آیا دفن شهدا در میدان «امیر چخماق» یزد غیر قانونی بود؟/ اینها تمام دلایل میراث فرهنگی برای جنجالسازی است
حال سوال اینجاست: در حالی که شرایط آرام بود، چرا میراث بیصداقتی نشان داد و مکانی غصبی و مخروبه را پیشنهاد داد و جریانات افراطی اصلاح طلب چرا به مردم توهین کرده و آنان را عصبانی کردند و کار پیچیده شد؟
بالاخره پس از چند روز کشمکش و مانع تراشی مسئولان، پیکر شش شهید گمنام صبح امروز با حضور گسترده مردم استان یزد تشییع و در میدان «امیرچخماق» به خاک سپرده شد؛ ماجرایی که کارشکنی سازمان میراث فرهنگی این استان سبب بروز برخی حواشی شده بود.
به گزارش رجانیوز، در این میان برخی مطالب از سوی مسئولان میراث فرهنگی و رسانههای خاص درباره مخالفت با تدفین شهدا مطرح شد که نیاز به پاسخگویی به این شبهات، ضروری به نظر میرسد.
۱- ماده ۵۶۶ قانون مجازات اسلامی/ استناد میراث فرهنگی و کسانی که شعار وقوع خلاف قانون سرمی دهند به ماده ۵۶۶ قانون مجازات اسلامی است که میگوید: هر کس نسبت به تغییر نحوه استفاده از ابنیه و اماکن و محوطههای مذهبی فرهنگی و تاریخی که در آثار ملی ثبت شدهاند، برخلاف شئونات اثر و بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی کشور اقدام نماید علاوه بر رفع آثار تخلف و جبران خسارات وارده، به حبس از ۳ ماه تا ۱ سال محکوم میشوند.
پاسخ: مالک اصلی این نقطه شهرداری یزد میباشد و سند تملک آن در اختیار شهرداریست و اساسا این نقطه ارتباطی بامیراث ندارد و حتی جزو بافت تاریخی نمیباشد این بخش بعدا به فضای امیر چخماق اضافه شده و حتی در تصاویر قدیمی مشخص است که این نقطه خیابان بوده لذا این قانون مورد اشاره اصلاً دراینجا کاربرد و مصداق ندارد.
حال بر فرض اینکه مصداق داشته باشد؛ اشاره قانون به «تغییر نحوه استفاده از ابنیه و اماکن و محوطههای مذهبی فرهنگی و تاریخی» میباشد. حالا این سوال پیش میآید که آیا دفن شهدا، در نحوه استفاده از این ابنیه اشکالی بوجود میآورد که میراث فرهنگی به آن استناد کرده؟ و آیا استناد به این قانون که بیربط به موضوع است توهین به شهدا نیست؟
نکته جالب اینجاست که رسانههای ضد انقلاب در اشاره به این قانون عبارت نحوه استفاده را ازقانون حذف و نوشتهاند: تغییردر ابنیه و اماکن! یعنی آنها هم فهمیدند که موضوع این قانون نحوه استفاده است.
۲- عدم اجازه دفن اموات در اماکن تاریخی/ استناد دیگر میراث و مخالفان، به قانونی است درباره عدم اجازه دفن اموات در مکانهای عمومی و اماکن تاریخی است.
پاسخ: اصلاً همچین قانونی وجود خارجی ندارد فقط یک مصوبه مربوط به هیات وزیران سال ۱۳۳۷ (۲۰ سال قبل از انقلاب) میباشدکه آقایان به آن استناد میکنند.
حالا معلوم نیست دقیقاً چه خلاف قانونی اتفاق افتاده که برخی پشت شعار قانون گرایی پنهان شده و مسئولین و مردم را متهم به بیقانونی کرده و هر توهینی را با این انگ ناجوانمردانه به مسئولین و مردم یزد نثار میکنند.
۳- به خطر افتادن میراث فرهنگی در عرصه جهانی/ مساله بعدی که میراث فرهنگی و مخالفین طرح کردند بحث به خطر افتادن ثبت جهانی امیرچخماق بود
پاسخ: همانطور که در بالا اشاره شد اساسا محل دفن شهدا در حدود اربعه مورد نظر یونسکو برای ثبت جهانی نیست و جزو بافت تاریخی نیست و بعدا به آن ملحق شده است. در حالی که نقطه پیشنهادی میراث برای دفن شهدا دقیقاً در محدوده مورد نظر یونسکو برای ثبت جهانی است و تغییرات در آن نقطه که میراث پیشنهاد داد موجبات به خطر ثبت جهانی را به همراه خواهد داشت.
