تنها یک طلا تا سومی پاراآسیایی فاصله داشتیم +پیام امام خامنه‌ای

کاروان ورزشی غدیر با ۲۰۴ ورزشکار راهی بازی‌های پاراآسیایی شد و در نهایت نیز در مجموع توانست ۱۲۰ مدال کسب کند که رکورد کسب مدال در دوره قبل را شکست. ورزشکاران جانباز و معلول ایران در روز آخر حتی شانس رسیدن به سکوی سوم را هم داشتند که در آخرین لحظات و فقط با یک […]

کاروان ورزشی غدیر با ۲۰۴ ورزشکار راهی بازی‌های پاراآسیایی شد و در نهایت نیز در مجموع توانست ۱۲۰ مدال کسب کند که رکورد کسب مدال در دوره قبل را شکست. ورزشکاران جانباز و معلول ایران در روز آخر حتی شانس رسیدن به سکوی سوم را هم داشتند که در آخرین لحظات و فقط با یک مدال طلا کمتر از ژاپن در سکوی چهارم قرار گرفتند.

در روز پایانی این بازی‌ها سیامند رحمان در وزنه‌برداری و فرزاد سپهوند در دو ومیدانی برای ایران به مدال طلا رسیدند که با این دو مدال، مجموع مدال‌های طلا به ۳۷ رسید که سیامند رحمان با زدن رکورد ۲۹۲ کیلوگرم توانست به این مدال طلا دست پیدا کند.
اما اوج کار ورزشکاران ایران در روز پنج شنبه بود که توانستند جایگاه چهارمی خود را تثبیت کنند و مدعی صعود به رده سوم شوند. پنجمین روز بازی‌های پاراآسیایی یک روز استثنایی برای ورزش جانبازان و معلولان شد. در این روز ورزشکاران کاروان غدیر صاحب ۱۷ مدال طلا شدند که یک رکورد به حساب می‌آید. در این روز تعداد مدال‌های مجموع ایران از مرز ۱۰۰ هم گذشت تا رکورد بازی‌های گوانگ‌ژو هم شکسته شود.

روز چهارشنبه شاید خیلی‌ها نگران جایگاه چهارمی ایران هم شده بودند اما روز پنج شنبه ورزشکاران جانباز و معلول به یکباره اوج گرفتند و نه تنها عنوان چهارمی خود را قطعی کردند بلکه برای رسیدن به‌عنوان سومی هم خیز برداشتند. در واقع روز پنج‌شنبه ورزشکاران غدیر ضرب طلا به راه انداخته بودند و کمتر ورزشکاری بود که به میدان مسابقه برود و دست خالی برگردد.

در روز پنجم بازی‌ها برای کاروان ایران عبدالرضا جوکار، پرتاب نیزه کلاس ۵۴ -F53، مهران حسینی پرتاب دیسک کلاس ۳۶ -F35، هادی نوری کامپوند، علی محمدیاری پرتاب دیسک کلاس F56، زهرا نعمتی ریکرو انفرادی زنان، ابراهیم رنجبر کامپوند، حسن عسگری دوی ۸۰۰ متر کلاس T12، علی صادق زاده وزنه‌برداری دسته ۱۰۷- کیلوگرم، جلیل باقری جدی پرتاب وزنه کلاس ۵۶ -F55، مسعود حیدری پرتاب دیسک کلاس F12 و جاوید احسانی پرتاب دیسک کلاس F57 برای ایران مدال طلا گرفتند و علاوه بر این نفرات در رشته‌های تیمی گلبال مردان، تیم فوتبال پنج نفره مردان، والیبال نشسته مردان، تیم تیرو کمان میکس کامپوند، تیم فوتبال هفت نفره و تیم ملی جودوی مردان هم مدال‌های طلای تیمی را به دست آوردند تا یک کار غیر ممکن را به ممکن تبدیل کنند.

***

در این روز جلیل باقری جدی یکی از بهترین مدال‌های ایران را گرفت. او در پرتاب وزنه توانست مدال طلا بگیرد تا نام خود را به‌عنوان یکی از پرافتخارترین ورزشکاران تاریخ این ورزش ثبت کند. جلیل باقری جدی دارنده مدال طلای پارالمپیک لندن است؛ ورزشکاری که جانباز هفتاد درصد است و از عملیات کربلای پنج این یادگاری را با خود دارد. پرچمدار کاروان ایران از همان ابتدا یکی از امید‌های اصلی بود که روز جمعه یک پرتاب عالی دیگر را انجام داد.

