جمعیت میبد به حدود ۹۶ هزار نفر رسید/ مهاجرین جهت ثبت آدرس جدید به ثبت احوال میبد مراجعه کنند

در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۳ ۱۵۷۳ ولادت، ۲۵۹ فوت، ۴۷۹ ازدواج و ۱۳ طلاق در این اداره ثبت شده و در سال ۱۳۹۲ تعداد ۱۹۹۸ ولادت، ۴۱۹ نفر فوت، ۶۷۳ ازدواج و ۱۷ طلاق در شهرستان میبد صورت گرفته است.

  • قبل از سال ۱۲۹۵ش.، ثبت وقایع حیاتی از جمله تولد و درگذشت مردم بر اساس اعتقادات مذهبی و سنت‌های رایج در کشور، با نگارش نام و تاریخ ولادت نوزاد در پشت جلد کتاب‌های مقدس از جمله قرآن مجید، به عمل می‌آمد و از درگذشتگان نیز جز نام و تاریخ درگذشتگان- که بر روی سنگ قبر آن‌ها نگاشته می‌شد- اثری مشاهده نمی‌گردید. با گسترش فرهنگ و دانش بشری و نیز توسعه‌ی روز‌افزون شهرها و روستاها و افزایش جمعیت کشور، نیاز به سازمان و تشکیلاتی برای ثبت وقایع حیاتی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌نمود. در نتیجه سازمان متولی ثبت ولادت و وفات و نیز صدور شناسنامه برای شهروندان کشور، به نام سازمان ثبت و احوال تشکیل گردید. به همین منظور مصاحبه ای با رئیس اداره ثبت احوال شهرستان میبد صورت داده شده که متن کامل آن در ذیل آمده است:
  • علیرضا زارعی/ محمودآباد ما

از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید ممنونیم در ابتدا بگوئید از چه سالی وارد اداره ثبت احوال میبد شدید؟

اینجانب حسن زارعی محمودابادی متولد ۱۳۴۷ فارغ التحصیل کارشناسی رشته حقوق و دانشچوی کارشناسی ارشد همین رشته در دانشگاه میبد از سال ۱۳۶۷ به استخدام سازمان درآمدم همزمان با ورود بنده نمایندگی ثبت احوال به اداره تبدیل شد و در سال ۱۳۷۴ از محل ساختمان استیجاری واقع در خیابان امام ره به ساختمان کنونی انتقال یافت.

timthumb

در مورد اقداماتی و اموری که در این اداره صورت میگیرد توضیحاتی ارائه نمایید؟

از زمانی که سیستم از حالت سنتی به مکانیزه تبدیل شده است خدمت رسانی به مردم تسریع یافته و اموری از قبیل صدور شناسنامه نوزاد، و بزرگسال و صدور کارت ملی و تعویض آن و … در این اداره صورت میگیرد. همچنین ثبت ولادت و صدور شناسنامه، ثبت وفات و صدور گواهی فوت، ثبت ازدواج و طلاق، ایجاد پایگاه جمعیتی کشور، صدور کارت شناسایی ملی و جمع آوری و انتشار آمارهای انسانی از دیگر وظایف این اداره می باشد. مهمترین برنامه های سازمان را می توان صدور کارت هوشمند ملی ، ثبت مهاجرت ایرانیان، انتشار آمارهای جمعیتی، صدور و شناسنامه مکانیزه، گنجینه اسناد هویتی مشاهیر و مفاخر شهرستان، مهندسی نام و نامگذاری برد. همچنین ثبت ولادت و صدور شناسنامه، ثبت وفات و صدور گواهی فوت، ثبت ازدواج و طلاق، ایجاد پایگاه جمعیتی کشور، صدور کارت شناسایی ملی و جمع آوری و انتشار آمارهای انسانی از دیگر وظایف این اداره می باشد.

کارت هوشمند ملی که جایگزین کارتهای ملی فعلی میگردد و در حال حاضر سه گروه هدف می توانند نسبت به دریافت آن اقدام نمایند۱- افرادی که به سن ۱۵ سال تمام رسیده اند ۲- افرادی که کارت ملی خود را مفقود نموده اند ۳- افرادی که مشخصات آنها به هر دلیلی تغییر می یابد. تاکنون در شهرستان میبد ۱۲۰۰۰ نفر اقدام به تعویض کارت ملی نموده اند. در شهرستان میبد تاکنون ۱۹۴۶۴ نفر اقدام به تعویض شناسنامه خود نموده اند. شناسنامه مکانیزه از طراحی پیشرفته ای برخوردار است و سازمان در نظر دارد به تدریج نسبت به تعویض شناسنامه های قدیم اقدام نماید.