در حالی که با توافق قرارشد شهدا درهمان مکان پیشنهادی میراث دفن شود و سردارباقرزاده هم عنوان باب الشهدا را برای نقطه پیشنهادی میراث انتخاب کرد ولی هنگامی که شهرداری برای مهیا کردن نقطه مورد نظر میراث اقدام کرد اتفاقات مختلفی افتاد که کار را پیچیده وصداقت میراث را زیر سوال برد وهمچنین مردم را عصبانی نمود از جمله مامورین شهرداری مورد تعرض مالکین زمین مورد نپر میراث قرار گرفتند و معلوم شد زمین پیشنهادی میراث فرهنگی که اساساً جزو و ملحق به بافت تاریخی است معارضین متعدد از جمله ۱۱ ورثه دارد و این سوال پیش آمد که چرا میراث فرهنگی مکانی غصبی را برای دفن شهدا پیشنهاد داد و شائبه پیش آمد که میراث مدتها پیش باید معارضین این نقطه را با هدف مرمت و احیای سازه و جلوگیری از به خطر افتادن بنا به هر نحوی از جمله خرید زمین و… از محل جابجا میکرد ولی حالا شاید با دفن شهدا و مفت و مجانی معارضین را از زمین خلع ید میکرد که البته این تنها سوالی بود در ذهن مردم که بیپاسخ ماند. حالا چه کسی استفاده ابزاری از شهدا کرده؟
حال سوال اینجاست: در حالی که شرایط آرام بود، چرا میراث بیصداقتی نشان داد و مکانی غصبی و مخروبه را پیشنهاد داد و جریانات افراطی اصلاح طلب چرا به مردم توهین کرده و آنان را عصبانی کردند و کار پیچیده شد؟
و نکته مهمتر اینکه آنچه این بنای تاریخی را تهدید میکند دفن شهدا نیست بلکه ترکهای مناره هاست که مدتها بر تن این بنا مانده و میراث فرهنگی فقط اکتفا به چند بخیه گچی کرده و آن را رها کرده است به حال خودش و معلوم نیست بودجه کلان این سازمان که برای مرمت و احیا سرفصلی مفصل و پر و پیمان دارد کجا هزینه میشود؟
البته بد نیست سری به جگرکیهای چسبیده به این بنا هم بزنیم و بپرسیم ایا وجود جگرکیها کنار این نماد مغایرت با نحوه استفاده ندارد ولی دفن شهدا منافات دارد با نحوه استفاده؟
نکته بعدی اینکه نمونههای متعددی در دنیا وجود دارد که ثبت جهانی یونسکو را دارد و سرباز گمنام هم دفن شده از جمله میدان شارل دوگول فرانسه و از ثبت جهانی هم خارج نشده و نمونه داخلی آن میدان نقش جهان که با ساخت برج جهان نما یونسکو فقط درخواست تخریب ۵ طبقه اضافی برج را کرد نه کل برج را.
لذا ادعای میراث در خصوص ثبت جهانی نیز صادقانه نبوده و با استفاده از جهل مردم به قانون، انگ بیقانونی به مردم دارالعباد یزد زدند و دنبال تسئیه حساب سیاسی رفتند!
۴- خطر تخریب آثار باستانی/ موضوع بعدی ادعایی میراث فرهنگی: هرگونه حفاری باعث مخدوش شدن لایههای باستانی خواهد شد!
سوال اینجاست که حفرنیم مترقبر برای شهدا چگونه به لایههای باستانی آسیب میزند؟ در حالی که برای آسفالت ریزی و زیر سازی و… شهرداری همین حدود نیاز به لایه برداری دارد.
۵- چرایی محل تدفین شهدا/ شبهه بعدی که مخالفین طرح میکنند این است که شهدا را جای دیگری ببرید چرا اینجا؟
پاسخ: شما اگر میهمانی به خانه دعوت کنید او را کجا مکان میدهید؟ در بهترین جای منزل یا در آشپزخانه و انباری؟
این میدان خون ۳ شهید ریخته شده است. این میدان حسینیه است. تجمعات مذهبی در این میدان اتفاق میافتد. دیدار مردم با رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری در این میدان است. تجمعات انقلابی از جمله ۲۲ بهمن و ۹ دی در این میدان است. تمام توریستهای خارجی حتما از این حسینیه دیدن میکنند و فرصت مناسبی است برای انتقال پیام جهانی شهدا و انقلاب و دفاع مقدس. کاری که میراث از آن غافل است یا اعتقاد ندارد. حالا در استان یزد یک نقطه بهتر از اینجا معرفی کنید.
و در پایان یک حرف دل
میراث فرهنگی برای پیداکردن عتیقههای دفن شده در زیر خاک سالها زمان و میلیاردها پول صرف میکند تا این عتیقهها و تکه سفالها و مومیاییها را از زیر خاک بیرون بکشد و به موزه بفرستد تا به امروزیها بگوید گذشتگانی که ندیدهاید چگونه زیستهاند. (که کار کم ارزشی هم نیست)
حالا یک عده بیادعا و بدون داشتن اعتبارات میلیاردی هم سالهاست دنبال تکه استخوانهایی از جوانانی هستند که در قرن ما زیستهاند و کاری کردند که هیچ یک از پیشینیان سلف خود نکردهاند و خون خود را دادند تا نه تنها این بناها مثل بناهای سوریه و عراق و افغانستان و… به تاراج نرود بلکه فرهنگ و عقیده مردم به تاراج نرود.
