میبد به لحاظ زیرساخت کتابخانه‌ای در رتبه نخست کشور قرار دارد/ مشکلات سوریه با تجربه بسیج ما حل شد/ عزاداری‌ها در میبد هم به لحاظ کمی و هم کیفی ارتقاء یافته است

حضرت آیت الله اعرافی، کتابخانه مرکزی میبد را یکی از ۱۲ کتابخانه مجهز و مطرح کشور دانستند و افزودند این کتابخانه بالای صدهزار جلد کتاب و منابع علمی و بالغ بر ۴ هزار نفر عضو در این کتابخانه ها وجود دارند.

امام جمعه میبد در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به مذاکرات اخیر ایران با گروه ۱+۵ اظهار داشتند : ملت ایران برای حل یک مشکلات بین المللی حاضر به گفتگو شد و این دستاورد بزرگی برای ملت بزرگ ایران است .

به گزارش میبد آدینه ، حضرت آیت الله علیرضا اعرافی با تاکید بر حقوق مسلم ملت ایران و رعایت خط قرمزهای انقلاب اسلامی در مذاکرات تصریح کردند : اگر امریکاییها و گروه مذاکره کننده اروپایی نرمش منطقی و درستی را از خود نشان ندهند مذاکرات به نتایج مطلوب خود نخواهد رسید چرا که ملت ایران ذره ای از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد.

خطیب جمعه میبد با بیان اینکه امریکا و دشمنان بدانند که ما ایستادگی کردیم و از این به بعد هم نسل بزرگ جوان و بسیجیان ما ایستادگی خواهند کرد تصریح کرد : ما ملت با تمدن و اهل منطق هستیم و انقلاب متمدنی را در عالم پدید آوردیم و با تهدید و تحریم از حقوق خود کوتاه نخواهیم آمد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی در داخل خاطرنشان کرد : هرچند دشمنان به دنبال بهانه تراشی هستند اما ما باید ادبیات قوی را بر دنیا ارئه دهیم و بدون هیچ گونه ترس و نگرانی باید اقتصاد خود را بر پایه های قوی استوار کنیم چرا که اگر با خدا معامله کنیم خداوند هم ما را پشتیبانی خواهد کرد .

امام جمعه میبد با بیان اینکه امروز انقلاب اسلامی اقتدار خود را در دنیا به نمایش گذاشته است و ایران اسلامی قدرت بزرگ در منطقه است تصریح کرد: امریکاییها در بحرانها و چالش های سخت قرار دارند و  به ما نیاز دارند و ما باید با شجاعت و بدون هیچ نگرانی به ایستادگی و مقاومت خود ادامه دهیم .

آیت الله اعرافی با بیان اینکه ما هیچ نگرانی از نتیجه مذاکرات نداریم افزودند : ما قاطعانه ایستاده ایم و قطعا دشمنان ما در برابر اراده ملت بزرگ ایران تسلیم خواهند شد .

شهرستان میبد رتبه نخست به لحاظ زیرساخت های کتابخانه ای در کشور

امام جمعه میبد در ادامه با گرامی داشت هفته کتاب و کتابخوانی با اظهار خرسندی از اینکه در سالهای اخیر عقب ماندگی شهرستان میبد در زیرساخت های کتابخانه جبران شده است اظهار داشتند : امروز با تلاش و همت مسئولین و مردم ، شهرستان میبد به لحاظ زیرساخت کتابخانه ای در رتبه نخست کشور قرار دارد .

حضرت آیت الله اعرافی ، کتابخانه مرکزی میبد را یکی از دوازده کتابخانه مجهز و مطرح کشور دانستند و افزودند این کتابخانه با میلیاردها بودجه و اعتبار از ناحیه سفر دولت و مقام معظم رهبری احداث شده است که بالای صدهزار جلد کتاب و منابع علمی و بالغ بر ۴ هزار نفر عضو در این کتابخانه ها وجود دارند.

خطیب جمعه میبد افزودند: در کنار این زیرساخت های کتابخانه ای ، بیش از دوازده مرکز علمی و دانشگاهی و حوزوی و آموزش و پرورش ، ده ها کتابخانه تخصصی وجود دارد که نیاز به تقویت دارند.

