برگزاری «کنسرت موسیقی» قرار است کدام نیاز مردم میبد را برطرف کند؟! +عکس و خبر تکمیلی

در شهرستان میبد سابقه‌ای مبنی بر برگزاری کنسرت موسیقی چندان به چشم نمیخورد و برگزاری این گونه محافل با موازین فرهنگی و عرفی مردمان متدین میبد سازگاری ندارد/ با گسترش روزافزون رسانه‌های جمعی از قبیل رادیو، تلویزیون، موبایل، اینترنت و… سبد فرهنگی مردم انباشته از موسیقی است

شنیده های خبرنگار “میبدما” حاکی از آن است که با چراغ سبز شورای تامین استان یزد مجوز برگزاری یک کنسرت موسیقی در شهرستان میبد صادر شده است.

این اقدام شورای تامین استان در حالی است که اخیرا برگزاری کنسرتهای موسیقی در شهرستان یزد با اعتراضات زیاد مردم و علماء مواجه شد و حاشیه های زیادی را ایجاد کرد.

نکته ای که در این زمینه بیشتر به چشم می آید آن است که در شهرستان میبد سابقه ای مبنی بر برگزاری کنسرت موسیقی چندان به چشم نمی خورد و برگزاری این گونه محافل و مجالس با موازین فرهنگی و عرفی مردمان متدین شهرستان میبد سازگاری چندانی ندارد چرا که اولا در این گونه کنسرتها جمعیت معمولا به صورت مختلط حضور می یابد ثانیا تعیین مرزهای حلال و حرام به خصوص در کنسرتهای موسیقی پاپ و به ویژه در مورد خوانندگانی که سابقه چندان روشنی ندارند، بسیار دشوار است ثالثا با گسترش روزافزون رسانه های جمعی از قبیل رادیو، تلویزیون، موبایل، اینترنت و…  سبد فرهنگی مردم انباشته از موسیقی با سبکهای مختلف است و قرار نیست کنسرت موسیقی نیازی از مردم را برطرف سازد رابعا در اغلب موارد در این کنسرتهای موسیقی اشعار و موسیقی‌های نازل و سطحی به مردم ارائه می‌شود که کوچکترین اثر فرهنگی و اجتماعی برای آن متصور نیست. خامسا کنسرتهای موسیقی پاپ و سبک اجرای آنها یکی از عرصه هایی است که تغییر خزنده هنجارهای فرهنگی یک جامعه به واسطه آن رخ می دهد.

4p7ohaxnkga5wzajzebz IMG09151838

11_23

yi02

Morteza Pashaei _ Live In Consert (22)

2716001-3899184تصاویر فردی که برای اجرای کار فرهنگی به میبد دعوت شده است!

این نکات زمانی بیشتر خودنمایی می‌کند که توجه کنیم روزهای آینده روزهایی است که جنبه تقدس و احترام زیادی در میان مسلمانان و شیعیان دارد؛ از روز عرفه و عید قربان و عید غدیر گرفته تا آغاز ایام ماه محرم و متناسب با این ایام بایستی برنامه های فرهنگی که نیازی از نیازهای فرهنگی مردم را برطرف سازد، اجرایی شود نه برنامه های لغو و بیهوده که خیلی از اوقات مرزهای حلال و حرام پروردگار متعال در آن زیر سوال می رود.

سوالی که در این زمینه از مسئولان شهرستان میبد باید پرسید آن است که چرا با وجود حواشی مکرری که درباره برگزاری کنسرتهای موسیقی در یزد ایجاد شد و موجبات اعتراض بسیاری از متدینین و علماء را فراهم ساخت، میبد در برگزاری این چنین برنامه هایی پیشگام شده است؟! آیا این دهن کجی به دغدغه مردم و علماء آن هم در شهری که مردمش به دیانت و انقلابی بودن شهره اند نیست؟! آیا این اقدام که ممکن است نقطه شروعی برای سایر اقدامات ضدفرهنگی باشد با امام جمعه محترم شهرستان میبد هم هماهنگ شده است؟!

تکمیلی:

یکی از اعضای شورای تامین شهرستان در گفتگو با خبرنگار “میبدما” با تکذیب تصویب برگزاری این کنسرت از سوی شورای تامین استان خبر داد: این کنسرت با حمایت و تایید فرماندار میبد قرار است برگزار شود و دیگر اعضای شورای تامین شهرستان میبد در این باره نظری ارائه نکرده اند.

یکی دیگر از اعضای شورای تامین شهرستان با ابراز بی اطلاعای از این موضوع قول پیگیری این مسئله را داد.

گفته می شود اکثر خریداران بلیط این کنسرت (که ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است) از شهرستانهای یزد و اردکان به میبد خواهند آمد.