آیا شایسته است اینگونه برخورد با جوانان وطن که برایشان جا نداشته باشیم؟
فقط برا بالا رفتن اطلاعات عمومی میگم این به قول شما بخیه گچ ها که میبینید بخیه نیست شاخص است که مشخص شود آیا بنا در حال تخریب است سرعت آن چقدر است و … هیچ عاقلی نمی آید رو بنا بخیه گچی بزند
سلام
ممنزن از این پاسخ بسیار عالی شما به چهار تا میراث فرهنگی نشسته نشسته
ایا واقعا در یزد جای دیگری نبود که شهدای گمنام در ان دفن شوند و باعث خدشه در ثبت یک اثر تاریخی شهر در فهرست جهانی هم نشود؟!! اینهائی که این همه شعار خون شهدا وووو میدهید! چقدر به ارمان شهدا پایبندی؟! شهدا برای ناموس و افتخار این کشور رفتند. نه اینکه عده ای فقط تحت نام انان دنبال منافع شخصی باشند. شهدایی که مظلومانه در بیابانها فدا شدند سربلندی مردم را میخواستند . نه اینکه عده ای بعد از گذشت این همه سال با استخوان انها بساط کسب سیاسی راه اندازند!! خودم جانباز کوچکی هستم و از محیط پائین همه چیز را میبینم …
____________________
میبدما: مسئله این است که آیا تکریم مقام شهداء برای ما اولویت بیشتری دارد یا ثبت میراث خشت و گلی؟ شهداء بهترینهای عصر ما هستند و ما باید بهترین تجلیل ممکن را از آنان به عمل آوریم تا علاوه بر روسیاه نبودن در برابر آنان، به فرزندانمان هم نشان بدهیم که شهدا چقدر از نظر ما مهم و بلندمرتبه هستند.
تکریم شهدا به گور و مقبره سازی نیست. به ارمان انها هست. نگاهی به جامعه امروزی بیندازید ببینید واقعا چه چیزی بوی ایثار و شهادت میدهد. چقدر اخلاق نیک و بی ریا در جامعه ماندگار شده !! همه اینها به خاطر این هست که ما فقط دنبال ظاهر و شعار هستیم!! بهتر است به جای مقبره های پر زرق و برق برای شهدا فساد و رانت خواری را در کشور از بین ببرید و دنبال سربلندی مردم این کشور باشید. مطمئنم اینهایی هم که اینهمه شعار شهدا میدهند دنبال موقعیت اقتصادی و سیاسی خود هستند…اصلا بهتر نبود در این مورد نظر بازماندگان شهدای مفقود الحسد جنگ را ملاک عمل قرار میدادن؟؟!! تا وارثان حقیقی انها تصمیم گیرنده باشند نه ظاهرسازان..
_______________________
میبدما: تعظیم شعائر و مقبره سازی برای شهدا و تکریم و احترام آنان منافاتی با دنبال کردن آرمان آنان ندارد که شما این دو را مقابل هم قرار میدهید
با تشکر از چاپ نظر حقیر. برای ختم کلام در صورت صلاح دید به این پرسش پاسخ دهید. چرا با وجود این همه حساسیت در مورد دفن شهدا در مورد فسادهای اقتصادی چنین واکنشی نشان نمیدین . چرا در راس بنیاد شهید گزارشهایی از اختلاص های ملیاردی منتشر شده در حالی که بسیاری از جانبازان با صراحت قانون هنوز ار بیمه مکمل و درمان مجانی محروم هستند.. چرا با وجود این همه هیئتهای حسینی در کشور روز به روز مرام یزیدی در مملکت بیشتر میشود؟؟؟.. در صورتی که جنابان و همفکران گرامی چنین حساسیتی را نشان دادید راهنمائی بفرمائید تا ملاحظه نمایم …؟برای جسارتم در اظهار نظر صریح پوزش خواهی دارم
_____________________
میبدما: فساد اقتصادی مانند ممانعت از تدفین شهدا یک مسئله ساده و سرراست نیست بلکه پیچیدگیهای فراوانی بر آن متصور است بنابراین طبیعی است که عکس العمل ها نسبت به آن اینقدر صریح و سریع نباشد. البته در فسادهایی که تمام ابعاد آن اجمالا برای ملت روشن شد (مانند فساد سه هزار میلیاردی) عکس العمل مردم و حکومت بسیار صریح و قاطع بود که ملاحظه کردید. در پیچیدگی این پرونده ها همین بس که شما الان از اختلاس در بنیاد سخن میگویید در حالیکه ابعاد و مختصات آن برای مردم و رسانه ها اصلا مشخص نیست تا واکنشی نشان دهند و اصلا قبل از رسیدگی قضایی و صدور حکم قطعی نمیتوان در این عرصه ورود پیدا کرد.