آمارهای جالب اسعدی ازدانش‌آموزان افغانی درمدارس میبد/ مخالف ترک‌ تحصیل دانش‌آموزان افغان هستیم/ بیشتر اعتراضات به خاطر عدم رعایت نظافت ‌شخصی بوده/ مهاجرین‌قانونی محدودیتی برای تحصیل درمدارس ندارند

رییس آموزش و پرورش میبد در گفتگو با خبرنگاران رسانه‌های شهرستان، پیرامون حواشی به وجود آمده درباره درج خبری در یکی از رسانه های محلی و بازتاب غیرطبیعی آن در رسانه های بیگانه و ضدانقلاب توضیحاتی را ارائه نمود.

سید حسین اسعدی –رییس آموزش و پرورش میبد- در گفتگو با خبرنگاران رسانه های شهرستان، پیرامون حواشی به وجود آمده درباره درج خبری در یکی از رسانه های محلی و بازتاب غیرطبیعی آن در رسانه های بیگانه و ضدانقلاب توضیحاتی را ارائه نمود.

به گزارش خبرنگار “میبدما”، رییس آموزش و پرورش میبد با بیان اینکه برخی از والدین دانش آموزان میبدی اعتراضاتی درباره ثبت نام فرزندان افاغنه در سطح مدارس میبد داشته اند گفت: این اعتراضات، بیشتر به خاطر عدم رعایت نظافت شخصی توسط بعضی از دانش آموزان افغانی بوده است و ما برای این منظور شرط کرده ایم که جهت ثبت نام از اتباع افغانی مجاز، آنان بایستی تعهد کنند که نظافت شخصی را رعایت نمایند و علاوه بر آن فرم بپوشند و نیز مسائل اخلاقی و انضباطی را مراعات کنند.

وی گفت: در این موضوع، مدارس و آموزش و پرورش میبد، کوچکترین تخلفی مرتکب نشده اند.

اسعدی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰۰ دانش آموز اتباع خارجی در میبد داریم، افزود: حدود ۴۵۰ نفر از آنها در دو مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه در مهمانشهر مشغول به تحصیل هستند که این دو مدرسه دو تا کلاس پیش دبستانی دارد و مابقی آنان در دوره اول و دوم متوسطه در مدارس سطح شهر تحصیل می کنند.

وی خاطرنشان ساخت: در یکی از دبیرستانهای میبد ۳۷ افغانی در یک کلاس هستند و در مدرسه ای دیگر نیز ۵۰ دانش آموز مهاجر داریم.

رییس آموزش و پرورش میبد گفت: از مجموع ۶۰۰ دانش آموز افغانی، چیزی حدود ۵۰۰ تا دانش آموز ابتدایی داریم که نصف آنها دختر هستند و از این ۲۶۴ نفر، متاسفانه فقط حدود ۲۷ نفر از آنها (یعنی فقط ده درصد) وارد دوره متوسطه  اول می شوند.

وی گفت: ما توصیه های مکرری به والدین این دانش آموزان افغانی نموده ایم که مانع از ترک تحصیل آنان در دوره متوسطه شوند و ما از ترک تحصیل این دانش آموزان ناراحت هستیم و تلاش زیادی هم در جهت ادامه تحصیل آنان انجام می دهیم اما متاسفانه این خانواده های افغانی، دانش آموز دختر خود را مجبور به ترک تحصیل می کنند که این علیرغم میل آموزش و پرورش و مدرسه های میبد است.

اسعدی با بیان اینکه از این ۲۵ دانش آموز دختر که وارد دوره متوسطه اول می شوند، ۹ نفر وارد متوسطه دوم می شوند گفت: توصیه مان به اتباع خارجی این است که مانع ادامه تحصیل آنان نشوند تا مانند دانش آموزان میبدی ادامه تحصیل دهند.

دبیر شورای آموزش و پرورش میبد افزود: افاغنه ای که دارای گذرنامه رسمی یا کارت آمایش ۸ و ۹ باشند اجازه ثبت نام دارند و هیچ گونه محدودیتی برای تحصیل در مدارس ندارند و ما حتی به دانش آموزان مستمند افغانی هم از حساب ۱۰۱۴ که مربوط به دانش آموزان بی بضاعت هست کمک کرده ایم تا بتوانند ادامه تحصیل بدهند.

وی گفت: آموزش و پرورش تنها مجاز به عدم ثبت نام از افاغنه ای است که به صورت غیرقانونی وارد کشور شدند و دارای هیچگونه کارتی نیستند.

رییس آموزش و پرورش میبد خاطرنشان ساخت:  ۵۴ دانش آموز دختر و ۶۰ دانش آموز پسر افغانی در مقطع ابتدایی، ۲۷ دانش آموز دختر و ۶۲ دانش آموز پسر در مقطع متوسطه اول، ۹ دانش آموز دختر و ۴۲ دانش آموز پسر در مقطع متوسطه دوم در مدارس سطح شهر میبد به تحصیل مشغولند.

وی افزود: توصیه ما به دانش آموزان افغانی این است که نسبت به رعایت بهداشت، اهتمام داشته باشند تا با واکنش خانواده های میبدی مواجه نشوند.

اسعدی خاطرنشان ساخت: برنامه هایی برای دانش آموزان اتباع خارجی داریم از جمله تشکیل کلاسهای قرآن با مربیان ممتاز که در طول سال تحصیلی و تابستان دایر است. همچنین اقامه نماز جماعت در مدارس.

وی در پایان با اشاره به حواشی به وجود آمده طی روزهای اخیر گفت: جالب است که در این ماجرای کوچک کسانی زبان باز کرده و هوچی گری به راه انداخته اند که کارنامه شان پر از سیاهی و نژاد پرستی است و بزرگترین افتخارشان حمایت از رژیم نژادپرست صهیونیستی است و کسی این اشک تمساح های آنان را برای حقوق بشر و حقوق افاغنه باور نمی کند.