“بیست‌و سی” یا “بی‌بی‌سی” ؟!

احمد کریمی

هرچه در دنیای مدرن امروز، روزگار سپری می‌کنیم، سرعت چرخش اطلاعات و اخبار در بین مردم، مخصوصاً نسل جوان – که با تکنولوژی روز بیشتر سروکار دارند- بیشتر می‌شود.

فراخور این جریان و دوران مدرن – از لحاظ به روز شدن وسایل ارتباطی جدید- به خاطر تضادی که کشورهای غربی و در اصل، غرب اومانیست، با جریان دین و مذهب، و به خصوص دین مبین اسلام، به عنوان یک مخالف قدرتمند در برابر خویش دارد، دین ستیزی و شبهه‌پراکنی در این وسائل ارتباطی مدرن حرف اول را می‌زند.

متاسفانه، به علت اینکه ورود هر تکنولوژی(به اصطلاح) همراه با ورود فرهنگ وارداتی آن نیز هست، یک اتفاق بسیار ناخوشایند و اغفال‌کننده نیز در گروهی از جوانان ما رخ داده است. به این معنی که برخی از جوانان ما با تکیه بر خوراک فکری و روحی که از طریق “تکنولوژی‌ و فرهنگ‌های وارداتی” بر آنها بار شده است، “جبهه حق” را از دیدگاه و موضع “جبهه ناحق” تحلیل و تفسیر می‌کنند.

در برخورد با این قشر نیز به راحتی می‌توان اثرات این نظریه را مشاهده کرد و از صحبت‌هایی که این گروه می‌کنند، حقیقت آن را فهمید. اینکه جوانی به راحتی و با تندی، جریان انقلاب، ولایت فقیه، دفاع مقدس، و حتی بدیهیات دین و مذهبی مانند اسلام و قران را با چوب نقد دشمنان اسلام، تازیانه می‌زند، خود دلیل بر ” نامناسب بودن جبهه نقادی” است که انتخاب کرده است.

این دوستان اخبار “بی‌بی‌سی” را و هر حرفی از مخالفان دریده و بی‌پروای نظام اسلامی – که انقلاب اسلامی ایران را بهانه‌ای برای کوبیدن دین اسلام قرار داده‌اند – را از سر سادگی و با توجیه اینکه “آنها دروغ نمی‌گویند”، می‌پذیرند و در تایید کار خود اخبارهای داخلی مانند “بیست‌و‌سی” را دروغی بیش نمی‌خوانند.

در این جا، دو نکته قابل تامل است:

نکته اول اینکه، چرا باید نوجوان و جوان ما در مقاطع تحصیلی و مخصوصاً دانشگاه، به صورت کاملاً منطقی و استدلالی، جریان حق را نشناسد و در حد یک کتاب و یک واحد درسی و برای نمره گرفتن آن را طوطی‌وار بخواند؟

و نکته دوم که مربوط به خود این دوستان است. اینجا باید جنگ جمل را مثال زد. وقتی یکی از کسانی که به جنگ دو گروه شک دارد به امیرالمومنین(ع) می‌گوید: آن طرف همسر پیامبر(ص) و اصحاب نزدیک ایشان هستند و این طرف، شما و اصحاب هستید، حق با کدام است؟

امام فرمودند: اول حق را بشناس و بعد “علی” و “عایشه” را با آن بسنج…

حال باید به این دوستان عزیز گفت: حرفمان این نیست از جبهه‌ای که ما آن را حق می‌دانیم، ناحق مورد ادعایمان را نقد کنید، حرفمان این است هیچگاه از جبهه ناحق، جبهه حق را تفسیر نکنید. با مطالعه و تفکر و پرسش از اهلش، سعی کنید شبهات فکری خود را عاقلانه رفع کنید، تا خدای ناکرده جزء اکثریت اغفال شده نباشید (همان طور که در جریان نهضت عاشورا، کثرت جریان ناحق خیلی‌ها را به اشتباه انداخت)