برپایی نمایشگاه بدون مجوز در میبد و اعتراضاتی که راه به جایی نبُرد!

سؤال اینجاست که چطور ممکن است در شهر کوچکی مانند میبد این‌گونه ناهماهنگی صورت گیرد و نمایشگاهی خارج از ضوابط قانونی برگزار شود و برخی تحت عناوین عوام‌فریبانه‌ای چون شهر خلاق از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و آب از آب تکان نخورد؟!

در آخرین روزهای ماه دی و در حالی که می رفت تا بازار فروش مبل و وسایل منزل کمی رونق بگیرد، توسط بخش خصوصی و تحت عنوان شهر خلاق، نمایشگاهی از مبل و لوازم منزل در شهرستان میبد برگزار شد، اما شواهد حکایت از آن دارد که این اقدام به لحاظ قانونی خلاف بوده است.

به گزارش خبرنگار نارین نیوز، این نمایشگاه در روزهای پایانی دی‌ماه در حالی در محله بیده از توابع شهرستان میبد برگزار شد که طبق قانون مجریان برگزاری این نمایشگاه می‌بایست پس از دریافت مجوز از اداره صنعت، معدن و تجارت، نسبت به برپایی نمایشگاه مذکور در شهرستان اقدام می‌کردند، اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برپایی این نمایشگاه، بدون مجوز اداره متولی صورت گرفته و حاشیه‌هایی نیز به همراه داشته است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان میبد دراین‌باره می‌گوید که برگزارکنندگان این نمایشگاه هیچ‌گونه درخواستی برای برپایی نمایشگاه به این اداره ارسال نکرده‌اند و هیچ مجوزی در این رابطه از ناحیه اداره و یا سازمان وی صادر نشده است.

حجت خلیلی برگزاری این نمایشگاه را بدون مجوز اعلام کرده و عنوان کرده است که در این رابطه مکاتباتی با دستگاه‌های اجرایی و نظارتی داشته است، لکن افرادی بدون کسب مجوز از این اداره و سازمان صنعت، معدن و تجارت اقدام به برگزاری نمایشگاه مبل در میبد کرده‌اند.

به گفته خلیلی، برگزارکنندگان عنوان کرده‌اند که مجوز برگزاری این نمایشگاه را از فرمانداری گرفته‌اند، اما فرماندار میبد در نشست مطبوعاتی هفته گذشته خود این موضوع را تکذیب کرد و گفت: بارها به رییس اداره صنعت و معدن شهرستان گفتم که اگر برگزارکنندگان مجوزی ندارند، نه تنها می‌بایست اداره صنعت بی تفاوت نباشد، بلکه باید از برگزاری نمایشگاه جلوگیری کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان میبد نیز روز جمعه در گفتگو با نارین نیوز اظهار داشت: درصورتی‌که برپایی این نمایشگاه بدون مجوز بوده، اداره صنعت و معدن شهرستان می‌بایست مکاتبه‌ای را در خصوص جمع‌آوری آن با نیروی انتظامی یا دادستانی شهر انجام می‌داد که این کار صورت نگرفته است.

جالب این‌که این موضوع مدت‌ها پیش نیز در حاشیه برگزاری نمایشگاه کودک خلاق در مجتمع ورزشی آموزشگاه‌های شهرستان اتفاق افتاد و تعدادی مبل و تختخواب جهت عرضه به محل نمایشگاه آورده شد.

سؤال اینجاست که چطور ممکن است در شهر کوچکی مانند میبد این‌گونه ناهماهنگی صورت گیرد و نمایشگاهی خارج از ضوابط قانونی برگزار شود و برخی تحت عناوین عوام‌فریبانه‌ای چون شهر خلاق از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و آب از آب تکان نخورد؟!

باید توجه داشت برپایی نمایشگاه‌های غیرقانونی گاهی می‌تواند به دلیل عدم انجام تعهدات و همچنین به دلیل ارائه اجناس بی‌کیفیت، مردم عزیز را متضرر نماید و بی‌شک هیچ‌کسی در این زمینه پاسخگو نخواهد بود.

از طرفی اگر خدای‌ناکرده اتفاقی در مکان غیراستاندارد این قبیل نمایشگاه‌ها که بدون رعایت مسائل امنیتی و ایمنی برپا می‌شود، روی دهد، چه می‌شود و آیا کسی در این زمینه مسئولیتی دارد؟

بگذریم که بسیاری از کسبه و فروشندگان مبل در شهرستان میبد که در طول سال به امید روزهای پایانی آن نشسته بودند تا به امید نزدیک شدن به شب عید، بازارشان کمی رونق بگیرد نیز دچار خسارت شده اند و در بدو امر اعتراض خود را نیز مطرح کردند که البته راه به‌جایی نبُرد.