نظر استاد دهنوی درباره روضه، شادی، واتس‌آپ و خانواده درگفتگو با میبدما

چه مذهبی داریم و استفاده غلط هم از واتس آپ نمی‌کند و در گروههای خوبی هم قرار دارد و به همدیگر اطلاعات خوب می‌دهند ولی خانم این طرف سرش توی موبایل است و آن طرف هم آقا سرش توی موبایل است. اینها با هم حرف نمی‌زنند. به مرور از هم دور می‌شوند.

  • در حاشیه حضور حجت الاسلام و المسلمین دهنوی (کارشناس مسائل کودک و خانواده) در شهرستان میبد خبرنگار “میبدما” مصاحبه کوتاهی با وی پیرامون شادی و غم و ارتباط آن با روضه اباعبدالله و نیز تاثیر شبکه های اجتماعی موبایلی بر نهاد خانواده پرداخت که به این شرح است:

86992041612518438464

آیا روضه و گریه (مخصوصا در شهرهایی که روضه خوانی در آنها بسیار رایج است) باعث ناراحتی و افسردگی می شود؟

ما یک شادی داریم و یک نشاط. کسی که به مجلس روضه می‌رود شادی نمی‌کند ولی اتفاقا نشاط پیدا می‌کند. چرا؟ چون تخلیه می‌شود. اتفاقا نوع مذهبی‌ها بانشاط‌ترند. شما بررسی بکنید، آدمهای اهل هیات و گریه امام حسین(ع) –از جمله خود بنده- خیلی قبراغ و سر حال هستند چون تخلیه احساسات می‌شوند، چون اشک می‌ریزند. درست است که ما در محفل امام حسین(ع) بشکن نمی‌زنیم، شادی نمی‌کنیم ولی همین محفل باعث نشاط می‌شود لذا بکائین(آنهایی که اهل گریه بودند) در تاریخ عمرهای طولانی داشته‌اند. پس گریه افسردگی نمی‌آورد. اتفاقا گریه نشاط می‌آورد. چون انسان تخلیه می‌شود. پالایش روانی می‌شود و این آمارهایی که درباره افسردگی ناشی از روضه خوانی داده می‌شود دروغ است و قطعا کار دشمن است.

تاثیر ماهواره و شبکه‌های اجتماعی (وایبر واتس اپ و….) بر نهاد خانواده چه میزان است؟

متاسفانه اثر منفی خیلی زیادی دارد. چون آنهایی که از واتس آپ و وایبر و ویچت و تانگو استفاده می‌کنند یا به صورت غلط استفاده می کنند یا به صورت صحیح. آنهایی که غلط استفاده می‌کنند بی اعتمادی و سوءظن زن به مرد و مرد به زن، خیانت، بی‌غیرتی و آلودگی نتیجه کارشان است. خانواده‌هایی که اصلا درست هم استفاده می کنند دارند وقتشان را از بین می‌برند و به همدیگر نمی‌رسند. بچه مذهبی داریم و استفاده غلط هم از واتس آپ نمی‌کند و در گروههای خوبی هم قرار دارد و به همدیگر اطلاعات خوب می‌دهند ولی خانم این طرف سرش توی موبایل است و آن طرف هم آقا سرش توی موبایل است. اینها با هم حرف نمی‌زنند. به مرور از هم دور می‌شوند. الان دارند می‌روند برای جدایی و طلاق.

ببینید افرادی که در غرب غرق این فن‌آوری‌ها می شوند تنها هستند و آنجا خانواده معنای چندانی ندارد. با هم بودن و عشق و محبت و کنار هم بشینند و گپ بزنند و … ندارند. مجبورند با این طور چیزها سر خودشان را گرم کنند. یا با گربه و موش و سگ باید سر خودشان را گرم کنند یا با واتس آپ و وایبر و… ما ایرانی مسلمان هستیم. باید بنشینیم دور هم. با عمه، عمو، خاله، دایی و … رفت و آمد کنیم، گپ بزنیم و ارتباطات فامیلی داشته باشیم. این نرم افزارها برای ما ساخته نشده برای غربی‌ها ممکن است خوب باشد و خلاءهایشان را پر بکند ولی ما را از هم دور می‌کند. لذا بنده به جد با اینها مخالفم؛ چون آثار منفی آن را دیده‌ام.