نهضت ملی کردن اینترنت

حجه الاسلام و المسلمین ابوالفضل امامی

  • حجه الاسلام و المسلمین ابوالفضل امامی

با ورود جهان به عصر فضای مجازی و اهمیت اینترنت، آمریکا با وجود افول سلطه جهانی و هژمونی اش، هم چنان در عرصه فضای مجازی جهان، در وضعیت هژمونی است. این امر خطرات امنیتی بسیاری را در «محیط امنیت، محیط سیاست، محیط فرهنگ، محیط اجتماع و محیط اقتصاد و حتی هنر و …» را فراهم کرده است.

از این رو، صنع اینترنت آمریکایی، یک صنعت بسیار پر منافع و پر سود برای وی و بسیار خطر خیز از تمام جهت برای دیگر کشورها است. در این راستا برخی کشورها در راستای مقاوت در برابر جهانی سازی آمریکایی، دست به «استقلال مجازی» و ملی سازی صنعت فضای مجازی زده اند.

در همین راستا و برای تحقق نهضت اسلامی و ملی اینترنت، امام خامنه ای فرمان تأسیس «شورای عالی فضای مجازی» را صادر کردند. تا هم مخاطرات امنیتی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و سپس جهان اسلام را لحاظ کرده باشند و هم آسیب های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و … را به فرصت تبدیل کنند.

این کار، فرمان نرم برای «نهضت ملی کردن فضای مجازی؛ یعنی اینترنت ملی» بوده است که متأسفانه دولت یازدهم به دلیل منطق پذیرش آمریکا به عنوان کدخدا، به استقلال ملی در فضای مجازی و در پی آن منافع امنیت ملی کم توجهی می کند.

با وجود مطالبات شدید مردمی و رهبری و نخبگانی، دولت که عملاً «شورای عالی فضای مجازی را تعطیل کرده بود، اخیرا به فعال سازی زینتی و صوری آن اقدام کرده است. این در حالی است که ۹۵ درصد از چرخه ارتباطی ایرانیان در اینترنت، داخلی است؛ کاربران و کاربری ها، داخلی است.

روشن است که وقتی بسیاری از نیازمندیهای کشور بر بسیتر اینترنت آمریکایی باشد، به قول اوباما یک روزه می توانند شیر اینترنت آمریکای را ببندند و آنگاه این «رکون به ظالمین» سبب بر افروخته شدن «آتش انواع نا امنی ها و مخاطرات» خواهد شد و احدی قادر به رفع این خطرات عظیم امنیت ملی نخواهد بود.

ضرور است که روش مواضع اشتباه دولت دست در «فضای مجازی» اصلاح شود و به جای منافع ملی آمریکا به منافع ملی ایران کمک کند.