سندروم «خود ژنرال پنداری» به استاندار یزد هم سرایت کرد!

به نظر می‌رسد سندروم «خود ژنرال پنداری» و «خرابه نشان دادن وضعیت مملکت» از مرحله دولتمردان ارشد کشور به رجال درجه دو و استانی مملکت در حال سرایت است. البته تجربه نشان داده که تاریخ مصرف این گونه سناریوها حداکثر تا چند ماه پس از روی کار آمدن یک دولت جدید است

در ادامه تاکتیک سیاهنمایی دولتمردان دولت کنونی از عملکرد دولت قبلی، استاندار یزد نیز وارد این سناریوی نخ نما شد و سخنان قابل تاملی را در نشست احزاب استان یزد مطرح کرد.

به گزارش “میبدما”، سید محمد میرمحمدی در این نشست در ارتباط با رفع و بهبود مشکلات اقتصادی در ۱۰۰ روز اول کار دولت، گفت: یک خانه خرابه را نمی‌توان در ۱۰۰ روز درست کرد.

این تشبیهات زننده استاندار یزد در حالی است که رهبر معظم انقلاب بارها بر پرهیز از سیاهنمایی در داوری عملکرد دولتهای قبل و دیدن نقاط قوت در کنار نقاط ضعف تصریح نموده و به خصوص درباره عملکرد دولت قبل فرمودند:

“هر مجموعه‌ای هم که سر کار می‌آید، با نگاه مثبت به مجموعه‌ی قبل از خود نگاه کند. خب، این گزارش مبسوط آقای رئیس جمهور، آقای دکتر احمدی‌نژاد را شنیدید. کارهای فراوانی شده، کارهای برجسته‌ای انجام گرفته… در این ده سال گذشته، حرکت علمی ما خیلی خوب بوده؛ پیشرفت علمی و سرعت پیشرفت، بسیار خوب بوده است؛ اما این سرعت پیشرفت باید کند نشود. اگر ما بخواهیم به آن سطح مطلوب برسیم، اگر بخواهیم به خطوط مقدم دانش جهانی برسیم، باید این سرعت پیشرفت را همچنان حفظ کنیم.”(دیدار با مسئولان نظام/ تیر ۹۲)

“مخالفین و کسانی که بی‌اطلاعند – بعضی از دستگاه‌های رسانه‌اىِ خارجىِ مغرض، و گاهی بعضی در داخل – برخی از چیزهائی را که جلوی چشم هم هست، انکار میکنند. یعنی کاری انجام گرفته، جلوی چشم است، همه می‌بینند، منعکس شده، این را دوست دارند انکار کنند. کاری به این نداریم که حالا بعضی‌ها ممکن است نگاه خوشبینانه‌ای یا دوستانه‌ای یا منصفانه‌ای نداشته باشند… مه‌ی کسانی که میخواهند درباره‌ی دولتها، درباره‌ی کابینه‌ها، درباره‌ی رؤسای جمهور قضاوت کنند – چه پیش خودشان، چه در منظر عموم – و نظری بدهند، خوب است به این نکته هم توجه کنند: حجم کار بالا و تلاش خستگی‌ناپذیر و اعراض از آسایشها و آسودگی‌ها و امتیازاتی که معمولاً مسئولان کشورها در دنیا دارند؛ استراحت میکنند، تفریح میروند، امتیاز میگیرند؛ اینها را نخواستن، ندیدن، طلب نکردن، امتیاز بزرگی است که این دولت بحمدالله از این امتیاز برخوردار بود.”(آخرین دیدار امام خامنه ای با هیئت دولت دهم/ تیر ۹۲)

بر پایه اخبار مخابره شده استاندار یزد در ادامه سخنرانی خود با اعتماد به نفسی تعجب آور گفته: مدیران انتخاب شده در یزد را نمی‌گوییم صد در صد تمام شاخصه‌ها را داشته‌اند اما نسبت به مدیران قبلی صد در صد بهتر بوده‌اند.

وی در ارتباط با شایسته سالاری در انتخاب مدیران، گفت: سعی شده در مدیران انتخاب شده شخصی در نظر گرفته شود که بیشترین شاخصه‌ای که در نظر ما بود را داشته باشد.

البته این اظهارات مدیر استانی مذکور، جدید محسوب نمی‌شود و قبلا نیز مقامات مافوق و روسای وی نیز همین رفتارهای تبخترآمیز را از خود بروز داده‌اند به گونه‌ای که بیژن زنگنه -وزیر نفت- در همان روزهای نخست انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور در گفتگو با ایسنا گفته بود: «باید گروهبان‌هایی که الان سر کار هستند بروند کار گروهبانی کنند تا ژنرال‌ها کارها را انجام دهند.»

dr-sallam-51-zanganeh

به نظر می‌رسد سندروم «خود ژنرال پنداری» و «خرابه نشان دادن وضعیت مملکت» از مرحله دولتمردان ارشد کشور به رجال درجه دو و استانی دولت در حال سرایت است. البته تجربه نشان داده که تاریخ مصرف این گونه سناریوها حداکثر تا چند ماه پس از روی کار آمدن یک دولت جدید است و پس از آن مردم نسبت به چنین توجیهاتی واکنش عکس نشان خواهند داد.

امیدواریم در پایان ۴ سال دوره آقای روحانی، امثال آقای میرمحمدی اینقدر با اعتماد به نفس پشت تریبون نروند و بگویند: «ژنرال‌های دولتمرد ما هنوز مشغول آواربرداری از خرابه‌های دولت قبلی هستند»