شهرهای نمونه گردشگری تبدیل به شهرهای فراموش شده گردشگری شده‌اند

معضلات شهرهای نمونه گردشگری کشور اما چنان در ویترین قرار گرفته است که مسئولان این شهرها را از ایجاد تاسیسات گردشگری و حتی ارائه یک طرح که به ماندگاری گردشگر در این شهرها کمک کند ناتوان کرده است.

۱۱شهر نمونه گردشگری که قرار بود ویترین فعالیت گردشگری کشور معرفی شوند هیچ تفاوتی با دیگر شهرهای کشور ندارند و حتی در برخی مناطق تبدیل به شهرهای فراموش شده گردشگری شده‌اند.

شهرها و شهرستان‌های لاهیجان، ‌رامسر، دماوند، نیشابور، سرعین، میبد، تفت، ابرکوه، ‌بسطام، شهمیرزاد و ماهان شهرهای نمونه گردشگری در ایران هستند که عنوان شهرهای نمونه گردشگری کشور را یدک می‌کشند. معضلات شهرهای نمونه گردشگری کشور اما چنان در ویترین قرار گرفته است که مسئولان این شهرها را از ایجاد تاسیسات گردشگری و حتی ارائه یک طرح که به ماندگاری گردشگر در این شهرها کمک کند ناتوان کرده است. به همین دلیل نیز شهرداران شهرهای نمونه گردشگری به سازمان میراث فرهنگی رفتند تا در جلسه‌ای‌ با معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی مشکلات این شهرها را اعلام کنند.

عقب ماندن از طرح‌های گردشگری

سعید شیرکوند معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی می‌گوید که استدلال‌هایی برای انتخاب شهرهای نمونه گردشگری کشور وجود داشته ولی وقتی به عملکرد سال‌های گذشته این شهرها نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که این شهرها همچون دیگر شهرهای کشور جلو آمده و هیچ تفاوتی با شهرهای دیگر ندارند. آنطور که مسئولان سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده‌اند ایجاد تاسیسات گردشگری در شهرهای نمونه گردشگری بدون اخذ عوارض از سوی شهرداری‌ها انجام می‌شود. همچنین قرار است در برنامه ششم توسعه کشور و براساس آنچه سعید شیرکوند، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است، تلاش می‌شود با نگاه ویژه به شهرهای نمونه گردشگری کشور ردیف بودجه مستقل برای آنها در برنامه بودجه کشور تخصیص داده شود. شهرداران شهرهای نمونه گردشگری اما از محدودیت بودجه شهرداری‌ها در شهرهای نمونه گردشگری، نبود زیرساخت‌های گردشگری، حتی نبود آسفالت در مسیر شهرهای نمونه گردشگری گلایه می‌کنند؛ گلایه‌هایی که به‌نظر می‌رسد به‌دلیل نبود یک برنامه منسجم و بوروکراسی بین‌دستگاهی ایجاد شده است.

شهرهای نمونه گردشگری در اغما

نصرت‌الله کوزه‌گر شهردار رامسر در نشست شهرداران شهرهای نمونه گردشگری با معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، می‌گوید: شهرداری‌ها با بودجه محدود قادر به انجام کارهای بزرگ نیستند. در رامسر محدودیت زمین و عرصه وجود دارد و حالا قرار است شهر از گردشگر پر شود اما ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این شهر مشکل است.

محمدحسن زرندی شهردار نیشابور نیز می‌پرسد: چه کاری تاکنون برای شهرهای نمونه گردشگری انجام شده است؟ او در انتقاد به تداوم بی‌توجهی‌ها به شهرهای نمونه گردشگری کشور گفت که نیشابور هنوز دارای طرح جامع گردشگری نیست. به گفته او تمامی طرح‌های گردشگری به‌رغم حضور سرمایه‌گذار در شهر نیشابور بلاتکلیف مانده‌اند. آنطور که زرندی گفته است، متولیان این شهر هنوز نمی‌دانند برای جذب گردشگر و ماندگاری آنها باید چه کنند؟

ابرکوه یکی دیگر از شهرهای نمونه گردشگری، با ۵۰۰ اثر تاریخی است که قدمت برخی‌شان به هزاران سال می‌رسد. اما آنطور که فرماندار این شهرستان گفته است تمام بودجه این شهرستان ۵میلیارد تومان است که آن هم باید صرف مرتفع کردن مشکلات شود. به گفته سیدنبی رسولی، در دولت قبل قرار شد ۴میلیارد تومان برای ایجاد تاسیسات گردشگری به ابرکوه اختصاص یابد که کمتر از ۱۰۰میلیون تومان به این شهر داده شد.شهر ماهان در استان کرمان نیز که یکی از جاذبه‌های ثبت جهانی شده ایران را در خود دارد، به گفته علی اصغر خسروی، شهردار این شهر وضعیت بهتری نسبت به دیگر شهرهای نمونه گردشگری کشور ندارد. به گفته او ایجاد تاسیسات گردشگری ازجمله اقامتگاه در شهری مانند ماهان که برخی اراضی آن باید حفظ شوند و ملاحظات زیست‌محیطی و میراث فرهنگی دارند، دشوار است.

بازبینی مجدد مطالعات گردشگری

سعید شیرکوند معاون برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی از شهرداران ۱۱شهر نمونه گردشگری کشور خواست تا پایان سال نقشه راه گردشگری شهرهای خود را به سازمان میراث فرهنگی ارسال کنند. او با انتقاد از کم کاری‌ها در شهرهای نمونه گردشگری از شهرداران این شهرها خواست به بازبینی مجدد مطالعات انجام شده و طرح‌های گردشگری بپردازند تا نتیجه بازنگری‌ها، نقشه راه فعالیت‌های گردشگری سال آینده در شهرهای نمونه گردشگری شود.