دور زدن قانون توسط وزارت ارتباطات با توهم «فیلترینگ هوشمند»

خیالی بودن فناوری هوشمند فیلترینگ که این همه تبلیغات از سوی وزارت ارتباطات درباره آن صورت گرفته،مشخص می‌کند که این وزارتخانه و به طور کلی زیرمجموعه‌های دولت یازدهم تصمیمی قاطع و برنامه‌ای روشن برای فضای مجازی و ساماندهی وضعیت بهم ریخته آن ندارند

مساله فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی که دارای مطالب و محتوای غیراخلاقی هستند، مدت‌هاست که از سوی نهادهای قانونگذار نظیر مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود اما مقامات وزارت ارتباطات نسبت به این مساله، نگاه دیگری دارند و از اجرای این قانون سر باز می‌زنند.

به گزارش رجانیوز، در همین راستا، وزیر ارتباطات چند روز پیش اعلام کرد که فیلترینگ هوشمند شبکه اجتماعی «اینستاگرام» در دستورکار این وزارتخانه قرار گرفته است؛ ادعایی که از سوی محققین حوزه فناوری اطلاعات و با توجه به اینکه در زمینه مسائل فنی، امکان تحقق این پروژه رویایی وجود ندارد، با انتقاد روبرو شد.

با این حال، روز گذشته نیز آقای محمود واعظی با بیان اینکه این کار را اجرا کردیم و ارزیابی روزانه از موفقیت این طرح در یک شبکه اجتماعی حکایت دارد، افزود: «در این چند روزه که این طرح در شبکه اجتماعی اینستاگرام اجرا شده هیچ عکس معمولی و بدون مشکلی فیل‌تر نشده و مشکل فنی در این شبکه دیده نشده است.»

instagram-for-android-2

فیلترینگ هوشمند؛ واقعی یا خیالی؟

بر اساس قانون، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در فضای مجازی عهده‌دار مسئولیت بررسی و پالایش محتوای اینترنت و سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی است. این کارگروه نیز از اعضای حقیقی و حقوقی تشکیل شده و حکم نهایی آن برای همه نهادهای درگیر در حوزه اینترنت لازم الاجراست.

با این حال و با وجود تذکرهای متعدد کارگروه به وزارت ارتباطات در زمینه مسدودسازی برخی شبکه‌های اجتماعی که دارای محتوای ضدارزشی و غیراخلاقی هستند، این وزارتخانه تاکنون اقدام موثری در این حوزه صورت نداده بود و با اظهارنظرهای متفاوت به دنبال عدم اجرای دستورات شورا بوده است.

اما چند روز پیش و به طور ناگهانی از سوی وزیر ارتباطات اعلام شدکه فیلترینگ هوشمند شبکه اجتماعی «اینستاگرام» در دستورکار این وزارتخانه قرار گرفته و اجرایی شده است. فیلترینگ هوشمند به معنای شناسایی صفحات دارای محتوای نامناسب و مجرمانه توسط یک نرم‌افزار و مسدودسازی خودکار آن است.

بررسی‌های خبرنگار رجا از متخصصان و کار‌شناسان حوزه فناوری اطلاعات نشان می‌دهد که اساسا نرم‌فزاری تحت این عنوان وجود ندارد و به طور کلی فناوری هوشمند مسدودسازی یا‌‌ همان Smart Filtering به دلیل محدودیت‌های فنی و ویژگی‌های خاص شبکه‌های اجتماعی از اساس غیرواقعی است و وجود خارجی ندارد.

فریب افکار عمومی برای شانه خالی کردن از انجام مسئولیت

به نظر می‌رسد تاکید چندین باره مسئولین وزارت ارتباطات درباره اجرایی شدن پروژه فیلترینگ هوشمند درباره «اینستاگرام»، پاسخی به فشارهای مسئولین و نمایندگان مجلس برای اجرایی کردن قانون مسدودسازی پایگاه‌های است؛ رویکردی که سبب می‌شود تا افکار عمومی از این مساله منحرف شود.

خیالی بودن فناوری هوشمند فیلترینگ که این همه تبلیغات از سوی وزارت ارتباطات درباره آن صورت گرفته، یکبار دیگر مشخص می‌کند که این وزارتخانه و به طور کلی زیرمجموعه‌های دولت یازدهم تصمیمی قاطع و برنامه‌ای روشن برای فضای مجازی و ساماندهی وضعیت بهم ریخته آن ندارند و اگر اقداماتی اینچنینی نیز صورت می‌گیرد، صرفا برای تبلیغات و خاموش کردن صدای منتقدین است.