بازخوانی نطق جالب ۶سال قبل مرحوم یحیی‌زاده در مجلس + حاشیه‌نگاری

هنگام نطق من، بحمدالله مجلس آرام و ساکت زیادی از بود و نطق در فضایی بدون همهمه انجام شد! بعد از نطق (با وجودی که بخش آخرش مربوط به مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه بود) تعداد زیادی از حضار تحسین نمودند.

نطق های مرحوم یحیی زاده در صحن علنی مجلس، به گواه دفاتر روزنوشت آن مرحوم، مبتنی بر مطالعه و تأمل و دقت فراوان در انتخاب موضوعات و نحوه طرح مسائل بوده است و غالباً پس از پایان هر نطق، مورد تمجید تعدادی زیاد از نمایندگان قرار می‌گرفته است. به یاری حق، متناسب با ایام سال شمسی، نطقهای آن مرحوم در مجالس هفتم تا نهم بازنشر داده می‌شود. این نطقها اسنادی خواندنی از حوادث کشور در طی سالهای ۸۳ تا ۹۱ و موضعگیری‌های آن فقید را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

لینک دانلود فیلم

نطق مورخ: ۸۷/۹/۲۶

بسم‌الله الرحمن الرحیم

«الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین و الائمه علیهم السلام»

با درود به روح پر فتوح امام شهیدان و تمام شهیدان بویژه سیدالشهدای مجلس شهید مدرس و نیز شهید مفتح و گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و با آرزوی سلامتی و طول عمر رهبر معظم مواردی را یادآور می‌شوم:

۱ ـ هجدهم ذی‌الحجه عید غدیر خم روز اکمال دین و اتمام نعمت، روز شکفتن گل ولایت علوی، روز آغاز امامت و استمرار نبوت را به جمیع مسلمانان، مظلومان و محرومان جهان تبریک عرض نموده و امیدوارم همانطورکه از برکات غدیر در پیروزی و استمرار انقلاب و (۸) سال دفاع مقدس بهره‌بردیم، در تمام برهه‌ها و بحرانها با استمداد از غدیر و ولایت بتوانیم بر مشکلات فائق آمده به توفیقات افزون‌تری نائل گردیم.

۲ ـ جنایاتی که چند ماه اخیر در فلسطین اشغالی و غزه اتفاق افتاد مجازات مردم مسلمان و انقلابی است که به جرم حرکت بر خلاف میل غرب و انتخاب دولتی انقلابی مجازات می‌شوند. محاصره غزه یک فاجعه بزرگ تاریخی و انسانی است که از سوی آمریکا و اسرائیل و با همکاری کامل بعضی از دول عربی بی غیرت صورت گرفته است. ادامه این جنایت دلیل روشنی بر ناکارآمدی سازمانهای عریض و طویل بین‌المللی و به اصطلاح حقوق بشری و سازمان ملل در مقابله با ددمنشی و سبعیت رژیم جعلی اسرائیل است که البته هیچ تأثیری در عزم مردم مسلمان فلسطین و حماس قهرمان نخواهد داشت.

سجده شکر اسماعیل هنیه نخست‌وزیر منتخب فلسطین قبل از شروع سخنرانی در جشن بیست و یکمین سالگرد جنبش فلسطینی حماس در غزه نشان داد که ملت شجاع فلسطین با همه این جنایات هرگز در برابر متجاوزان و مستکبران و صهیونیستها سر تعظیم فرود نیاورده و همچنان و همواره تنها در برابر خدای واحد قادر منتقم خضوع خواهد کرد.

پرتاب کفشهای خبرنگار شجاع عراقی به سوی بوش پاسخ شایسته ملت مسلمان عراق به تجاوز به فلسطین و عراق و سایر بلاد در آخرین روزهای ریاست بوش بود.

۳ ـ رهبر آگاه و عادل در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت برای چندمین بار، آنهم در چهارمین سال فعالیت دولت نهم رئیس‌جمهور محترم را به شدت مورد تأیید قرار داد. توصیف رئیس‌جمهور به فردی انقلابی، متعهد، کارآمد، فعال و شجاع دلیل واضح دیگری بر تأیید قاطع رئیس‌جمهور و کلیت دولت از سوی رهبر معظم است.