ایشان با اظهار خرسندی از سرانه بالای فضا و زیرساخت های کتابخانه ای به لحاظ عمومی ، دانشگاهی و حوزوی و آموزش و پرورش شهرستان میبد بیان کردند : خوشبختانه شهرستان میبد به لحاظ فضا و زیرساخت کتابخانه ای در سطح کشور وضعیت کاملا خوبی دارد .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کردند : البته بعضی گره ها هم هنوز در کتابخانه مرکزی باقی مانده است که امیدواریم با همکاری مردم و تلاش مسئولین آنها هم رفع شود.

به دنبال توسعه فرهنگ خواندن کتاب مفید و سازنده هستیم

امام جمعه میبد با بیان اینکه میزان مطالعه در شهرستان میبد خوب است افزودند: اما مطلوب نیست و ممکن است با برنامه ریزی های جدی تری در آموزش و پرورش ، دانشگاهها و در کارخانه ها و مراکز عمومی ، بیش از این فرهنگ خواندن کتابهای مفید و سازنده را توسعه بدهیم .

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با تاکید بر اینکه کتاب خواندن باید فرهنگ هر روز ما شود تصریح کردند : همانطور که برای افزایش فضا و زیرساخت های کتابخانه ای در شهرستان همت و تلاش شد باید برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از کتاب معارف دینی یعنی قرآن تا کتابهای علمی برای تعالی و رشد جامعه  هم تلاش شود .

خطیبب جمعه میبد ، فرهنگ مراجعه به کتاب و سایت و نرم افزار خوب را هم مهم دانستند و افزودند : اگر فرهنگ مطالعه کتاب خوب ، دیجیتال و مراجعه به سایت داشته باشیم اما به سمت آنچه که برای ما مفید است حرکت نکنیم نتیجه معکوسی خواهد داشت .

تاکید بر برنامه ریزی تقویت کتابخانه های مدارس

ایشان با اشاره به وضعیت نامناسب کتابخانه های مدارس بر برنامه ریزی آموزش و پرورش بر تقویت کتابخانه های مدارس یادآور شدند : قفسه کتابخانه های مدارس ضعیف است و اولیا و آموزش و پرورش باید تلاش کنند ؛ کتابها و نرم افزارهای سازنده و موجب تعالی اخلاقی و علمی دانش آموزان در مدارس وجود داشته باشد .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با قدردانی از خدمتگزاران به کتاب و کتابخانه اظهار امیدواری کردند : فرهنگ توسعه کتابخوانی و زمینه های کتابخواندن موجب توجه همه جامعه  قرار بگیرد.

بسیج برآمده از انقلاب ، ایمان مردم و آزموده شده در جریان انقلاب و دفاع مقدس است

آیت الله اعرافی در بخش دیگر از بیانات خود و در آستانه هفته بسیج ، با تاکید بر حفظ جایگاه متعالی بسیج از سوی جامعه اظهار داشتند : فرهنگ بسیجی که با انقلاب شد و کشور در طول ۸ سال از تهاجم بیگانگان صیانت شد باید توسعه یابد .

قلمروهای وسیع فعالیت بسیج :

امام جمعه میبد با تبریک هفته بسیج به همه بسیجیان و فعالان در قلمرو بسیج افزودند : بسیج در قلمروهای متعددی فعالیت دارد که یکی بسیج عمومی است که در محلات فعالیت دارند و گروه دوم از حرکت بسیج ، بسیجیان تخصصی است و قریب ۲۰ نوع بسیج تخصصی در دانشگاهها و آموزش و پرورش و اصناف و گروههای مختلف راه اندازی شده است .

قریب ۲۰ نوع بسیج تخصصی در جامعه فعالیت دارد

خطیب جمعه میبد با اشاره به قلمروهای گسترده فعالیت های بسیج افزود : یکی از کارهای مهم بسیج ، بالا بردن آمادگی دفاعی و رزمی کشور است و نسل جوان ما دائم دارای روحیه مقاومت ، جهاد و دارای توانایی رزمی در برابر دشمن است و میلیون ها نفر از طریق بسیج آموزش دیده و آماده دفاع از کشورند.

