یزدی‌ها بسیار کم‌تحرک شده‌اند/ نیمی از جمعیت یزد به نوعی درگیر دیابت هستند

آقایی تصریح کرد: دیابت بر روی تغذیه خانواده، رفت و آمدهای اجتماعی، روابط خانوادگی و حتی روابط زناشویی تاثیرگذار است و یک فرد دیابتی می تواند همه افراد خانواده خود را درگیر آثار روحی و روانی بیماری خویش کند.

مدیر مرکز تحقیقات دیابت استان یزد از رویارویی نیمی از مردم یزد با دیابت و تبعات آن خبر داد و گفت: هم اکنون ۱۰۰ هزار دیابتی در استان یزد شناسایی شده اند.

سیدمحمدرضا آقایی میبدی مدیر مرکز تحقیقات دیابت استان یزد در گفتگو با مهر اظهار داشت: هم اکنون در استان یزد ۱۰۰ هزار دیابتی شناسایی شده اند و ۱۰۰ هزار نفر دیگر نیز در آستانه ابتلا به دیابت هستند و به زودی این تعداد به جمعیت دیابتی های استان یزد افزوده می شوند.

af

وی عنوان کرد: اگر خانواده هر فرد دیابتی را چهار نفر محاسبه کنیم، خواهیم دید که نیمی از جمعیت یک میلیون و ۷۰ هزار نفری یزد با دیابت و تبعات آن دست و پنجه نرم می کنند.

آقایی تصریح کرد: دیابت بر روی تغذیه خانواده، رفت و آمدهای اجتماعی، روابط خانوادگی و حتی روابط زناشویی تاثیرگذار است و یک فرد دیابتی می تواند همه افراد خانواده خود را درگیر آثار روحی و روانی بیماری خویش کند.

آقایی با اشاره به اینکه چاقی، استفاده از فست فودها، رژیم غذایی نامناسب و … اصلی ترین عوامل ابتلای فرد به دیابت است، عنوان کرد: ورزش، رژیم غذایی مناسب، استفاده بیشتر از سبزیجات و میوه جات، استفاده کمتر از مواد نشاسته ای و قندها، تحرک بیشتر و … می تواند در کاهش دیابت در جامعه اثرگذار باشد.

مدیر مرکز تحقیقات دیابت استان یزد با بیان اینکه آمار دیابت در استان یزد متاسفانه نسبت به سایر استانها بیشتر است و یزد در این زمینه صدرنشین است، خاطرنشان کرد: باورها بر این است که شیرینی‌جات یزدی عامل گسترش این بیماری است اما تحقیقات این مرکز نشان داده که همه چیز مربوط به مصرف شیرینی های یزدی نیست و شیوه و سبک زندگی مردم یزد عامل افزایش دیابت است.

وی، کم تحریکی و مصرف کم میوه و سبزی در یزد را یکی از اصلی ترین عوامل بروز دیابت برشمرد و افزود: در حالی که گذشتگان ما انسانهایی سختکوش و پرکار بوده اند، جامعه امروز یزد به دنبال تغییر شیوه های زندگی و ماشینی شدن زندگی، بسیار کم تحرک شده اند و این امر سبب عدم سوخت و ساز مناسب در بدن آنها شده و غذاهای نامناسب به ویژه تکرار در استفاده از فست فودها سبب گسترش این بیماری شده است.

آقایی اظهار امیدواری کرد: گسترش آموزش ها بتواند تا حدی از بروز دیابت و درگیر شدن افراد جدید جلوگیری کند.