امیدواریم در مقوله وقف سیاستگذاری و تدبیرهای جدی‌تری انجام شود/ هر خانواده حداقل ۳ فرزند داشته باشد

ایشان در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاهها و حوزه های ما باید ظرفیت تحقیق و تولید فکری شان را بالا ببرند افزودند : مسئولان علمی استان ، از جمله استان یزد و شهرهای پیشرو علمی می توانند به قطب های علم و فناوری های پیشرفته تولید شوند

امام جمعه میبد در خطبه های نمازجمعه این هفته با گرامی داشت هفته پژوهش اظهار داشتند : اساس رشد و تعالی یک جامعه در علم و دانش و اخلاق و تربیت نهفته است و انقلاب اسلامی هم داعیه این را دارد که زمینه های رشد و تعالی علمی و معنوی جامعه باید فراهم شود.

به گزارش میبد آدینه ، آیت الله علیرضا اعرافی با بیان اینکه کشور ما با وجود همه فراز و فرودها و فشارهایی که از سوی دشمنان داشته است ؛ به نحو مناسبی در مسیر علمی به سمت جلو حرکت کرده است تصریح کردند: در هفته پژوهش و تحقیق باید از همه مراکز علمی و دانشگاهی حوزوی و همه محققان و پژوهشگران و دانشمندانی که علم خویش را در خدمت جامعه و کشور قرار می دهند و با تلاش خود مرزهای دانش را پیش می برند و با توسعه علمی و فناوری کشور را از وابستگی های به بیگانگان نجات می دهند باید تشکر و تقدیر کرد .

خطیب جمعه میبد با اشاره به نقاط درخشان در کارنامه علمی کشور با همه مشکلات و سختی های موجود خاطرنشان کردند: حدود ۳ هزار مرکز علمی و دانشگاهی و حوزی ،۴ و نیم میلیون دانشجو ، صد هزار استاد و عضو هیئت علمی ، انتشار بیش از ۵۰۰ مجله علمی و تحقیقی در کشور همه نشانگر جایگاه عظیم علمی کشور طی دهه های اخیر است .

ایشان با بیان اینکه ایران اسلامی در تولید مقالات علمی و جایگاه علمی در کل جهان جایگاه هفدهم را دارد و این خبر خیلی خوبی است افزود: بر اساس ارزیابی های شبکه های آی اس آی و اسکوپوس که  در دنیا انجام میدهند ؛ ما در منطقه خاورمیانه جایگاه اول تولید علمی را داریم و رشد علمی ما در دو دهه اخیر بسیار سریع بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشتند : اینکه ما در تحصیلات تکمیلی در دوره های ارشد و دکتری و پی اچ دی رشد کردیم و اینکه سرمایه گذاری پژوهشی ما حدود ۲ درصد از تولید ناخالص ملی است و تنوع رشته هایی که در دانشگاه های ما در طول دو دهه اخیر پایه ریزی شده است و حجم تولید کتاب و آثاری که از حوزه و دانشگاه داریم و تحولات بزرگی که در مراکز حوزوی و دانشگاهی و مراکز پژوهشی ما رقم خورده است ؛ همه نشان دهنده جایگاه مهم علمی کشور ماست که با همت نسل جوان با استعداد و پرتلاش در دانشگاه ، حوزه و مراکز علمی رقم خورده است.

آیت الله اعرافی در ادامه خاطرنشان کردند : افزون بر اینها ایران در بخشی از فناوری های پیشرفته که یکی از آنها فناوری های هسته ای ، هوا فضا ، غذایی ، ‌نانو تکنولوژی ، شیمی ، ‌بیوتکنولوژی و چند قلمرو ای از رشته های پیشرفته است ؛ سرمایه بزرگی را تولید و به فناوری های پیشرفته ای دست یافته است که همه اینها نشان دهنده جایگاه بالای علمی کشور است .

سندهای کلان راهنمای حرکت علمی کشور

امام جمعه میبد در بخش دیگر از بیانات خود با تاکید بر اینکه امروز در کشور چند سند مهم داریم که راهنمای حرکت علمی ماست که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند و آن سیاست های حاوی ۶ محور اصلی و ۳۶ زیرمحور است که مجموعه آنها خط و مشی حرکت علمی را نشان می دهد بر توجه مراکز علمی و دانشگاهی به این سیاست ها تاکید کرد .

مجلس و دولت و سیاستگذاران اسناد کلان کشور را مهم بشمارند

رئیس جامعه المصطفی العالمیه سیاست های علم و فناوری و ‌نقشه جامع علمی کشور مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه های ۸ ساله مجلس را سه سیاست جامع کشور برشمردند و افزودند : این سه سند اصلی نقشه راه حرکت علمی کشور است و عمده دیدگاهها و راهنمایی هایی که بایستی انجام شود در این سند ها طراحی و ریل گذاری و جلوی روی مسئولان و سیاستگذاران و مراکز علمی ما قرار داده شده است.

امام جمعه میبد تصریح کردند: مجلس ، دولت و سیاستگذاران کشور باید این اسناد کلان و اساسی را مهم بشمارند و تا جایی که امکان دارد زمینه های اجرایی شدن این بندها را فراهم سازند.