آیت الله اعرافی گفت : یکی دیگر از کارهای مهم بسیج ، دفاع از امنیت داخلی کشور است و در بسیاری از مواقع که کشور در معرض تهدید درونی قرار می گیرد بسیج با قدرت توانایی دفع آن ، ‌اختلال و فتنه را داشته است بنابراین بسیج هم در برابر هجوم های بیگانه و هم در برابر توطئه های داخلی کشور را بیمه می کند و هم در عرصه امر به معروف و نهی از منکر ، صیانت از اخلاق عمومی و ارزشهای الهی نقش کلیدی و سازنده داشته است و بیش از این هم باید تقویت شود .

بسیج شجره طیبه و مدرسه عشق و ایثار و ایمان است

امام جمعه میبد خاطرنشان کردند : همانطور که بسیج در تقویت پایه های اعتقادی گامهای بزرگی برداشته و حلقه های صالحین که امروز هزاران حلقه صالحین و صدها هزار جوان در قالب آن آموزش های اعتقادی و معنوی و اخلاقی می بینند ؛ در عرصه سازندگی و پیشرفت کشور و عرصه های علمی هم نقش موثری داشته است که با روحیه بسیجی قلمروهای بزرگ علمی را فتح کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بسیج برآمده از انقلاب ، ایمان مردم و آزموده شده در جریان انقلاب و بویژه در دفاع مقدس است افزودند : بسیج شجره طیبه و مدرسه عشق و ایثار و ایمان است و جایگاهی است که در آن انسانهای بزرگ به شهادت رسیدند و ایثار کرده اند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشتند : بسیج پیرو ولایت و رهبری الهی است که در قلمروهای مختلف در خدمت کشور بوده است و امروز در مدارس ، دانشگاهها ، حوزه ها ، صنعت و اصناف نقش مهم اخلاقی ، معنوی ، علمی ، دفاعی و امنیتی بسیج نقش ممتازی است که ما باید قدر آن را بدانیم.

امروز مشکلات کشورهای منطقه با تجربه بسیج ما قابل حل است

ایشان با اشاره به تجربه بسیج در طول انقلاب به مشکلات کشورهای منطقه پرداختند و افزودند : مشکلات سوریه با تجربه بسیج ما حل شد و حزب الله تجربه نوعی از بسیج انقلابی ماست و امروز هم در برابر تکفیری های وابسته به غرب و حرکت داعش در عراق که آن هم مفسده ایجاد کرده است یک بسیج الهی و معنوی شکل گرفته است.

امام جمعه میبد افزودند : جوانان و بسیجیان رشید ما تجربه ای را آفریدند که یکی از ثمرات آن پیروزی در دفاع مقدس است که هرگز با نیروهای رسمی و تعریف شده ارتش ، نیروی انتظامی و سپاه کامل نمی شد اما وقتی که حرکت عمومی مردم و بسیج مقدس در کنار نیروهای رزمی قرار گرفت توانستیم کشورمان را نجات دهیم .

خطیب جمعه میبد با تاکید بر اینکه ارزش بسیج بر این است که اخلاق و معنویت و پاکی در آن موج بزند افزودند: در ادارات ، صنایع ، نهادهای علمی باید نهایت همکاری برای غرس این شجره طیبه و رشد فرهنگ بسیجی به عمل بیاید و بسیجیان خودشان را پاک و در صراط مستقیم انقلاب و ولایت و رهبری و در امتداد دفاع مقدس قرار دهند .

ایشان با بیان اینکه ممکن است کسی به تناسب شرایط شخصی و اجتماعی رسما در بسیج نباشد اما باید روحیه بسیج در آن باشد افزودند : باید تلاش کنیم روحیه بسیجی ، فرهنگ انقلابی و دفاع از ارزشهای انقلابی در جامعه گسترش دهیم و بسیج باید نسل جوان و تحصیل کرده ما را پاسخ دهد چرا که کشور و استقلال و آزادی به بسیج وابسته است .

