باحضور رییس‌دفتر رهبرانقلاب؛ آیت‌الله اعرافی بعنوان امام‌جمعه جدید قم معرفی شد

تقوی با اشاره به انتخاب آیت الله اعرافی به عنوان امام جمعه موقت قم در سخنانی اظهار داشت: ایشان فردی مومن، باتقوا و ولایتمدار است که در عرصه های گوناگون علمی و انقلابی، خدمات ارزشمندی را ارایه کرده است.

آیت الله ‘علیرضا اعرافی’ رییس جامعه المصطفی العالمیه، روز جمعه به عنوان امام جمعه جدید قم معرفی و خطبه های نماز عبادی سیاسی این هفته را ایراد کرد.

به گزارش ایرنا، در مراسم معارفه امام جمعه جدید قم، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبر معظم انقلاب، آیات جوادی آملی از مراجع تقلید، حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه، شاهرودی و خاتمی از اعضای خبرگان رهبری، حجج اسلام والمسلمین سعیدی و امینی ائمه جمعه قم، صالحی منش استاندار و جمعی از علما و فضلای حوزه های علمیه و مدیران و روسای دستگاههای اجرایی استان حضور داشتند.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور نیز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته شهر مقدس قم با اشاره به انتخاب آیت الله اعرافی به عنوان امام جمعه موقت قم در سخنانی اظهار داشت: ایشان فردی مومن، باتقوا و ولایتمدار است که در عرصه های گوناگون علمی و انقلابی، خدمات ارزشمندی را ارایه کرده است.

حجت الاسلام ‘سید رضا تقوی’ با گرامیداشت نام و یاد آیت الله مشکینی امام جمعه فقید قم، خاطرنشان کرد: حضرات آیات امینی، استادی، حسینی بوشهری و سعیدی تا کنون سنگر نماز جمعه در شهر قم را به خوبی اداره کرده اند.

وی با بیان اینکه شهر مقدس قم برای سراسر کشور محور و اسوه است، تصریح کرد: با وجود حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و حوزه علمیه قم و مراجع عظام تقلید، مردم و مسوولان کشورمان نظر دیگری به قم و مردم مومن و ولایی این شهر دارند.

وی همچنین از عدم اقامه نماز جمعه از سوی آیت الله ابراهیم امینی به دلیل کسالت خبر داد و گفت: آیت الله رضا استادی پذیرفته اند که همچون گذشته در کنار دیگر ائمه جمعه شهر مقدس قم در نوبت حضورشان نماز جمعه را اقامه کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه نخست نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به توهین‌های اخیر غربی‌ها به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: به همین دلیل شایسته است بار دیگر ویژگی‌های برجسته شخصیتی و اخلاقی حضرت محمد(ص) را مرور کنیم تا بهتر به ابعاد وجودی ایشان پی ببریم.

