آیا کمربند و کلاه ایمنی از تخلف و حادثه پیشگیری میکنند؟! +پیشنهاد
یکی از شعارهای راهنمایی و رانندگی این است که هر حادثهای ناشی از یک تخلف است! پس حوادث ما بخاطر تخلفات ماست. بنابراین باید علاوه بر تاکید دم به دم بر کلاه و کمربند، امکاناتی فراهم کنیم تا به صورت سیستماتیک، جلوی تخلف در میبد گرفته شود.
- صابر آقایی/ میبد بالا
اخیرا همایشی با موضوع گرامیداشت قربانیان حوادث ترافیکی در فرمانداری میبد برگزار شد. در این همایش آمار تکان دهنده ای از قربانیان حوادث در شهرستان میبد اعلام شد. رتبه نخست شهرستان در آمار کشته شدگان به نسبت جمعیت در استان و نیز رتبه نخست استان در کشور، سالهاست که مسولان را به چالش کشیده است.
جهت کاهش این آمار وحشتناک اقداماتی از طرف مسئولین ذیربط انجام شده است و همچنین نیاز به توجه زیادتر و اقدامات جدی تر به این موضوع وجود دارد چرا که بار سنگینی را از لحاظ مالی، روحی-روانی، اجتماعی و… بر دولت و ملت گذاشته است.
اگر کمی در رابطه با اقدامات صورت گرفته جهت پیشگیری حوادث رانندگی بنگریم متوجه می شویم که تمرکز بسیاری روی فرهنگ سازی جهت بستن کمربند ایمنی و استفاده از کلاه ایمنی شده است چنان که تابلوهای تبلیغاتی شهر نیز گویای این روند می باشد. اما براستی کمربند ایمنی و کلاه ایمنی در کدام مرحله از پیشگیری قرار دارد؟! اگر دقت کنیم، نقش کمربند و کلاه در مرحله ی پیشگیری از حادثه به حساب نمی آید چرا که ما فقط اقدامی انجام داده ایم که پس از حادثه، کاهش تلفات را داشته باشیم! نه اینکه سبب جلوگیری از حادثه شویم. چرا که خیلی از اوقات با وجود بستن کمربند و گذاشتن کلاه ایمنی، به خاطر تخلفات محرز انجام شده، آن فرد دچار لطمات جدی میشود.
به نظر میرسد اگر بتوانیم کاری کنیم تا کاهش حوادث را داشته باشیم و نه کاهش تلفات عضوی از بدن پس از حادثه، قطعا به نتایج بهتری دست خواهیم یافت. یکی از شعارهای راهنمایی و رانندگی این است که هر حادثه ای ناشی از یک تخلف است! پس حوادث ما بخاطر تخلفات ماست. بنابراین بایستی بر کاهش تخلفات تاکید داشته باشیم و علاوه بر تاکید دم به دم بر کلاه و کمربند، امکاناتی فراهم کنیم تا به صورت سیستماتیک، جلوی تخلف گرفته شود.
باید توجه داشته باشیم همین که راننده ای براحتی در میبد تخلف می کند دلیل بر عدم خوف ذهنی راننده از عواقب آن و یا پنهان بودن از چشم قانون است. خلاصه سخن اینکه راهکارهای ساده ای نیز وجود دارد که می تواند بسیاری از تخلفات را کاهش دهد و البته نیاز به همت والایی دارد. اقداماتی همچون: ایجاد مرکز کنترل ترافیک شهرستان، افزایش اقتدار پلیس میبد، نظارت بر خودروها و موتورسیکلتها با نصب دوربینهای ثبت کننده، اعمال جدی قانون جریمه کردن راکبان متخلف موتورسیکلت، به کارگیری نیروهای توانمند و خبره در نیروی انتظامی، توجیه والدین جهت ممانعت از موتورسواری فرزندان زیر ۱۸ سال، افزایش جرایم تخلفات رانندگی و…
من که از بستن کمربند ایمنی می ترسم فکر می کنم این کمربند در موارد بیشتری خود عاملی برای تشدید حادثه است. یا کلاه ایمنی باعث افزایش تصادف می شود چون مانع دید کافی و چرخش سر می شود
سلام
چند سوال از شما، بزرگان و مسئولان شهرستان و راهنمایی و رانندگی.
۱- جریمه کردن نبستن کمربند ایمنی جلوی پارک فلسطین اولویت بیشتری دارد و یا بلوار مدرس و خط سنتو؟
۲- آیا تا به امروز مورد و یا گزارشی داشته ایم که راننده خودرویی در داخل شهر میبد و به خصوص خیابان پر ترافیک امام میبد که نمی توان سرعت بیش از ۳۰ کیلومتر داشت بر اثر نبستن کمربند ایمنی فوت کرده باشد و یا آسیب جدی دیده باشد؟
۳- آیا هدف اصلی راهنمایی و رانندگی برای جریمه کردن همه خودروهایی که در خیابان امام کمربند نبسته اند جلوگیری از تلفات مردم است و یا اینکه …
۴- آیا با این روال جریمه کردن و وضع موجود قرار است این مشکلات حل شود؟ پس چرا با اینکه این روال چندین سال است اجرا می شود چاره ساز نبوده است؟
۵- آیا برخورد نامناسب و به هر بهانه ای جریمه کردن به جای لطف خوب و تذکر دادن چیزی جز نارضایتی عموم مردم از نظام در پی دارد؟
امیدوارم که این نظر را تایید کنید،هرچند می دانم به مذاق شما خوش نمی آید.