مهریز و تفت رشد جمعیت منفی دارند/ میبد و بافق بیشترین رشد جمعیت

اینکه نرخ رشد جمعیت میبد مانند مهریز و تفت منفی نیست نه به دلیل نرخ مناسب موالید در این شهرستان بلکه بخاطر هجوم غیربومی‌ها است که این امار را بالا نگه داشته‌اند؛ به گونه‌ای که هم‌اینک از هر چهار نفر ساکن در شهرستان میبد به طور میانگین، بیش از یک نفر آنها غیربومی است.

مدیرکل ثبت احوال استان یزد، میزان رشد جمعیت در شهرستان‌های تفت و مهریز را منفی اعلام کرد و گفت: شهرستان‌های میبد و بافق نیز بیشترین میزان رشد جمعیت را دارند.

به گزارش فارس سیدمحمد طباطبایی، در نشست شورای اداری شهرستان میبد با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری، جمعیت کشور است، اظهار داشت: جمعیت کشور به سمت سالمندی پیش می‌رود و این شرایط برای کشور در حال توسعه ما مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه سالانه حدود یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود، خاطرنشان کرد: این میزان تنها یک و سه دهم درصد جمعیت کشور است.

طباطبایی بیان کرد: در استان یزد نیز سالانه ۶٫۱ درصد جمعیت این استان به جمعیت افزوده می‌شود که این رقم سالانه تنها ۱۷ هزار نفر است.

وی تصریح کرد: اگر شرایط باروری جمعیت به همین شکل ادامه پیدا کند، جمعیت کشور ما در افق ۱۴۲۵ با ۹۰ میلیون نفر متوقف خواهد شد.

مدیرکل ثبت احوال استان یزد با ارائه آماری در مورد جمعیت استان یزد نیز اظهار داشت: متاسفانه میزان رشد جمعیت در برخی شهرستان‌های استان یزد منفی است به نحوی که میزان رشد جمعیت تفت منفی ۰٫۹۱ درصد و میزان رشد جمعیت مهریز منفی ۰٫۱۲ درصد است.

طباطبایی همچنین بیان کرد: شهرستان‌های میبد با دو ممیز نوزده صدم درصد رشد جمعیت و بافق با ۲٫۷۰ درصد بیشترین میزان رشد جمعیت در استان یزد را دارند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در استان یزد بیش از ۲۴ درصد جمعیت را کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال، بیش از ۳۱ درصد جمعیت را جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله، بیش از ۶ درصد جمعیت را افراد میانسال ۳۰ تا ۶۴ ساله و بیش از سه درصد جمعیت را نیز سالمندان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه جمعیت استان یزد، جمعیتی جوان است، تاکید کرد: این جمعیت فرصتی طلایی برای استان یزد است که مسئولان باید با برنامه‌ریزی به بهترین نحو از آن استفاده کنند.

طباطبایی با بیان اینکه یزد در زمینه ثبت موالید در کشور رتبه ۱۲ را داراست، بیان کرد: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و گلستان در این زمینه در صدر هستند.

میبدما: اینکه نرخ رشد جمعیت میبد مانند مهریز و تفت منفی نیست نه به دلیل نرخ مناسب موالید در این شهرستان بلکه بخاطر هجوم غیربومی‌ها است که این امار را بالا نگه داشته‌اند؛ به گونه‌ای که هم‌اینک از هر چهار نفر ساکن در شهرستان میبد به طور میانگین، بیش از یک نفر آنها غیربومی است.