***

دومین مدال طلای روز پنجم که خیلی به دل چسبید مدال جاوید احسانی شکیب بود. جاوید در حالی این مدال طلا را به دست آورد که تا پرتاب پنجم خود از حریف عقب بود و حتی پرتاب پنجم که بیش از ۴۱ متر بود هم به او کمک نکرد اما در پرتاب ششم و آخر خود دست به کار بزرگی زد و با پرتاب بیش از ۴۳ متر و تا نزدیکی‌های ۴۴ متر یک رکورد خوب از خود به جا گذاشت و از رده دوم به جایگاه نخست رسید و مدال طلا را به گردن آویخت. جاوید این طلای مهم را در شرایطی به دست آورد که تا آخرین لحظات آن را از دست داده بودیم.

***

اما سومین شاهکار در کسب مدال طلا مربوط به فوتبالیست‌های تیم هفت نفره بود. بچه‌های خوب تیم ملی فوتبال هفت نفره در حالی به مدال طلای این بازی‌ها رسیدند که توانسته بودند محبوبیت زیادی را برای خود به دست بیاورند. این تیم بازی‌های بسیار تاکتیکی و عالی را انجام داد که به همین دلیل هم مورد استقبال تعداد تماشاگران زیادی قرار گرفت و بیشترین تماشاگر متعلق به بازی تیم ایران بود.

ژاپنی‌های بد بدن و فوتبال بلد، چنان در مسابقه فینال دست و پا بسته بودند که از ابتدا تا انتهای مسابقه فقط یک بار صاحب موقعیت گل شدند در حالی‌که تیم ایران پنج بار گلزنی را تجربه کرد. این فوتبالیست‌های معلول چنان شعور بالایی را در ارائه یک فوتبال تاکتیکی از خود ارائه دادند که برای هیچ کس قابل تصور نبود تا جایی که بارها از سوی تماشاگران کره‌ای حاضر در ورزشگاه که قطعا تعداد آنها بسیار بیشتر از بازی‌های حساس لیگ برتر فوتبال ایران بود، مورد تشویق قرار گرفتند.

***

کاروان ورزشی ایران با این مدال‌ها توانست عملکرد خوبی در این بازی‌ها ثبت کرده و جایگاه چهارم را برای خود تثبیت کند در حالی‌که تنها یک طلا با سومی فاصله داشت. این نتایج در حالی به دست آمد که بسیاری از مدال‌های ایران به دلیل تغییر کلاس‌بندی‌ها در رشته شنا از دست رفت.

کلاس‌بندی‌ها باعث شده بود تا ورزشکارانی که با مشکل قطع دست یا پا مواجه بودند باید با ورزشکارانی مسابقه می‌دادند که هم دست داشتند و هم پا! این کلاس‌بندی عجیب مشکلات زیادی را برای کاروان ایران به وجود آورد. با این وجود کاروان ایران در این بازی‌ها شروع توفانی و در انتها پایانی خوش داشت و رکوردهای زیادی را نسبت به دوره قبل بازی‌ها شکست. رکوردهایی که در روزهای آینده درباره تک تک‌شان مطلب خواهیم داشت.

________________

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی از ورزشکاران جانباز و معلول جمهوری اسلامی ایران در مسابقات ورزشی پاراآسیایی اینچئون کره‌ی جنوبی تقدیر کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسمه تعالی
از موفقیت‌های افتخار آمیز شما عزیزان بسیار خرسند شدم. عزم و همت جوانان در همه‌ی عرصه‌ها چنین دستاوردهای با ارزشی را به همراه دارد. به یکایک شما عزیزان سلام میفرستم. ارتباط قلبی با معنویات را قدر بدانید.
خداوند یار و نگهدار شما باد.
سیدعلی خامنه‌ای
۱۳۹۳/۸/۳

مدال‌آوران و قهرمانان جانباز و معلول ایرانی در قالب کاروان فرهنگی ورزشی غدیر و با شعار «توکل خالصانه، میثاق با رهبر و ولایت، و رقابت جوانمردانه» در مسابقات پاراآسیایی ۲۰۱۴ اینچئون حاضر شدند و با کسب ۱۲۰ مدال در جایگاه چهارم این رقابت‌ها ایستادند. کاروان جمهوری اسلامی ایران در دوره قبلی این بازی‌ها ۸۰ مدال کسب کرده بود.