تا ۱۴۰۴ باید به رشد ۴ درصدی از تولید ناخالص ملی درحوزه پژوهش برسیم

خطیب جمعه میبد افزودند : طبق سیاست های علم و فناوری که رهبری اعلام فرمودند: باید با وجود مشکلات و تحریم ها و تنزل قیمت نفت  تا ۱۴۰۴ ما به چهار درصد از تولید ناخالص ملی در حوزه تحقیق و پژوهش برسیم که این همت بلندی را می طلبد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نگرانی های افت ایران از جایگاه فعلی علمی در جهان و منطقه تصریح کردند : راهی که آغاز کردیم و اسنادی که جلوی روی ملت و مراکز علمی ما گذاشته شده است نباید بسته بماند بلکه با تامین بودجه  و امکانات همه شاخص هایی که در سند پیش بینی شده است محقق کرد.

ایشان با تاکید بر نگاه همه مسئولین در استانها و شهرستانها به تحقیق و پژوهش اظهار داشتند : باید فرهنگ علم و تحقیق و پژوهش در بدنه اداری ما و بخش خصوصی رسوخ پیدا کند چراکه هنوز فرهنگ علم و تحقیق و کارشناسی و پیشرفت علمی مان ناقص است و باید در بدنه آموزش و پرورش و مراکز اداری ما این فرهنگ تقویت شود.

دو رکن مهم در رشد و تعالی کشور

آیت الله اعرافی در ادامه با بیان اینکه علاوه بر فناوری های پیشرفته و مرزهای دانش دو رکن مهم در رشد و تعالی یک جامعه مهم است یادآور شدند : یکی از این دور رکن در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است که فریاد رهبری و از نقاط آسیب پذیر علمی ماست.

امام جمعه میبد افزودند : علوم انسانی و اجتماعی باید نقادی و بازپردازی شود چرا که ما بر مبنای اسلام و اندیشه های اسلامی رشد پیدا می کنیم و باید اساتید دانشگاه و ‌دانشجویان و مراکز علمی و حوزه های علمیه این مقوله مهم و راهبردی را در دستور کار خود قرار دهند.

ما علم و دانش را با محوریت اخلاق اسلام و ارزشهای دینی می خواهیم

خطیب جمعه میبد با بیان اینکه ما علم و دانش را با محوریت اخلاق و اسلام و ارزشهای دینی می خواهیم تصریح کردند : دانشگاه ما باید اسلامی و مراکز علمی ما باید ارزش محور باشد.

ایشان در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاهها و حوزه های ما باید ظرفیت تحقیق و تولید فکری شان را بالا ببرند افزودند : مسئولان علمی استان ، از جمله استان یزد و شهرهای پیشرو علمی می توانند به قطب های علم و فناوری های پیشرفته تولید شوند که این نیاز به سیاستگذاری ، همبستگی و عزم و اراده جدی دارد و باید حوزه ها و دانشگاه ها  کمربندها را محکم ببندند تا در حوزه تحقیق و پژوهش درخشش بیشتری داشته باشیم.

در ۸۰ سال آینده جمعیت ایران به نصف کاهش می یابد

آیت الله اعرافی در بخش دیگر از بیانات خود هفته ثبت احوال را هم گرامی داشتند و با اشاره به ماموریت های ثبت و احوال در ثبت وقایع حیاتی کشور ، تولد و فوت و ازدواج و طلاق دارد اظهار داشتند : ثبت احوال دستگاهی است که آمار و ارقام کشور در قلمروهای جمعیتی و مهاجرت را کنتزل و با تحلیل به مسئولان می دهد .

امام جمعه میبد با بیان اینکه کسانی فکر نکنند اگر امروز گفته میشود به افزایش جمعیت باید توجه کرد منظور همان خانه های ده نفره قدیم نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اظهار نگرانی از وضعیت موجود رشد جمعیت کشور اظهارداشتند : اگر با رشد فعلی پیش برویم در ۸۰ سال آینده ، جمعیت کشور ایران به نصف امروز با حدود ۵۰ درصد سالمند می رسد که این خطر بزرگی برای کشور است .

هر خانواده حداقل ۳ فرزند داشته باشد

ایشان کاهش سن ازدواج ، ‌و کاهش رشد طلاق را از راههای کنترل و مدیریت جمعیتی در کشور دانستند و افزودند : هر خانواده باید حداقل ۲ تا ۳ فرزند داشته باشند چرا که اگر جمعیت را مدیریت نکنیم کیان کشور در مسیر آسیب قرار می گیرد و باید سیاست گذاری های کشور درست پیش برود.

امام جمعه میبد هفته وقف را هم گرامی داشتند و افزودند : امیدواریم در مقوله وقف سیاستگذاری و تدبیرهای جدی تری انجام شود .

مناسبت ها:

تسلیت سالروز رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام ، شهادت امام مجتبی ، امام رضا و امام  عسگری و اربعین سالار شهیدان به همه نمازگزاران و علاقمندان به پیامبر خدا و ائمه هدی از دیگر سخنان امام جمعه میبد در خطبه های نمازجمعه این هفته بود.