، به استان اختصاص یافت و پیش بینی می‌شود که این اعتبار در سال جاری به ۱۵ میلیارد تومان افزایش یابد.

وی با تاکید بر این‌که امسال هنوز اعتبارات استانی ابلاغ نشده است، افزود: استان دارای ۲ اثر جهانی و بیش از ۱۵۰۰ اثر ملی است که اعتبار تخصیصی برای حفاظت و حراست از این بناها هزینه می‌شود.

وی درباره کفایت این اعتبار با توجه به حجم بالای آثار نیز با اشاره به این‌که بخشی از اعتبارات با مشارکت مردم تامین می‌شود، تصریح کرد: به عبارتی به اندازه ۱۵ میلیارد تومانی که سازمان میراث فرهنگی برای نگهداری از آثار ملی ثبت شده در استان هزینه می‌کند، مردم برای نگهداری از آنها هزینه می‌کنند.

احمدی عنوان کرد: برخی از بناهای ثبت شده دارای مالکیت شخصی است و مالکان برای مرمت و ساماندهی آنها هزینه می‌کنند. بعضی از بناها مانند هتل‌های سنتی و رستوران‌هایی که در خانه‌های سنتی دایر شده است، نیز دارای کاربری‏‏های خدماتی هستند که همواره مورد نگهداری و مرمت قرار می‌گیرند.

منبع:همشهری