اگر اجتهاد در مقابل نص ننماییم، ما و همه غدیریان وظیفه داریم از دولت پر تلاش، متعهد و خدمتگزار بطور جدی و مؤثر حمایت نماییم. البته نقد منصفانه دولت بویژه آنکه از سوی مراجع عظام تقلید، نخبگان و دلسوزان صورت می‌گیرد، چیزی جز حمایت از دولت نیست که از دولت کریمه انتظار می‌رود آستانه تحمل خود را از آنچه هست بالاتر برده و در برابر انتقادها عنایت بیشتری نماید.

از گروههای سیاسی که اینروزها با بهانه‌های مختلف و با حضور نامزد احتمالی خود جلسه و همایش برگزار نموده و گاهی تمام تلاشهای دولت را زیر سؤال برده و سیاه‌نمایی می‌کنند، انتظار دارم در بازی سیاسی نیز بازی جوانمردانه را فراموش نکنند و به توپ لگد بزنند و دنبال شکستن پای حریف نباشند.

به رئیس‌جمهور محترم که در نقش مربی و کاپیتان توامان تیم دولت بسیار پر نفس و پر تحرک مشغول فعالیت است، یادآور می‌شوم که بعضی از اعضای تیم او در پست تخصصی خود قرار نگرفتند و بدتر از آن بعضی از آنها گاهی از ارسال پاس سالم عاجزند و چند بار نیز گل به دروازه خودی زدند که موجب شده پیروزی تیم دولت خیلی چشمگیر نباشد. امیدوارم با یک تعویض مناسب بیشتر از این شاهد ضایع شدن تلاش دولت نباشیم.

۴ ـ بعضی از بی‌نظمیها و غیبت و تأخیرها در این چند ماه مجلس و همین امروز به شکلی است که انگار سال پنجم مجلس هفتم است، نه سال اول مجلس هشتم. ضمن تشکر از تلاشهای هیأت‌رئیسه محترم برای ایجاد نظم و انضباط بیشتر و کارایی بهتر مواردی را پیشنهاد می‌نمایم.

الف ـ هیأت‌رئیسه در تصمیم‌گیریها نمایندگان را محرم بداند و با آنها مشورت کرده و سپس تصمیم‌گیری نموده و بعد از آن به هیچ قیمتی دچار تردید و بداء نگردیده، تصمیمات متخذه را لغو ننماید.

آنچه در بسیاری از سه‌شنبه‌ها به انگیزه کارآمد کردن کمیسیونها صورت گرفت بهیچوجه در شأن مجلس و مدیریت آن نیست. شاید اگر چنین اتفاقی حتی یکبار در دولت اتفاق می‌افتاد بسیاری از ما بارها تذکر داده و نکوهش می‌کردیم.

ب ـ تدبیری اندیشیده شود تا نمایندگان کمتر مشغول مسائل جزئی و فروعات گردند، بلکه با عقبه کارشناسی غنی، عمیق‌تر و دقیق‌تر به مسائل کلان بپردازند.

ج ـ باتوجه به انباشته شدن طرحها و لوایح و سؤالات و باتوجه به محدودیت زمانی بعضی از آنها چه توجیهی برای کاهش جلسات علنی وجود دارد؟ تعطیلی یک هفته جلسات برای حضور در حوزه‌های انتخابیه الزامی نیست و در عوض رسیدگی به سؤالات و بسیاری از طرحها و لوایح فوریت‌دار لازم است در زمان مشخصی صورت گیرد. با این حساب آنچه اکنون درمورد جلسات علنی اتفاق می‌افتد خلاف آیین‌نامه است و لازم است آنچه در این مورد مرّ قانون آیین‌نامه حکم می‌کند انجام شود، بدیهی است هرگاه جلسه علنی برگزار نشود علاوه بر آنکه به تقنین آسیب می‌رسد، به نظارت از طریق تذکر، سؤال و استیضاح هم به شدت آسیب خواهد رسید.

