یزد در رده سوم آلودگی زیست محیطی کشور قرار دارد

لطفی گفت: نخستین شاخصه‌های مرگ و میر در استان بیماری‌های قلبی و عروق و بعد از آن انواع سرطان‌ها است که استان در زمینه ابتلا به بیماری سرطان زنان اول و سرطان‌های مردان در رتبه سوم کشوری قرار دارد.

محمد حسن لطفی ‌ در همایش دانشجویان علوم پزشکی یزد که با حضور وزیر بهداشت و در پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برگزار شد، با اشاره به شاخصه‌های سلامتی در یزد اظهار کرد: یزد در زمینه ابتلا به سرطان‌های زنان اول و سرطان‌های مردان سومین رتبه در کشور دارد.

معاون بهداشتی علوم پزشکی دانشگاه شهید صدوقی یزد افزود: میزان کم تحرکی و چاقی در استان ۴۷ درصد و معادل آمار کشوری است که به دنبال ایجاد راهکاربرای تغییر سبک زندگی مردم هستیم‌.

81111556-5607686
وی اظهارکرد: میزان ولادت در استان یزد ۸٫۱ درصد است و نرخ باروری هم ۲٫۲ درصد بوده که این شرایط با توجه به نرخ کشوری مطلوب است.

لطفی گفت: نخستین شاخصه‌های مرگ و میر در استان بیماری‌های قلبی و عروق و بعد از آن انواع سرطان‌ها است که استان در زمینه ابتلا به بیماری سرطان زنان اول و سرطان‌های مردان در رتبه سوم کشوری قرار دارد.

وی تصریح کرد: مصرف سرانه سبزی و میوه‌جات در استان در پایین ترین رده کشوری قرار دارد و باید راهکارهایی در حوزه بهداشت برای این امر مهم دنبال کرد و در الگوی فعالیت بدنی هم خیلی ضعیف هستیم.

معاون بهداشتی علوم پزشکی دانشگاه شهید صدوقی یزد خاطرنشان کرد: یزد با وجود کوره‌های آجر پزی کریدور شرق و غرب و صنایع‌ در معرض آلاینده‌های زیست محیطی است و می توان گفت که در رده سوم  آلودگی زیست محیطی قرار دارد.

لطفی گفت: در شورای سلامت استان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ۱۸ مصوبه در زمینه  پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و غیر واگیردار داشتیم و خوشبختانه استاندار یزد تعامل خوبی با حوزه سلامت دارد.

وزیربهداشت: ما موظف به حمایت از تولیدکنندگان و مکلف به مراقبت از سلامتی مردم هستیم

وزیربهداشت در جمع صاحبان صنایع غذایی یزد گفت: باید تلاش کنیم تا همه مدیران ارشد استان به سلامت مردم حساس شوند که یکی از مهمترین بحث آن بحث موادغذایی است.

وی تاکید کرد: باید در این مسیر بدون ایجاد ترس و واهمه در بین مردم بسیارتلاش کنیم و غذای مردم به غذای سالم تبدیل شود.

وی به ترویج آداب و سنن ایرانی در استان یزد گفت: امروز در کمتر استانی از کشور شاید بتوانیم غذاهای ایر انی واسلامی به وفور استان یزد بیابیم.

دکتر قاضی زاده هاشمی  با بیان این که بخشی از اضافه وزن آحادجامعه به دلیل مصرف غذای ناسالم و زندگی شهری است عنوان کرد: در استان یزد که به مردمان دیار کشاورزی مشهور بوده است خیلی بد است که ۵۰ درصد مردمان آن اضافه وزن دارند.

وی با تاکید بر این که باید جایگزین شکرو شیرینی برای بیماران توصیه کنیم افزود: ۵۰ درصد یزدی ها باید حتما از شیرینی جایگزین استفاده کنند چراکه این افراد در شرف دیابت هستند.