رشد ۳ درصدی طلاق و کاهش ۱۸ درصدی ازدواج در استان یزد

طباطبایی، متوسط سن طلاق در مردان را ۳۳ و در زنان ۲۹ سال اعلام کرد و افزود : در ۱۳ درصد طلاقهای ثبت شده استان زوجین هر دو غیریزدی و در ۳۱ درصد یک طرف غیر یزدی بوده است.

وی آمار طلاق نیمه اول امسال در استان یزد را ۶۱۲ مورد اعلام کرد و افزود: آمار این رویداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد رشد داشته است.

سید محمد طباطبایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالیست که در کشور به طور متوسط از هر پنج ازدواج، یک مورد به طلاق می انجامد.

وی رتبه استان در نرخ طلاق را ۲۸ عنوان کرد و افزود: تنها استانهای سیستان و بلوچستان، ایلام و چهارمحال و بختیاری، وضعیت بهتری نسبت به استان یزد دارند .

طباطبایی، متوسط سن طلاق در مردان را ۳۳ و در زنان ۲۹ سال اعلام کرد و افزود : در ۱۳ درصد طلاقهای ثبت شده استان زوجین هر دو غیریزدی و در ۳۱ درصد یک طرف غیر یزدی بوده است.

مدیر کل ثبت احوال استان آمار ثبت ازدواج استان در این مدت را ۴ هزار و ۵۰۶ مورد اعلام کرد و گفت : این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد کاهش داشته که علت اصلی آن کاهش جمعیت در آستانه ازدواج است .

این مسوول با اعلام اینکه نرخ ازدواج استان ۹/۸ و نرخ ازدواج در کشور ۱۰/۱بوده تصریح کرد : تا پایان شهریور ماه متوسط سن ازدواج برای مردان ۲۶/۵ و برای زنان ۲۲ به ثبت رسیده است .

مدیر کل ثبت احوال استان با اشاره به رشد ۷ درصدی آمار ولادت استان نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار داشت: در این مدت ۱۲ هزار و ۶۰ نفر در استان یزد متولد شدند که این تعداد شامل ۶۲۳۰ نوزاد پسر و ۵۸۳۰ نوزاد دختر بوده است.

وی نرخ ولادت استان را ۲۲ و نرخ ولادت کشور را ۱۹ اعلام کرد و افزود: همچنین استان یزد با ثبت ۹۹/۷ درصد ولادت در مهلت قانونی رتبه سوم کشور را در ثبت به هنگام این رویداد شیرین به خود اختصاص داده است .

طباطبائی با اعلام اینکه نسبت جنسی در نیمه اول سال گذشته ۱۰۲ بوده افزود: این نسبت امسال نشانگر عدد ۱۰۶ است بدین معنی که در ازای تولد هر ۱۰۰ دختر ۱۰۶ پسر متولد شده است.

مدیر کل ثبت احوال استان از ادامه روند انتخاب و فراوانی نامهای نیکو و مذهبی در این استان خبر داد و گفت : امیرعلی ، ابوالفضل، امیرحسین ، محمد طاها و علی به ترتیب بیشترین اسامی انتخابی خانواده های یزدی برای پسران و نام های فاطمه، زهرا، نازنین زهرا ، ریحانه و زینب نیز نامهای برگزیده دختران در نیمه نخست سال جاری بوده است.

وی رتبه استان یزد را در شاخص چند قلوزائی به کل ولادت ۲۱ و در شاخص فرزندخواندگی هفتم عنوان کرد .

طباطبائی همچنین با اعلام آمار وفات استان گفت : تا پایان شهریورماه امسال ۲۲۴۱ نفر فوت کردند که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد کاهش داشته است .

وی افزود: نرخ وفات استان۴/۷ و نرخ وفات کشور ۴/۸ بوده که نسبت جنسی وفات ۱۲۴ است، بدین معنا که به ازای فوت هر ۱۰۰ زن ، فوت ۱۲۴ مرد به ثبت رسیده است .

مدیر کل ثبت احوال استان جمعیت استان را یک میلیون ۵۶ هزارو ۳۱۸ نفر اعلام کرد که ۱/۳۵ درصد از کل جمعیت کشور را شامل می شود .

وی نرخ رشد طبیعی جمعیت استان را ۱/۵۲ و تراکم نسبی جمعیت را ۱۴ نفر در هر کیلومتر مربع عنوان کرد .