مراسم معارفه حجه‌الاسلام غفوری بارجین درسمت رئیس‌ حوزه‌علمیه‌استان‌تهران

آیت الله رشاد با اشاره به انتخاب حجت‌الاسلام غفوری به‌عنوان مدیر جدید حوزه علمیه استان تهران گفت:ایشان سابقه طولانی در حوزه مدیریت دارند طوری که هم معاون آیت الله مقتدایی بوده اند و هم معاون آیت الله بوشهری. سابقه مدیریت استانی در استان مرکزی را هم دارند

مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه استان تهران با حضور آیت الله بوشهری مدیر حوزه های علمیه و دکتر خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از اساتید حوزوی استان تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، در ابتدای این مراسم که در سالن اجتماعات ساختمان مرکزی سازمان برگزار شد، آیت الله علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه های علمیه استان تهران ضمن تقدیر و تشکر از آیت الله سید باقر خسروشاهی مدیر سابق حوزه علمیه استان تهران گفت: در این چند سال اتفاقات مثبتی در حوزه علمیه تهران رخ داد  و توسعه ای که به لحاظ کمی و کیفی در این حوزه شکل گرفت، قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: حوزه علمیه تهران پیش از این برای مردم شناخته شده نبود.امروز با تلاشهایی که انجام شده این حوزه هویت پیدا کرده است.

آیت الله رشاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انتخاب حجت‌الاسلام و المسلمین غفوری به‌عنوان مدیر جدید حوزه علمیه استان تهران گفت:ایشان سابقه طولانی در حوزه مدیریت دارند طوری که هم معاون آیت الله مقتدایی بوده اند و هم معاون آیت الله بوشهری. سابقه مدیریت استانی در استان مرکزی را هم دارند و خدمات درخشانی  را در سطوح مختلف از ایشان از جمله تاسیس مدارس دینی شاهد بوده ایم.

وی همچنین تصریح کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری تاکید کرده اند که سیاست من در مدیریترحوزه علمیه تهران مدرسه محوری است ما هم از این سیاست استقبال می‌کنیم و موافق این هستیم که صرفا روی ستاد تمرکز نکنیم.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه سراسرکشور سخنران بعدی این مراسم بود.

حسینی بوشهری ضمن تسلیت ایام شهادت سالار شهیدان  از آیت الله مهدوی کنی به‌عنوان شخصیتی بزرگوار، عالم مجاهد و وارسته یاد کرد و گفت: چند سرفصل مهم را می خواهم در صحبتهای خود مطرح کنم یکی این که امروز روحانیت شیعه در جهان از چه موقعیتی برخورداراست و دیگر این که متناسب این موقعیت ما چه کارهایی باید انجام دهیم. باید بسنجیم که امروز چه آسیبهای متوجه طلاب است و راه برون رفت از قضایای پیرامونی منطقه چیست.

وی یادآور شد: باید بسنجیم مدیران ما در حوزه های علمیه چه کارهایی باید بکنند تا شاهد رشد و شکوفایی حوزه های علمیه ای باشیم که افتخارشانب یرون دادن شخصیت های علمی و دینی بزرگ باشد.

حسینی بوشهری ضمن قرائت حدیثی از امیرالمونین (ع) تاکید کرد: از دیدگاه حضرت علی (ع) اگر پنج خصلت بد نبود همه آدمهای روی زمین صالح بودند. این پنج خصلت عبارتند از بسنده کردن به داشته ها، حرص به دنیا، بخیل بودن نسبت به چیزهایی که می توان با دیگران به اشتراک گذاشت،  ریا در عمل و خود شیفتگی.

وی افزود: حوزه های علمیه برای این بنا شده که کسی به جهل خود قانع نباشد. کار حوزه این است که زمینه صلاح و درستی را در جامعه ایجاد کند.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنانش ضمن تبیین موقعیت کنونی روحانیت گفت: در هیچ زمانی مثل امروز روحانیت تا این اندازه ازامکانات برخودار نبوده است. امروز رسانه در اختیار روحانیت است. سال ۴۸ که من وارد حوزه علمیه شدم یک نشریه به نام مکتب اسلام وجود داشت که تعداد افرادی که در آن قلم می زدند کمتر از انگشتان یک دست بود اما امروز نشریات بسیار فراوانی وجود دارد که مسایلی نوپدا که قبلا در فقه سابقه نداشته در آن مطرح می‌شود.

حسینی بوشهری با بیان این که هیچ وقت روحانیت تا این اندازه مورد احترام نبوده است، یادآور شد: امروز مقام معظم رهبری از احترام جهانی برخوردار است که نشان دهنده جایگاه بسیار والای روحانیت شیعه است.

وی همچنین تصریح کرد: با همه این احوال در هیچ زمانی هم روحانیت از لحاظ کمی و کیفی این همه دشمن نداشته است. سوال این جاست که ما باید چه بکنیم  و از چه ابزاری بایداستفاده کنیم و به طور کلی مسئولیت حوزه علمیه چیست.

وی به وجود ۵۰۰ مدرسه دینی در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: ما چند مسئولیت مهم در حوزه داریم از جمله این که  باید سعی کنیم طلبه فهم عمیق دینی پیدا کند، کمال اخلاقی در او ایجاد شود، بینش لازم متناسب با زمان داشته باشد، روحیه بدعت ستیزی داشته باشد و بتواند به درستی تبلیغ دین کند و نکته آخر این که زمینه اجرای احکام الهی را فراهم کند.خروجی مدارس ما باید عناصری این چنینی باشند.

حسینی بوشهری در پایان سخنانش به حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری مدیر جدید حوزه علمیه استان تهران توصیه کرد: کار اصلی شما ارتباط با مدارس است.سعی کنید رابطه صمیمی با مدیران مدارس برقرار کنید. اساتید حوزه را بزرگ بشمارید و بر کارها نظارت کنید؛ نظارت نه به معنای مچگیری بلکه به معنای ارائه راه.

گفتنی است، در پایان مراسم تودیع آیت الله خسروشاهی مدیر سابق حوزه علمیه استان تهران و معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری مدیر جدید حوزه علمیه استان تهران برگزار شد.


حجت‌الاسلام رشاد رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران

آیت الله خسروشاهی مدیر سابق حوزه علمیه استان تهران

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه سراسرکشور

حجت‌الاسلام دکتر خاموشی

آیت الله خسروشاهی وحجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری
آیت الله خسروشاهی مدیر سابق حوزه علمیه استان تهران

جت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری مدیر جدید حوزه علمیه استان تهران