د ـ باتوجه به موضع مصرح رهبر معظم در دوره گذشته نسبت به سفرهای خارجی نمایندگان، شایسته است قاطعانه جلوی بسیاری از سفرهای خارجی گرفته شده و در هر سفر خارجی ضروری نماینده اعزامی ملزم به ارائه گزارش مکتوب به مجلس و افکار عمومی گردد.

ه‍ ـ هیأت‌رئیسه از دولت بخواهد جلساتی که باید به حضور ناظران رسمی منتخب مجلس تشکیل شود در ساعات و ایامی که با جلسات علنی و کمیسیونها تداخل ندارد تشکیل گردد.

و ـ هرچند تشکیل بعضی از فراکسیونها در مجلس مفید و ضروری است، اما در بسیاری از موارد فراکسیونهای متعدد و متنوع و حضور یک نماینده در تعداد زیادی از آنها مانع جدی برای تصمیم‌گیریهای کارشناسانه و بی‌طرفانه و مزاحم حضور منظم در کمیته‌ها، کمیسیونها و جلسات علنی است. از اینرو شایسته است هرچه زودتر فراکسیونها ساماندهی شده تا رادع و مانع انجام وظیفه خطیر نمایندگی نباشند.

۵ ـ در پایان به طرح بعضی از درخواستهای حوزه انتخابیه‌ام می‌پردازم.

الف ـ باتوجه به اهمیت قنات در کشور و استان یزد و شهرستان تفت و آب‌دهی (۸) میلیارد متر مکعبی قنوات در کشور از رئیس‌جمهور محترم تقاضا دارم نسبت به افزایش بودجه قنات در بودجه ۸۸ اقدام نموده و باتوجه به نقش فوق‌العاده و بی‌بدیل قنات در استان یزد بخش عمده‌ای از این اعتبار به قنوات استان یزد اختصاص دهند.

ب ـ به وزیر محترم نیرو یادآور می‌شوم طبق وعده‌های قبلی لازم است آبرسانی از شحنه به تفت تا پایان سالجاری انجام پذیرد که انتظار می‌رود بعد از سالها انتظار این مهم دیگر به تأخیر نیفتد.

ج ـ از وزیر محترم نفت درخواست می‌کنم نسبت به اجرای مصوبه‌های سفر دولت در مورد گازرسانی به بخش نیر و راه‌اندازی پتروشیمی میبد تسریع نمایند.

د ـ باتوجه به حوادث متعدد جاده‌ای در مسیرهای یزد ـ میبد ـ اردکان و جاده یزد ـ تفت ـ سورمق به وزیر محترم راه و ترابری تأکید می‌کنم نسبت به تکمیل باند غربی کمربندی میبد ـ اردکان و اتمام جاده تفت ـ سورمق تسریع فرمایند. والسلام علیکم و رحمه­الله و برکاته

حاشیه‌های نطق برگرفته از دفتر ۲۹ از روزنوشت‌های مرحوم یحیی‌زاده:

هنگام نطق من، بحمدالله مجلس آرام و ساکت زیادی از بود و نطق در فضایی بدون همهمه انجام شد! بعد از نطق (با وجودی که بخش آخرش مربوط به مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه بود) تعداد زیادی از حضار تحسین نمودند.

پس از آن هم خیلی‌ها که به من می‌رسیدند و بعضی‌ها که بلند شدند و آمدند، همگی تشکر کردند به جز آقای … که می‌گفت: چرا گفتی بعضی‌ها گل به دروازه خودی زده‌اند! و از همین شکل انتقاد به دولت هم ناراحت بود. به او گفتم: من بیش از یک ساعت در مورد این تنظیر و تشبیه و ذکر این موضوع فکر کردم  که مطرح بکنم یا نکنم! بعد به این نتیجه رسیدم در شب عید غدیر اینطور انتقادی، انتقادی است نرم و مناسب و مقداری هم موجب تلطیف می‌شود که چنین کردم!

لینک دانلود فیلم