درباره حمایت ایران از سوریه ممکن است موانعی از طرف جریان لیبرال‌ وجود داشته باشد اما هر بار امام خامنه‌ای مقابل آن ایستاده‌اند

در دیدار با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران اعلام کردم که ایستادگی سوریه این امکان را برای شما به وجود می‌آورد که از موضع قدرت در مذاکرات هسته‌ای ظاهر شوید.

وزیر امور خارجه سوریه با بیان اینکه «امام خامنه‌ای نمی‌پذیرد هیچ خدشه‌ای به اتحاد سوریه و ایران وارد شود» تاکید کرد که سوریه هرگونه تجاوز (احتمالی) نظامی ترکیه به خاک خود را پاسخ می‌دهد.

به گزارش جهان به نقل از فارس، «ولید المعلم» وزیر امور خارجه سوریه با توضیح موقعیت دمشق در برابر قبول یا رد دخالت ائتلاف آمریکایی موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، اعلام کرد که سوریه بزودی سامانه دفاعی و ضد موشکی «اس-۳۰۰» را از روسیه دریافت خواهد کرد.

ولید المعلم در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان، تصمیم راهبردی دمشق در برابر هر تجاوز احتمالی ترکیه به خاک سوریه را «مقابله» اعلام و در خصوص اتحاد راهبردی با ایران گفت: امام خامنه‌ای نمی‌پذیرد که خدشه‌ای به اتحاد ایران و سوریه وارد شود.

انتخاب راه سوم در مقابل ائتلاف ضد داعش

معلم در این مصاحبه موقعیت دمشق دربرابر ائتلاف آمریکا و پذیرش یا عدم پذیرش آن را اینگونه توضیح داد که «دمشق موضع خود را برای دو متحد خود، ایران و روسیه تشریح کرد. این ائتلاف ما را مقابل دو گزینه قرار داد؛ اول، رد آن بدون اینکه عملا از لحاظ نظامی قدرت عملی کردن از این رد و نپذیرفتن را داشته باشیم. در این صورت افراطی‌های دولت آمریکا و متحدان منطقه‌ای واشنگتن بهانه مناسب را برای جنگ آمریکا-ناتو علیه سوریه به دست می‌آوردند و ما این بهانه را از آنان گرفتیم. گزینه دوم، قبول این ائتلاف فقط از لحاظ سیاسی بود. این گزینه با راهبرد ما در حفظ حاکمیت و سیاست (مستقل) سوریه در تعارض بود. و اینطور شد که سراغ گزینه سوم رفتیم. و آن پذیرش واقعیت بود. نه ماجراجویی در رویارویی که آخرش باخت بود و نه اعتراف سیاسی به آن.

معلم توضیح داد: هیچ هماهنگی میان ما و آمریکایی‌ها نیست. معامله‌ای هم بین ما نیست. آنها از طریق (بشار الجعفری)‌نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و همچنین از طریق بغداد و مسکو به ما خبر دادند و گفتند که حمله‌های ائتلاف صرفا متوجه (مواضع) داعش است و آسیبی به ارتش سوریه نمی‌زند. (خب) ما باید به این قول آنان اعتماد می‌کردیم؟. موقتا (بله). می‌دانیم که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به دلایلی مروبط به وضعیت داخلی، از جنگ با سوریه احتراز می‌کند و به دخالت هوایی علیه داعش بسنده می‌کند. ما از این استفاده می‌کنیم. اما نمی‌دانیم اوباما (در آینده) چطور رفتار خواهد کرد تحت فشارهای روزافزون. این فشارها موثرتر خواهد شد اگر جمهوری‌خواهان انتخابات میان‌دوره را از آن خود کنند. برای همین باید آماده باشیم. ما این را به صراحت برای روس‌ها توضیح دادیم و از آنان خواستیم از زمان به دست آمده استفاده کنیم و ما را به سلاح‌های جدید تجهیز کنند.

الاخبار در خصوص اتحاد ایران و سوریه نیز پرسید که «در خصوص هم‌پیمانی‌ها به نظر می‌رشد در حال حاضر اتحادی قوی میان ایران وسوریه وجود دارد؟»، و معلم پاسخ داد: در ایران از طرف امام خامنه‌ای و شیوه‌ ایشان هرگونه خدشه‌ای به این اتحاد غیر قابل قبول است. ممکن است موانعی از طرف جریان لیبرال‌ وجود داشته باشد اما در هر بار امام خامنه‌ای، مجلس و سپاه در مقابل آن ایستاده‌اند. ایران همواره ما را با سلاح‌های مختلف مخصوصا سلاح‌های ساخت خودش مجهز کرده است و همچنین از نظر سیاسی، اقتصادی و مالی نیز ما را حمایت می‌کند. ما از این موضع حمایتگرانه ممنون هستیم و به ادامه ان اطمینان داریم. در دیدار با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران اعلام کردم که ایستادگی سوریه این امکان را برای شما به وجود می‌آورد که از موضع قدرت در مذاکرات هسته‌ای ظاهر شوید.