قدردانی امام جمعه از هیئات های عزاداری و مداحان در ارائه عزاداری سالم و با محتوا

حضرت آیت الله اعرافی در بخش دیگر از بیانات خود با قدردانی از عزاداری های باشکوه در دهه اول محرم اظهار داشتند : در دهه اول محرم و تاسوعا و عاشورا شاهد عزاداری باشکوهی در سطح کشور و نقاط مختلف جهان بودیم و به فضل الهی پرچم بزرگ عاشورای حسینی در همه عالم در احتزاز بود.

امام جمعه میبد خاطرنشان کردند : ملت ایران افتخار دارد این پرچم سعادت بخش و آزدی آفرین و نجات بخش بشریت را در عالم به احتزاز در آورده است چرا که مدرسه کربلا و عاشورا مدرسه بزرگی است که همیشه برای بشریت درس آموز بوده است .

خطیب جمعه میبد محتوای غنی و منطبق با پیام عاشورا ، ‌نظم در عزاداری ها ، ‌وحدت و انسجام هیئات و رعایت مقررات بهداشت و در کنار شور و حماسه سخنرانی را از نقاط قوت عزاداری های امسال در شهرستان میبد برشمردند و افزودند : در کنار بسیاری از مداحان که مضامین خوبی را در مداحی خود قرار داده بودند سخنرانی های آگاهی بخش هم در عزاداری ها در سطح کشور و منطقه قابل ستایش بود.

ایشان با اشاره به توجه ویژه مقام معظم رهبری به  عزاداری منسجم ،‌ با محتوا و شور و حماسه استان از این عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب تشکر کردند.

ارتقاء کمی و کیفی عزاداری ها در میبد

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در شهرستان میبد هم به لحاظ کمی و هم کیفی عزاداری ها ارتقاء یافته بود ، انعکاس پیام عاشورا در نوحه ها و عزاداری ها ، توجه به انقلاب اسلامی  و شهدای سرافراز را از نقاط مثبت دیگر عزاداری ها در محرم بیان کردند .

امام جمعه میبد خاطرنشان کردند : در بعضی از نقاط کشور و جهان شاهد آسیب هایی هم بودیم که باید هیئات و جوانان ما تلاش کنند در این کجراه های انحرافی قرار نگیرند .

ایشان افزودند : یکی از انحرافات عزاداری ها این است که عزای امام حسین (ع) را از انقلاب اسلامی و شهدا و سیاست امروز جدا کنند.

امروز جریانهایی با ارائه محتوای ناصحیح به دنبال تخریب عاشورا هستند

امام جمعه میبد با بیان اینکه امام حسین (ع) شهید شد که سیاست اسلام را زنده نگه دارد و به جامعه روحیه جهاد و مقاومت دهد افزودند: امروز جریان هایی هستند که می خواهند عاشورا را مبدل به مخدری کنند منهای پیام های عاشورا ، امر به معروف ، امامت و ولایت و انقلاب و شهدا ، بنابراین باید هوشیار باشیم این مسیر انحرافی در بین ما گشوده نشود.

خطیب جمعه میبد افزودند : انحراف دیگر این است که عاشورای حیات بخش را با قمه زنی و حرکت های ناصحیح مبدل به سوژه ای کنیم که دشمنان آن را بر سر تشیع و انقلاب اسلامی بزنند.

ایشان ارائه ضعیف از محتوای عاشورا را انحراف سوم برشمردند و تصریح کردند : عاشورا محتوای پردرخشش و حیات بخش برای همه بشریت است و اگر عاشورا را درست عمل کنیم ؛ همه عالم در برابر امام حسین (ع) تواضع خواهند کرد .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ، ارائه محتوای دروغ ،و ‌ضعیف و زشت و قمه زنی را مانع رشد اسلام در جهان دانستند و افزودند: جامعه باید جلوی ورود این آسیب ها را بگیرد چرا که عزاداری نقطه قوت و مزیت نسبی ویژه ای است که در اسلام و تشیع است و در هیچ جای عالم نیست و نقش بزرگ اجتماعی و سیاسی آن نباید فراموش شود .