وی افزود: ارائه توحید ناب و معارف بلند الهی به بشریت از جمله ویژگی‌های پیامبر اعظم(ص) محسوب می‌شود و امروز راهی جز تأسی به سیره ایشان برای رسیدن به سعادت برای بشریت وجود ندارد.
امام جمعه قم با بیان اینکه برخی مستشرقان عنوان می‌کنند عامل اصلی گسترش اسلام شمشیر بوده است گفت: این سخن درست نیست زیرا گسترش یک پیام الهی در کمتر از ربع قرن در سراسر جهان نه با زور شمشیر بلکه به دلیل وجود معارف بلند الهی و دارای همه ابعاد زندگی مادی و معنوی بشر امکان‌پذیر خواهد بود ضمن اینکه رفتار و اخلاق شایسته و زیبای حضرت محمد(ص) نیز در این میان تاثیر بسزایی داشت و وقتی مردم این اخلاق را از ایشان می‌دیدند جذب دین الهی می‌شدند.
وی ادامه داد: محبت به کودکان و بها دادن به نسل جوان و همچنین برگزیدن فرمانداران و فرماندهان از میان جوانان جزو ویژگی‌های پیامبر اکرم(ص) به شمار می‌روند.
اعرافی با بیان اینکه امام راحل نیز همین رویه را در پیش گرفته بود عنوان کرد: جوانان ما در دوران دفاع مقدس، جزو فرماندهان برجسته جنگ بودند و توانستند به خوبی از اسلام و انقلاب دفاع کنند.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه در خطبه دوم به سا‌لروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم اشاره کرد و گفت: ایشان در طول عمر کوتاه خود موفق شدند قله‌های بلندی را فتح کنند و مرقد ایشان مشعل فضیلت‌ها شد.
وی به اهمیت وقایع ۹ دی و ۱۹ دی پرداخت و افزود: در آستانه ۲۲ بهمن هستیم که همگی جزو ایام‌الله هستند؛ ملت رشید ایران در همه این مناسبت‌ها و دیگر روزهای انقلاب، در صحنه حضور داشته‌اند و در خدمت اسلام و قرآن بوده‌اند.
اعرافی با بیان اینکه باید هر سال در دهه فجر، عظمت و شکوه انقلاب اسلامی را بازخوانی کنیم گفت: انقلاب اسلامی پدیده‌ای نادر و نقطه عطف در همه معادلات جهانی بود و باید به خوبی برای همگان تبیین و قدر آن دانسته شود و برای این منظور باید ابعاد ملی و بین‌المللی آن مورد بازخوانی قرار گیرد ضمن اینکه پیام‌های ۲۲ بهمن باید در متن زندگی سیاسی و اجتماعی ملت ایران تحقق یابد و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و همچنین ولایت فقیه که میراث بزرگ انقلاب است را در کنار الگوی خدمت‌رسانی خالصانه به مردم همواره مورد توجه مسئولان کشور قرار داشته باشد.
خطیب جمعه قم به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها توصیه کرد از خلاقیت و طرح‌های جدید برای انتقال مفاهیم انقلاب به نسل امروز استفاده کنند و افزود: نباید تنها به شعارها تکیه کرد.
وی به موج جدید اسلام‌شناسی در دنیای غرب اشاره و خاطرنشان کرد: دو طرح همزمان در دنیا پیگیری می‌شود؛ اختلاف‌افکنی در میان کشورهای اسلامی به نام جنگ مذاهب و برافروختن آتش جنگ میان شیعه و سنی و همچنین در کشورهای غربی سوژه‌هایی را به وجود بیاورند که مردم جهان را از اسلام بترسانند زیرا دین الهی در حال پیشرفت است.
اعرافی عنوان کرد: به وجود آوردن جریان‌های تکفیری و بی منطق برای مخدوش کردن چهره اسلام است و همچنین اصل جریانات شوم امروز در دنیای غرب و برخورد با آنها، ساخته و پرداخته دشمنان اسلام است؛ زنجیره توهین به مقدسات اسلامی برای کوبیدن مسلمانان و تطهیر چهره رژیم صهیونیستی است.
امام جمعه قم ضمن محکوم کردن هتک حرمت به ساحت مقدس و نورانی حضرت محمد(ص) گفت: منطق اسلامی بر مبنای عقلانیت است؛ از سازمان ملل می‌خواهیم قوانین بین‌المللی را برای حفظ حریم ادیان الهی وضع کند؛ موضع‌گیری پاپ در این زمینه کافی نیست بلکه باید قوانینی برای جلوگیری از چنین تعرضاتی وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه باید زخم عمیق و جانکاه بحرین را به یاد آوریم عنوان کرد: مظلومیت شیعیان بحرین وصف‌ناپذیر است؛ باید در برابر این بی تفاوتی دنیا نسبت به بحرین بایستیم هرچند هرچه در این زمینه بگوییم کم گفته‌ایم.
اعرافی به برنامه‌ریزی دولت و مجلس برای بودجه سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: نیازمند رهایی از اقتصاد نفتی و رعایت اقتصاد مقاومتی هستیم؛ سیاست‌های اصل ۴۴ و چشم انداز ۱۴۰۴ سندهای بزرگی هستند که رهبر معظم انقلاب آنها را ابلاغ فرموده‌اند ولی به قدر کافی به آنها توجه نشده است بنابراین باید در برنامه ششم به دقت به آنها توجه کرد؛ از حاشیه‌پردازی دست برداریم و در خط ولایت و رهبری، برای کشور برنامه‌ریزی کرده و راه ترقی را طی کنیم.