راهکاری برای حفظ نوجوانان از سرکشی شهوت

احمد کریمی

در روزگاری زندگی می‌کنیم که شیطان، سبک زندگی خودش را در قالب “سبک زندگی غربی” با تمام امکانات و تجهیزات و تکنولوژی که در اختیار دارد، به زندگی ما وارد کرده است…

این روزها، بچه‌های ما در روند به روز بودن، و داشتن برخی از امکاناتی که دانسته یا نادانسته برای آنها فراهم شده است، مورد هجوم “فرهنگ شهوت” هستند و دغدغه بسیاری از والدین، مسئولین فرهنگی و دغدغه‌مندان آینده بچه‌های این مرز و بوم، نگهداری آنها در مسیر خدا و اهلبیت است.

یکی از راهکارهایی که ما در جلسات قرآئت قرآن (به صورت هفتگی- خانوادگی) پیگیری می‌کنیم و جالب اینکه بسیار هم استقبال خوبی از آن می‌شود، داشتن “کارگاه سبک زندگی اهلبیت” در این جلسات است.

شاید برای برخی باورش سخت باشد که بشود در جمع‌های خانوادگی که هر هفته جزءخوانی می‌کنند، کلاس سبک زندگی ! گذاشت؛ آن هم برای نوجوانانی که بین سنین ۱۲-۱۳ سال تا ۱۶-۱۷ سال هستند (یعنی دقیقاً زمانی که ذهن نوجوان با مسائل و شبهات ورودی به ذهنش درگیر می‌شود و دقیقاً زمانی که در حال تجربه بلوغ جنسی است)

الحمدلله یک کتاب کاملاً آماده و موثر در کشور ما به نام “داستان و راستان” از شهید مرتضی مطهری وجود دارد، که ما این کتاب را درسنامه قرار داده‌ایم…(داستان‌هایی زیبا و جالب که هر کدام آنها به ما درس زندگی می‌دهد)

بچه‌ها با داشتن این کتاب، هر هفته یک یا دو داستان را مطالعه و در دفتری که برای این کار آماده کرده‌اند، برداشت‌های آزاد خویش و همین طور سوالاتی که ذهنشان را مشغول کرده است، را یادداشت می‌کنند و با خود به جلسه خانوادگی می‌آورند.

انتهای قرائت فرصت دور هم نشینی و بحث است که بچه‌ها به ترتیب مطالب یادداشتی را می‌خوانند و بقیه گوش می‌کنند و صحبت‌های تکمیلی و جواب‌هایی که به آنها می‌دهیم فرصت بسیار خوبی برای رواج سبک زندگی اسلامی-اهلبیتی می‌باشد.

ممکن است ایراد بگیرند که همه مربی نیستند و نمی‌توانند این نوع جلسه را اداره کنند، در این صورت نیاز هست که همین داستان‌ها و حواشی موضوعیت آن قبلاً توسط یک نفر مطالعه شده باشد و یا سوالات پیچیده به کسی که می‌تواند جوابگو باشد ارجاع شود.

در کل خود این جلسات هم برای نوجوانان، هم برای خانواده‌هایی که حضور دارند و هم برای مربی سازی خودمان خیلی مفید است. در ضمن ترویج فرهنگ مطالعه، همین طور مطالعه موثر و مفید از کتاب‌های باارزش نیز فراهم شده است…

باید در هجوم طوفانی “فرهنگ شهوت” به فکر نوجوانان و جوانا این مرز و بوم بود. داشته‌های ما کم نیستند، در حالی که استفاده ما بسیار کم است…ما باید و مجبوریم بر علیه غرب شیطانی، تهاجم فرهنگی خودمان را داشته باشیم.