با توجه به اینکه شهرستان میبد با وجود مراکز صنعتی و تولیدی متنوع هر ساله پذیرای تعداد زیادی مهاجر از استانها و شهرهای کشور می باشد لذا لازم است مهاجرین عزیز جهت ثبت آدرس جدید محل سکونت خود به این اداره مراجعه نمایند.

جناب آقای زارعی جمعیت میبد طبق آخرین سرشماری چند نفر بوده و اگر توضیحاتی در این زمینه دارید بفرمائید؟

طبق برآورد سال ۹۳ جمعیت کشور ۷۸٫۰۸۸٫۲۰۴ و جمعیت استان یزد ۱٫۱۰۵٫۶۰۳٫۰۱۸ و جمعیت شهرستان میبد ۹۵٫۹۸۴ نفر می باشد همچنین نرخ رشد جمعیت در میبد ۲٫۳ در استان ۱٫۶۸ و در کشور ۱٫۳ است

IMG_3887

لطفا بفرمائید طبق آخرین اطلاعات ثبت شده آمار مربوط به ولادت و فوت درمیبد چند نفر بوده است؟

در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۳ ۱۵۷۳ ولادت، ۲۵۹ فوت، ۴۷۹ ازدواج و ۱۳ طلاق در این اداره ثبت شده و در سال ۱۳۹۲ تعداد ۱۹۹۸ ولادت، ۴۱۹ نفر فوت، ۶۷۳ ازدواج و ۱۷ طلاق در شهرستان میبد صورت گرفته است.

محبوبترین اسامی که امسال به ثبت رسیده چه بوده است؟

همانطور که مستحضرید در دین اسلام به فرهنگ نام گزاری بسیار اهمیت داده شده و احادیث بسیاری در این باره نقل گردیده این حقی است که فرزند بر والدین خود دارد پس بر ماست تا با انتخاب نام زیبا برای فرزندانمان حقی که بر گردن ما دارند ادا نماییم .

محبوبترین اسامی ثبت شده در سال ۱۳۹۲ در این اداره برای پسران به ترتیب : ابوالفضل، امیرحسین، علیرضا، امیرعلی، محمدطاها، امیرمحمد، علی، امیرعباس، حسین و محمد و برای دختران به ترتیب : فاطمه، زهرا، ریحانه، زینب، نازنین زهرا، نرگس، مریم، فاطمه زهرا، مهسا و هستی می باشد.

در پایان به عنوان رئیس اداره ثبت احوال شهرستان میبد اگر توصیه ای به همشهریان دارید بفرمائید؟

مهمترین بحث، بحث ازدیاد جمعیت است جمعیت زدایی ، کاهش زاد و ولد، تغییر نگرش در رفتارهای جمعیتی و جنسی را از جمله آفاتی است که می تواند هم باعث کاهش جمعیت شود و هم قدرت اقتصادی و امنیت ما را دچار تزلزل کند.

باید بگویم که اگر هوشیاری مقام معظم رهبری نبود قطعا غفلت می شد و وظیفه ی همگانی ما این است که توجه زیادی به رشد جمعیت داشته باشیم. بنده به عنوان عضو کوچکی از جامعه در مورد پیر شدن جمعیت کشور به همه توصیه میکنم که این مهم را در نظر داشته باشند که اگر غفلت شود به این معناست که در آینده از هر ده نفر جمعیت، هفت نفر آن سالمند خواهد بود و این چرخه اقتصاد هر شهر و کشوری را دچار مشکل خواهد کرد.

و همچنین با توجه به اینکه مهلت قانونی ثبت ولادت ۱۵ و مهلت ثبت وفات ۱۰ روز میباشد استدعا دارم در مهلت مقرر نسبت به ثبت آن اقدام نمایند

با توجه به اینکه شناسنامه و کارت ملی از ارزش ویژه ای برخوردار است و سند هویتی هر شخص می باشد باید در نظر داشته باشیم آن را دراختیار افراد غیر قرار ندهیم تا مانع از سوء استفاده احتمالی از آن گردد و در حفظ آن کوشا باشیم که اگر به هر نحوی مفقود گردد پروسه تحویل المثنی آن زمان بر است.

در انتها از جنابعالی و مسئولین سایت “محمودآبادما” تشکر می نمایم و از خداوند منان توفیق روز افزون برای شما و همکارانتان آرزومندم .